Iranian Agriculture News Agency

مدیریت هزینه‌ها با طرح‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی

واگذاری 121 شهرک کشاورزی با هدف کاهش مصرف آب و افزایش تولید

ایانا-کشاورزی: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی تاکنون حدود 121 شهرک کشاورزی با مساحتی برابر با 9 هزار هکتار در حال واگذاری است که اقدامات زیرساختی این شهرک‌ها انجام شده. همچنین در بین تعداد شهرک‌های ایجاد شده پروژه 34 شهرک خصوصی با مساحت 780 هکتار نیز ایجاد شده که در حال طی فرآیندهای لازم است.

واگذاری 121 شهرک کشاورزی با هدف کاهش مصرف آب و افزایش تولید

شهرک‌های کشاورزی با قانون پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در بخش توسعه روستایی ماده 141 بند "ل" تشکیل شد. شرکت شهرک‌های صنعتی در نیمه دوم سال 1392 کار خود را آغاز کرد و توانست در مدت زمان کوتاهی جایگاه خود را در بخش کشاورزی باز کند. این شهرک‌ها با هدف به‌کارگیری دانش‌آموختگان زراعت، باغداری، دامداری و شیلات ایجاد شده که مجموعه خوبی برای تخصصی کردن کشاورزی در حوزه‌های مختلف است.

به گزارش ایانا، این داستان در حالی به وقوع پیوست که بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه کشاورزی توسعه شهرک‌های کشاورزی را عاملی برای کاهش سن متولیان این حوزه دانست تا بتوان از این طریق به سمت مکانیزه شدن بخش کشاورزی رفت. چرا که بخش کشاورزی علاوه بر مکانیزه شدن نیاز به ورود علم و آزمایشگاه‌های مورد نیاز به این حوزه دارد. شهرک‌های کشاورزی یک طرح نوپا محسوب می‌شود که جهت ساماندهی تولید در فعالیت‌های کشاورزی، گلخانه‌ای، شیلاتی و در موارد خاص امور دامی و طیور ایجاد شده‌اند. از این رو طرح مورد نظر یکی از بهترین طرح‌های توسعه‌ای در بخش کشاورزی محسوب می‌شود که کار آمایش مناطق مختلف کشور را عهده‌دار است. بنابراین 510 پروژه با سطحی معادل 129هزار هکتار مستعد توسعه گلخانه و آبزی‌پروری بودند که در بسیاری از استان‌ها مطالعات لازمه در این زمینه انجام گرفت. طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی تاکنون حدود 121 شهرک کشاورزی با مساحتی برابر با 9 هزار هکتار در حال واگذاری است که اقدامات زیرساختی این شهرک‌ها انجام شده. همچنین در بین تعداد شهرک‌های ایجاد شده پروژه 34 شهرک خصوصی با مساحت 780 هکتار نیز ایجاد شده که در حال طی فرآیندهای لازم است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر شهرک کشاورزی می‌تواند حداقل 10نفر را به‌طور مستقیم مشغول به کار کند. شهرک‌های کشاورزی در زمینه صادرات و ارزآوری به کشور نیز می‌تواند کمک شایانی انجام دهد، چرا که صادرات محصولات گلخانه‌ای می‌تواند کمک خوبی برای اقتصاد کشور باشد، البته کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که زیرساخت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای در ایران هنوز با تکنولوژی‌های روز دنیا فاصله دارند، اما همین‌که ایده راه‌اندازی این شهرک‌ها عملی شده گام موثر و خوبی برای بخش کشاورزی است. تعریفی که از این شهرک‌ها در ایران است با آنچه کارشناسان ملل دارند، متفاوت بوده. چرا که آنها اعتقاد دارند یک شهرک کشاورزی تنها شامل چند واحد کشاورزی نیست، بلکه مجتمعی است که از چند مزرعه دامپروری، کشاورزی  وشیلاتی است و علاوه بر مزارع، آزمایشگاه، پژوهشکده، سالن کنترل کیفیت، پرورش، تکثیر و بسته بندی در آن وجود دارد. این تعریف در حالی وجود دارد که چنین مجموعه‌هایی به صورت یکجا در ایران یافت نمی‌شود. نکته دیگری که در این بین برای مانور دادن بر روی این شهرک‌ها وجود دارد این است که با توجه به اینکه در ایران کمبود آب وجود دارد توسعه کشت گلخانه‌ای می‌تواند بهره‌وری آب را بالا ببرد و در نتیجه مبحث کاهش هزینه‌ها به وجود می‌آید. بنابراین مسئولان مربوطه اعتقاد دارند که باید در کشور بیش از گذشته بر روی این شهرک‌ها مانور داد و آنها را به سمت تعریف جهانی پیش برد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید