Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کساورزی استان گیلان:

رفع تداخل بیش از 200 هزار هکتار از اراضی گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: تاکنون رفع تداخل در ۲۰۷ هزار هکتار از اراضی گیلان انجام شده است و برای ۶۵ هزار و ۳۳۱ هکتار از اراضی سند صادر شده است.

رفع تداخل بیش از 200 هزار هکتار از اراضی گیلان

صالح محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: به‌منظور تسهیل صدور اسناد مالکیت کشاورزان، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ثبت‌اسناد منعقدشده که به‌موجب این تفاهم‌نامه برای تمامی اراضی کشاورزی تحت مالکیت اشخاص با هر میزان مساحت و قطعه‌ای‌ سند مالکیت ثبت و صادر می‌شود.

وی افزود: این فعالیت مهم ملی به نفع کشاورز است و سند تک‌برگی منافع متنوعی را برای کشاورز به همراه دارد، از آن جمله می‌توان به کم شدن دعاوی حقوقی در محاکم قضایی اشاره کرد.  

محمدی با اشاره به مزایای بی‌شمار سند مالکیت حدنگاری، توضیح داد: با توجه به اینکه حدودوثغور این اراضی در مختصات صحیح در بانک ثبت جانمایی می‌شود امکان تجاوز به اراضی مجاور و جابه‌جایی مرزها وجود ندارد، بسیاری از دعاوی حقوقی در مراجع قضایی از این طریق کاهش پیدا می‌کند، ارزش واقعی زمین‌ها مشخص شده، امکان تعریف الگوی کشت و فراهم آوردن زمینه اشتغال و توسعه پایدار منطقه فراهم می‌شود. 

محمدی یادآور شد: در قراردادهای تطبیق و مستندسازی اداره کل ثبت‌اسناد، تمام استعلامات برای صدور سند از طریق سامانه سحاک انجام می‌شود و همکاران جهاد کشاورزی پاسخ‌های مربوطه را از طریق این سامانه انجام می‌دهند. 

وی به آخرین آمار رفع تداخلات اراضی استان گیلان اشاره کرد و گفت: تاکنون رفع تداخل در ۲۰۷ هزار هکتار از اراضی گیلان انجام و برای ۶۵ هزار و ۳۳۱ هکتار از اراضی سند صادر شده است و مجموع مساحت اراضی کشاورزی استان برای صدور سند ۲۳۰ هزار است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: عدم تمایل کشاورزان شمال کشور به سند کشاورزی با توجه به زمینه‌های فرهنگی و جامعه‌شناختی، رواج خرده مالکی و وجود قطعات کوچک مالکیتی از جمله موانع صدور اسناد کشاورزی در گیلان است و همچنین هزینه‌های سند کشاورزی نیز مزید بر علت بوده و بر تمایل کشاورز به دریافت سند تاثیرگذار خواهد بود. 

محمدی ضمن درخواست از کشاورزان برای اقدام به دریافت سند کشاورزی گفت: سنددار شدن زمین‌های کشاورزی حدنگاری انگیزه فعالیت کشاورزان را بیشتر می‌کند و از سوی دیگر آن‌ها می‌توانند با سند زمین خود از تسهیلات بانکی برای توسعه کشت زرع و نیز اخذ مجوز برای ایجاد هر نوع فعالیت بهره‌مند شوند لذا از کشاورزان درخواست می‌شود هرچه سریع‌تر برای دریافت سند زمین‌های کشاورزی اقدام کنند 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید