Iranian Agriculture News Agency

مشاور وزیر جهاد کشاورزی:

تجهیز 22 درصد اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری

طرح سامانه‌های آبیاری می‌تواند در هر هکتار 44 درصد راندمان آبیاری را بالا ببرد و حداقل تولید محصولات را تا 30 درصد افزایش دهد. همچنین این سیستم به لحاظ زیست محیطی و تولید غذای سالم 30 درصد مصرف کود و سم را کاهش داده و باعث صرفه‌جویی 25 درصدی در استفاده از منابع آب زیرزمینی شده است

تجهیز 22 درصد اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری

با توجه به سال‌های کم بارش و شرایط خشکسالی که کشور در آن قرار دارد، استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی امر بسیار مهمی است که در سال‌های اخیر بیش از پیش مد نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. حدود دو میلیون و 80 هزار هکتار از اراضی سنتی و مدرن به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده است. با توجه به این مقدار نزدیک به 22 درصد از اراضی آبی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

عباس زارع مشاور وزیر کشاورزی و مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران طرح سامانه‎های نوین آبیاری را در راستای یکی از سیاست‌های کلی نظام که تامین آب و غذای کافی و سالم برای جمعیت رو به رشد دانست و گفت: «تامین غذا و آب سالم و مورد نیاز به وزرات جهاد کشاورزی برمی‌گردد. در کشور ما تبخیر سه برابر میزان جهانی و متوسط بارندگی یک سوم میزان جهانی است، پس تولید محصولات کشاورزی در گرو آّب و آبیاری است. در جهان 60 درصد محصولات از کشت دیم حاصل می‌شود و این عدد در ایران 10 درصد است. این ارقام نشان می‎دهد که اهمیت آب و سیستم آبیاری در ایران تا چد حد بالا است و تا چه میزان این مساله بر امنیت غذایی و تامین محصولات مورد نیاز تاثیرگذار است.»

مشاور وزیر کشاورزی به سابقه تاریخی کشور در استفاده بهینه  از آب با استفاده از آبندان و قنوات اشاره کرد و گفت: «بهترین مدیریت منابع آبی توسط اجداد ما انجام شده است. بعد از انقلاب آبیاری در حد امکانات کشور مورد توجه نظام قرار گرفت. کشور در زمینه توجه به  آبیاری، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را که پیش از این با عنوان آبیاری تحت فشار از آن نام برده می‌شد، مدنظر قرار داد.»

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری اعلام کرد: «در راستای بهینه‌سازی آب در کشور اقدامات مهمی توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است که توسعه گلخانه‌ها، نشاکاری به جای بذرکاری، تغییر فصل کشت از بهار به پاییز (که در محصولی چون چغندرقند انجام شده)، عملیات‌های خاک‌ورزی و... از این جمله است. یکی از موثرترین این پروژه‌ها نیز طرح سامانه‌های آبیاری است که بسیار اثربخش بوده است.»

زارع ادامه داد: «طرح سامانه‌های آبیاری می‌تواند در هر هکتار 44 درصد راندمان آبیاری را بالا ببرد و حداقل تولید محصولات را تا 30 درصد افزایش دهد. همچنین این سیستم به لحاظ زیست محیطی و تولید غذای سالم 30 درصد مصرف کود و سم را کاهش داده و باعث صرفه‌جویی 25 درصدی در استفاده از منابع آب زیرزمینی شده است.»

او با تاکید بر مزایای طرح سامانه‌های نوین آبیاری، این مزایا را تا حدی ضروری و کاربردی دانست که به توجه  نظام و حمایت رهبر معظم انقلاب از این طرح اشاره کرد و گفت: «به دستور رهبری از صندوق توسعه ملی برای این سامانه‌های نوین هزینه شده است. در سال 95، حدود 500 میلیون دلار  در سال 96، حدود 300 میلیون دلار و در سال جاری 250 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به این طرح اجازه برداشت داده شده است.»

مشاور وزیر توضیح داد: «طرح سامانه‌های نوین آبیاری در اولویت‌های ستاد اقتصاد مقاومتی است. ویژگی این طرح این است که دولت پیمانکار نیست و این مردم هستند که در راس اجرا قرار دارند. هر سال تکلیف ستاد اقتصاد مقاومتی 250 هزار هکتار از اراضی آبی است که باید زیر پوشش این سامانه قرار گیرد.»

زارع گفت: «هم اکنون در ارتباط در استان پیشرفت ریالی طرح 46 درصد بوده است در حالی که پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد بوده است. با توجه به این که بودجه امسال که حدود 1500 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و بودجه سنواتی مصوب شده اختصاص یافته است.»

زارع اعلام کرد: «امسال بر اساس بودجه مقرر شده حدود 142 هزار هکتار باید طرح اجرا شود و تکلیف پیش‌بینی شده در بودجه است. 230 هزار هکتار از اراضی در حال اجرای طرح است . 100 هزار هکتار از این میزان اجرا شده است و بهره‌برداری شده و 130 هزار هکتار نیز در دست اجرا است. این طرح یک طرح به معنای واقعی اقتصاد مقاومتی و مردمی است.

در اراضی سنتی که حدود 5.5 میلیون هکتار در کشور هستند یک میلیون و 880 هزار هکتار از این اراضی به این سامانه تجهیز شده و از حدود سه میلیون و 200 هزار هکتار اراضی زیر شبکه‌های مدرن نیز 200 هزار هکتار به این سامانه تجهیز و در مجموع اراضی آبی کشور دو میلیون و 80 هزار هکتار چه اراضی سنتی و چه مدرن به سامانه نوین تجهیز شده است. این رقم حدود 22 درصد اراضی آبی کشور است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید