Iranian Agriculture News Agency

تغییر اقلیم، امنیت غذایی و توسعه پایدار

نشست علمی-تخصصی "تغییر اقلیم، امنیت غذایی و توسعه پایدار" در پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در رشت برگزار شد.

تغییر اقلیم، امنیت غذایی و توسعه پایدار

به گزارش خبرنگار ایانا در گیلان، مدیر توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این جلسه طی سخنانی اساس هدف‌گذاری خودکفایی در برخی محصولات استراتژیک مانند گندم را تغییر اقلیم دانست و بیان کرد: تغییر اقلیم یا ناگهانی است و یا تابع شرایط ظرفیت پذیری محیط است.

ابوالفضل رئوفی با اشاره به روند تغییر تدریجی اقلیم در دنیا، گفت: تغییر اقلیم بیشترین اثرگذاری را بر اروپا داشته ولی چون برنامه امنیت غذایی آن‌ها از بیشترین ثبات و پایداری برخورداراست، تاب آوری بالایی نسبت به تغییرات اقلیمی دارند و لذا در شمال ایران نیز شاهد بیشترین اثرپذیری از پیامدهای تغییر اقلیم هستیم.

وی ظرفیت‌پذیری تغییر اقلیم در ایران را بالاتر دانست و خاطرنشان کرد: این در حالی است که کشورهای توسعه یافته برنامه‌ریزی بهتری جهت سازگاری با این چالش را در دستور کار قرار داده‌اند.

رئوفی با تاکید بر لزوم تامین امنیت غذایی هم در بخش کمی و هم در بخش کیفی، یادآور شد: در بخش امنیت غذایی مسائل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نیز حاکم است و لذا امنیت غذایی با حاکمیت غذایی رابطه معناداری دارد.

مدیر دفتر توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی گیلان،  امنیت غذایی را دسترسی سریع و آسان به غذای سالم و مکفی و مغذی دانست و افزود: شاهد فعال شدن حاکمیت غذایی در بسیاری از کشورها هستیم؛ به گونه‌ای که سیستم‌های اکولوژی سازگار با محیط زیست را در بحث امنیت غذایی تقویت می کنند.

کارشناس محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه محصولات تراریخته از نظر کمی امنیت غذایی ایجاد می کنند، گفت: نیازمند بهره‌گیری از بیوتکنولوژی دانش‌بنیان با تکیه بر دانش بومی و با نگاه به آینده هستیم.

وی تغییر اقلیم را موجب کاهش محصولات جالیزی دانست و توضیح داد: کشاورزی تابع شرایط جغرافیایی و آب و هوایی بوده و لذا تغییر اقلیم به دلیل تغییرات دمایی و بارشی، موجب کاهش تولید و مصرف و صادرات و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی شده است.

رئوفی خودکفایی در محصولات کشاورزی را در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی دانست و اضافه کرد: آمایش سرزمین نقش مهمی در امنیت غذایی دارد و باید برنامه‌ریزی علمی مبتنی بر آمایش جهت توسعه کشاورزی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی از طریق ارتباط تصویری در این نشست حضور داشت و همچنین معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و مدیرعامل صندوق توسعه بخش کشاورزی گیلان نیز از دیگر مهمانان این نشست تخصصی بودند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید