Iranian Agriculture News Agency

با دستور رئیس جمهور انجام شد؛

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶۱۴ پروژه بخش کشاورزی گلستان

ایانا-کشاورزی: در این سفر تعداد ۶۱۴ پروژه عمرانی و تولیدی در زیر بخش های آب و خاک ، صنایع تبدیلی و تکمیلی، آبخیزداری، دام و طیور، شیلات و باغبانی با اعتباری معادل ۱۹۰۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی با ایجاد اشتغال جدید به تعداد ۸۴۵۱ نفر در استان، افتتاح و با عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶۱۴ پروژه بخش کشاورزی گلستان

۶۱۴ پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان گلستان با فرمان رئیس جمهوری و توسط وزیر جهاد کشاورزی به طور همزمان بهره برداری و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در آیین افتتاح همزمان این طرح ها که به صورت ویدئو کنفرانس در شهرستان گمیشان برگزار شد، اظهار داشت: در این سفر تعداد ۶۱۴ پروژه عمرانی و تولیدی در زیر بخش های آب و خاک ، صنایع تبدیلی و تکمیلی، آبخیزداری، دام و طیور، شیلات و باغبانی با اعتباری معادل ۱۹۰۰ میلیارد تومان از محل منابع عمومی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی با ایجاد اشتغال جدید به تعداد ۸۴۵۱ نفر در استان، افتتاح و با عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی گفت: طرح های سامانه های نوین آبیاری در سطح ۲۵۰۰ هکتار و ۳۰۰ کیلومتر انتقال آب با لوله و بهسازی آب بندان ها با اعتبار ۱۵۲ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

حجتی خاطرنشان کرد: از اول انقلاب اسلامی تا پایان سال ۹۱ معادل ۴۰ هزار و ۷۷۷ هکتاری آبیاری تحت فشار در استان انجام شده و از سال ۹۲ تاکنون ۲۲ هزار هکتار (معادل ۵۳ درصد) سیستم نوین ابیاری در این دولت اجرا گردیده است.

وی عنوان کرد: تعداد ۱۶ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی با اعتبار ۹۷ میلیارد تومان و اشتغال زایی ۳۵۰ نفر به بهره برداری می رسد که با افتتاح این پروژه ها ظرفیت اسمی نگهداری محصولات کشاورزی و فرآوری در استان از هزار و صد و هفتاد هزار تن به هزار و پانصد و سی هزار تن افزایش می یابد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: تعداد ۳۹۷۵ طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری و فراگیر در بخش کشاورزی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی که با اعتبار ۸۲۳ میلیارد تومان با اشتغال زائی ۴۹۴۳ نفر به بهره برداری می رسد.

حجتی خاطرنشان ساخت: تعداد ۲۲ مزرعه پرورش میگو به مساحت ۵۰۰ هکتار و یک مرکز تکثیر میگو با ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون قطعه در سال با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۸۷۰ نفر بهره برداری خواهد شد.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید میگو از ۳۰۰ تن در سال ۹۲ به ۲۶۰۰ تن در سال ۹۷ افزایش می یابد و با تکمیل این طرح در سال ۹۸ تولید میگو بالغ بر ۴۰۰۰ تن می رسد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای ۴ طرح کشاورزی جدید در استان گلستان گفت: عملیات اجرایی طرح زهکشی اراضی استان در سطح ۱۰۰ هزار هکتار طی ۳ سال با اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومان و بهسازی آب بندان های استان با هدف تامین آب مطمئن بخش کشاروزی، مهار و کنترل سیلاب، تغذیه آب های زیرزمینی، افزایش تولید آبزی پروری و توسعه گردشگری در سطح ۳ هزار هکتار با اعتبار ۸۴ میلیارد تومان آغاز می شود.

حجتی اضافه کرد:همچنین عملیات اجرایی فاز اول شهرک کشاورزی ۶ هزار هکتاری میگو در شهرستان گمیشان در سطح ۱۰۰۰ هکتار با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۱۳۶۶ نفر و تاسیس و تجهیز پست قرنطینه محصولات نباتی و دامی اینچه برون با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان نیز آغاز خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: پروژه ای که هم اکنون خدمت حضرتعالی گزارش می شود،افتتاح طرح زهکشی ۲۲ هزار هکتاری اراضی در استان از مجموع ۲۸۰ هزار دشت گرگان در شهرستان گمیشان می باشد که در سفر قبلی وعده حضرتعالی به مردم بود که خوشبختانه تاکنون ۳۳ هزار هکتار (۱۱ هزار هکتار بیش از تعهد سفر قبلی) اجرا شده است از مزایای این طرح کاهش شوری و اصلاح خاک جمع آوری روان آب های سطحی و استفاده بهینه آن در آب بندانها و افزایش تولید محصول حداقل ۱.۵ تا ۲ تن در هکتار و اثر مستقیم بر ارتقاء سطح زندگی و اشتغالزایی ساکنین استان را دارد.

حجتی یادآوری کرد:جناب آقای رئیس جمهور از اینکه امروز در بیانات خود مجددا اجرای ۵۰ هزار هکتار از اراضی زهکشی استان را تا پایان دولت دوازدهم وعده فرمودید از طرف خود و کشاورزان استان تشکر می کنم؛انشاالله بعد از سفر عملیات اجرایی را شروع خواهیم کرد. در صورتی که اجازه بفرمائید مورد بهره برداری قرار گیرد.

در ادامه رئیس جمهور فرمان افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۶۱۴ پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی استان گلستان را صادر کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید