Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان اعلام کرد:

صادرات 200 هزار تن کیوی از گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، ضمن اشاره به اهمیت کیوی و رشد خوب این محصول در استان گیلان، از صادرات 200 هزار تن کیوی استان گیلان خبر داد.

صادرات 200 هزار تن کیوی از گیلان

صالح محمدی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: کیوی یکی از محصولات نیمه‌گرمسیری است، که در دنیا با سطح زیر کشت 277 هزار و 526 هکتار و تولید سالانه 4/4 میلیون تن شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این محصول در جهان کشورهای، چین، ایتالیا، نیوزلند، ایران، شیلی، یونان، فرانسه و ترکیه است. ایران از نظر سطح و تولید رتبه چهارم را در دنیا دارد.

محمدی افزود: کشت عمده این محصول در ایران با توجه به شرایط اقلیمی، تنها در استان‌های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) رایج است.

وی اضافه کرد: استان گیلان با سهم 9/3 درصد از کل سطح باغات کشور، رتبه هفتم تولید این محصول را به خود اختصاص داده است. ارقام عمده کیوی شامل «هایوارد»، «گلد» و «رد» است. تعداد 85 باب سردخانه با ظرفیت 195 هزار تن در استان وجود دارد که 70 درصد آن بالای صفر بوده و مناسب نگهداری کیوی است.

صالح محمدی توضیح داد: کیوی یکی از محصولات مهم و ارزآور در استان گیلان است و بخش زیادی از اشتغال و تولید را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: سطح باغات کیوی بیش از هفت هزار هکتار است و بیش از هشت هزار بهره‌بردار در باغات این محصول مشغول به کار هستند. سالانه 220 تا 230 هزار تن محصول کیوی در استان گیلان تولید می‌شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به اینکه شهرستان تالش یکی از قطب‌های تولید کیوی در کشور و در استان گیلان است، تصمیم بر آن شد تا اولین جشنواره ملی شکوفه‌های کیوی را در تالش برگزار کنیم. این جشنواره به منظور شناساندن محصول ارزشمند کیوی و حمایت همه جانبه مسئولان و ساماندهی این محصول ارزآور بود.

محمدی در خصوص میزان صادرات سال گذشته گفت: سال گذشته بیش از 200 هزار تن کیوی صادر کردیم که 90 هزار تن آن از بندر آستارا صادر شد.

به گفته وی، صادرات زود هنگام محصول نارس کیوی که در سال‌های گذشته، طی ماه‌های مرداد و شهریور با میزان قند کمتر از 3 بریکس انجام می‌گرفت، اثرات نامطلوبی در بازار مصرف کشورهای فرامرزی به جا گذاشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان درباره چالش‌های صادرات این محصول گفت: عدم استقبال باغداران جهت شناسنامه‌دار کردن باغات کیوی به‌عنوان یکی از الزامات صادرات به کشورهای هدف، عدم ارتباط بانکی با کشورهای منطقه و مشکلات برگشت ارز، نبود مشوق‌های صادراتی در کیوی همانند سایر محصولات باغی خصوصا سیب به‌عنوان مهمترین مشکلات صادرات این محصول است.

وی افزود: از دیگر مشکلات صادرات کیوی می‌توان به نوسانات قیمت داخلی محصول کیوی، مشکلات مرتبط با سردخانه‌داران، نحوه تعرفه‌های مرتبط با نگهداری محصول، بسته‌بندی محصول برای ایجاد جذابیت در صادرات وکمبود کامیون‌های یخچال‌دار اشاره کرد.

محمدی بیان کرد: پیشنهاد می‌شود، اعتبار لازم برای تدوین سند راهبردی کیوی با همکاری تشکل‌ها، مجامع علمی و تحقیقاتی استان‌های ذی‌ربط به آنها تخصیص داده شود.

صالح محمدی تاکید کرد: همچنین با عنایت به صادراتی بودن بخش عمده‌ای از محصول تولیدی کیوی کشور، توصیه می‌شود معاون توسعه صادرات محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، مطالعه بازارهای هدف بین‌المللی برای تنظیم صادرات با رعایت استانداردها و الزامات کشورهای هدف را انجام دهد و اطلاعات را در اختیار اعضای میز صادرات، تشکل‌های مربوطه، و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها قرار دهد.

وی بیان کرد: با عنایت به صادرات نامنظم و بی‌رویه و بیش از نیاز بازارهای خارجی سازماندهی، ساماندهی و مدیریت بازارهای مربوط به صدور کیوی توسط اتاق بازرگانی استان‌ها و اتاق ایران مورد تقاضا است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید