Iranian Agriculture News Agency

توصیه‌های هواشناسی به کشاورزان به دنبال ورود جبهه هوای سرد به کشور

ایانا-کشاورزی: لازم است که باغداران در روزهای جاری از انجام عملیات محلول‎پاشی و سم‌پاشی تا اواخر روز پنجشنبه به دلیل بارش برف و وزش باد خودداری کنند. باغداران با تنظیم دما و تهویه گلخانه‎ها و سالن‌های پرورش قارچ و انبار محصولات با کاهش محسوس دما مقابله کنند.

توصیه‌های هواشناسی به کشاورزان به دنبال ورود جبهه هوای سرد به کشور

 

در هفته جاری با توجه به کاهش دمای هوا در روزهای اخیر و ورود جهبه سردی که از دو روز گذشته وارد کشور شده است، در اغلب استان‌های کشور شاهد بارش نزولات آسمانی بوده‌ایم. با در نظر گرفتن بارندگی‌ها و برودت هوا لازم است کشاورزان در شرایط حاکم که پیش‎بینی می‌شود تا آخر هفته ادامه پیدا کند، مواردی را در ارتباط با اراضی باغی و زراعیشان رعایت کنند. توجه به نحوه صحیح نگهداری دام و طیور، زنبورداری، شیلات و ماشین‎آلات کشاورزی نیز از مواردی است که باید در این روزها به آن توجه شود.

به گزارش ایانا، توصیه‌های کشاورزی هواشناسی کشور متناسب با کاهش محسوس دمای هوا در تاریخ 24 دی ماه تا 28 دی ماه  در ارتباط با روش‌های جلوگیری از سرمازدگی در بخش زراعت و باغبانی به طور خلاصه آورده شده است.

به نقل از هواشناسی کشور لازم است که باغداران در روزهای جاری از انجام عملیات محلول‎پاشی و سم‌پاشی تا اواخر روز پنجشنبه به دلیل بارش برف و وزش باد خودداری کنند. باغداران با تنظیم دما و تهویه گلخانه‎ها و سالن‌های پرورش قارچ و انبار محصولات با کاهش محسوس دما مقابله کنند. زیر خاک کردن تاک‌های انگور یکی از اقداماتی است که برای مقابله با سرما انجام می‎شود. شاخه‌ها، برگ‌ها و میوه‌های آلوده که در سطح باغ میوه پراکنده است، جمع‌آوری شود. ایجاد پوشش پلاستیکی در مزارع سبزی و صیفی و پوشاندن تنه نهال‌ها و درختان مثمر و غیر مثمر جهت حفاظت درختان از یخ‌زدگی مد نظر باغدار قرار گیرد.

رنگ‌آمیزی تنه درختان با ترکیباتی مانند آهک، کائولین یا مخلوط  بوردو، نوارپیچی، پیچیدن گونی یا پلاستیک دور تنه درختان و عایق‌بندی نهال‌های جوان با پوشش مناسب در کاهش خسارت نقش مهمی دارد. همچنین توصیه می‌شود در این روزها از هر گونه هرس سبز در باغ‌ها با توجه به کاهش محسوس دما خودداری شود.

در اراضی زراعی توجه به جلوگیری از فساد و بیماری‌های قارچی بذور و محصولات انبار شده در سوله، خودداری از مصرف کودهای سرک( با توجه به کاهش محسوس دما) مورد توجه قرار گیرد. اجرای عملیات ذخیره‌سازی رطوبت در اراضی آیش دیم، تسریع در برداشت محصولات غده‌‌ای(چغندرقند) و پنبه، عدم انجام هر گونه عملیات خاک‌ورزی با توجه به وقوع بارش نیز از نکاتی است که باید مدنظر باشد. گندم، جو و کلزاکاران در صورت مشاهده آلودگی مزارع به علف‌های هرز باریک برگ با مشورت جهادکشاورزی در هوای گرم و آرام به کنترل علف‌های هرز باریک برگ با علف کش مناسب اقدام کنند، علاوه بر این در صورت مشاهده آفت شته مومی و کَکِ کلزا نسبت به کانون‌یابی وسم‌پاشی مناطق آلوده با مشورت جهادکشاورزی اقدام شود. خودداری از انجام هرگونه عملیات خاک‌‍ورزی  با توجه به احتمال بارش نیز در شرایط دمایی حاکم نقش مهمی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید