Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد خبرداد:

رکوردشکنی تولید گندم در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد از رکورد تاریخی تولید گندم در این استان خبر داد.

رکوردشکنی تولید گندم در کهگیلویه و بویراحمد

سیدعلی معتمدی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سطح زیر کشت گندم در استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به 90 هزار هکتار است که حدود ۷۰ هزار هکتار آن به کشت دیم اختصاص داده شد و مابقی آبی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: امسال و بر اساس منویات مقام معظم رهبری، بحث تولید را به‌ویژه در کالاهای استراتژیک جدی گرفتیم و ماه‌ها زودتر از هر سال جلسات ستاد کاشت را برگزار کردیم تا با آمادگی کامل به استقبال کشت محصولات پاییزه برویم.

وی اضافه کرد: نتیجه چنین رویکردی این بود که تولید گندم این استان برای اولین بار رکورد تاریخی زد و امسال به 180 هزار تن رسید که تاکنون چنین تولیدی نداشتیم.

معتمدی‌پور ادامه داد: نزدیک به 100 هزار تن از تولید گندم استان برای خودمصرفی است و مابقی مازاد بر مصرف کشاورزان است که دولت آن را خرید تضمینی می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: مازاد بر مصرف کشاورزان نیز دو نوع است، یک نوع خرید برای بذر سال آینده است و نوع دوم خرید سیلویی برای مصرف آرد و نان است.

معتمدی‌پور با بیان اینکه رکورد تاریخی خرید تضمینی گندم در این استان نیز شکسته شد، گفت: مجموع خرید بذری و سیلویی سال گذشته 36 هزار تن بوده است و در امسال پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت حدود 85 هزار تن محصول استراتژیک گندم از کشاورزان خرید شود.

وی ادامه داد: ما در تولید گندم نسبت به سال گذشته 250 درصد رشد داشتیم.

سیدعلی معتمدی‌پور با بیان اینکه این موفقیت مهم تصادفی نبوده و حاصل برنامه‌ریزی علمی و مدیریتی و همچنین تلاش همه کارشناسان پهنه و مدیران از روستاها تا سطح ستاد بوده، گفت: دو طرح جهش تولید در دیم‌زارها و طرح کشت قراردادی را در استان کهگیلویه و بویراحمد با موفقیت اجرا کردیم که همین پایه تولید بالا و به‌تبع آن خرید تضمینی بی‌سابقه گندم شد.

وی توضیح داد: استان کهگیلویه و بویراحمد در طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارها رتبه اول و در طرح کشت قراردادی رتبه دوم کشور را کسب کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از تامین و صادرات بذر گندم دیم این استان به ۱۳ استان کشور خبر داد.

به گفته وی، این دو طرح در کنار میزان بارندگی مناسب در استان، باعث شد تا رکورد تولید و خرید تضمینی گندم در این استان بشکند و میزان تولید گندم دو برابر و نیم سال گذشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید