Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اعلام کرد:

احتمال بیماری بلاست در زمان خوشه‌دهی برنج

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: با اشاره به بارش‌های اخیر در گیلان، کشاورزان مراقب باشند، با افزایش هم‌زمان دمای هوا و رطوبت، احتمال بیماری بلاست در زمان خوشه‌دهی برنج وجود دارد .

احتمال بیماری بلاست در زمان خوشه‌دهی برنج

به گزارش ایانا و به نقل خبرگزاری مهر، صالح محمدی بیان کرد: کشاورزان برای پیشگیری از بلاست به دفاتر جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها مراجعه و سموم مورد نیاز را از مراکز مجاز دریافت کنند.

وی افزود: برداشت برنج در سال جاری در بیش از ۱۹۵ هزار هکتار از اراضی یعنی معادل ۸۲ درصد از مزارع شالیکاری استان‌، با حدود پنج هزار دستگاه کمباین مخصوص برنج به‌صورت مکانیزه انجام شود. 

به گفته وی، 202 هزار هکتار از اراضی وارد فاز ظهور خوشه شده‌اند که معادل با 85 درصد است.

صالح محمدی اضافه کرد: برداشت موردی عمدتا در شهرستان‌های رودسر و املش و شهرستان‌های مرکز و غرب استان آغاز شده است.

وی ادامه داد: طرح معاینه فنی کمباین‌ها امسال در راستای کنترل و کاهش ضایعات در حین برداشت برای اولین بار در استان در حال اجرا است.

محمدی اضافه کرد: براساس محاسبات و برآوردهای کارشناسی و با در نظر گرفتن هزینه‌های ثابت و متغییر کمباین‌ها، نرخ هزینه برداشت ماشینی با کمباین برنج به شیوه متداول (درصدی از محصول) معادل ۴/۶ در محصول استحصالی یا به عبارتی به‌ازای هر ۲۲ گونی یک گونی به‌عنوان دستمزد البته در شرایط متعارف محصول و مزرعه محاسبه شده است.

وی گفت: البته برای محصول نیم خوابیده به‌ازای هر ۱۹ گونی یگ گونی و محصول کاملا خوابیده به‌ازای هر ۱۷ گونی یک گونی به‌عنوان دستمزد دریافت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان یادآور شد: احتمال ورس در مزارع رسیده وجود دارد، به همین دلیل حتما این مزارع را خشک کنیم تا پوسیدگی لایه زیرین را نداشته باشیم.

وی توضیح داد: با وجود بارش احتمال شیوع بیماری بلاست خوشه را نیز خوهیم داشت. در نتیجه کشاورزان باید با مراجعه به همکاران در خصوص مبارزه اقدام کنند و برای برداشت محصول از کمباین‌های دارای برچسب معاینه فنی استفاده کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید