Iranian Agriculture News Agency

توسعه مکانیزاسیون گیاهان دارویی در استان گلستان

توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی جز اولویت‌های حوزه مکانیزاسیون و مورد حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و دیگر نهادهای اثرگذار در تولید گیاهان دارویی و طب سنتی است.

توسعه مکانیزاسیون گیاهان دارویی در استان گلستان

به گزارش خبرنگار ایانا در گلستان، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، با سرمایه‌گذاری‌های موثر و مفید در زمینه کشاورزی به‌منظور گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی، با استفاده از ماشین‌ها و ادوات، تجهیزات و فناوری در مراحل مختلف کشت، داشت و برداشت و پس از برداشت (فرآوری، بسته بندی و برندسازی و.. ) میسر می‌شود.  

 مریم برزنونی رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با بیان این مطلب گفت: در حوزه توسعه مکانیزاسیون گیاهان دارویی، با توجه به اهمیت استراتژیک و راهبردی گیاهان دارویی و سازگاری محصولات مذکور با اقلیم کشور و استان گلستان که عمدتا به دلیل کم آب بر بودن، یکی از روش‌های سازگاری، توسعه مکانیزاسیون گیاهان دارویی بوده که می‌تواند علاوه بر توسعه کشاورزی پایدار در کشاورزی خاصه نوار شمالی استان، موجب افزایش کیفیت محصول، صرفه‌جویی اقتصادی، کاهش چشم‌گیر هزینه تولید، برداشت به‌صورت بهداشتی و کاهش هدررفت محصول شود و  با رونق  صنایع فراوری گیاهان دارویی  نقش موثری را در ثبات و رشد اقتصادی فعالان حوزه گیاهان دارویی، ارتقای کیفیت نظام درمانی و دارویی کشور ایفا کند.

وی توضیح داد: در حال حاضر توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی جز اولویت‌های حوزه مکانیزاسیون و مورد حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و دیگر نهادهای اثرگذار در تولید گیاهان دارویی و طب سنتی بوده و توسعه مکانیزاسیون یکی از مهم‌ترین راهبردهایی است که مدنظر قرار گرفته است.

برزنونی خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی به‌منظور کاشت و داشت و برداشت مکانیزه، با هدف دانش و ضریب نفوذ کاربرد ماشین در حوزه گیاهان دارویی مانند زیره، سیاهدانه و .. با امکانات موجود در اختیار بهره‌برداران انجام می‌شود، کشاورزان می‌توانند با استفاده از کارنده‌های ریزدانه کار و به‌صورت سطحی ( با توجه به ریزبودن بذور) بریا کاشت و با سم‌پاش‌های مرسوم در دوره داشت و استفاده از تجهیزات فناورانه در برداشت و رعایت سایر شرایط زراعی و تغذیه گیاه، به عملکرد مطلوب دست یابند.

وی از کشاورزان خواست برای تامین ادوات و تجهیزات مورد نیاز خود از تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون و کمک‌های فنی و اعتباری استفاده کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید