Iranian Agriculture News Agency

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور:

نمی‌توان از حجتی انتظار معجزه داشت

ایانا-کشاورزی: احداث باغات در اراضی شیبدار اقدام مهمی بوده است که توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و به خاطر عملکرد بالا و استفاده مطلوب از اراضی شیبدار اهدای تسهیلات به این بخش انجام شده و به علاوه حمایت‎های بسیاری از این بخش صورت گرفته است.

نمی‌توان از حجتی انتظار معجزه داشت

 

گلشن بابادی- طی چند سال اخیر وزارت جهاد کشاورزی با اجرایی کردن طرح‌های مهمی در زمینه‌های آبرسانی و ایجاد سیستم آبیاری نوین در کشور و همچنین طرح‌هایی در جهت توسعه گلخانه‎‌ها و کشت باغات در اراضی شیبدار توانسته تا حدودی مشکلات بخش کشاورزی را رفع کرده و گام‌های موثری در راستای سازگاری با کم‌آبی بردارد. گام‌هایی که ارتقا این بخش هم منجر شده است.

محمد شفیع ملک‎زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در گفت‎وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا با اشاره به اجرای طرح‌های بسیار مهمی در زمینه آبرسانی به اراضی برخی استان‎ها و تاثیرش بر کشاورزی آن مناطق گفت: «طرح‌های بزرگی چون طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام و همچنین طرح بزرگ آبرسانی به 46 هزار هکتار از اراضی استان سیستان و بلوچستان از جمله طرح‌هایی به شمار می‌روند که در سال‌های اخیر اجرایی شده است و توانسته نقش مهمی را در آبرسانی به این مناطق بازی کند. اراضی این مناطق با عملیات‌های مختلف آبرسانی و کانال‌کشی و به علاوه آزمایشات و اقدامات انجام شده در این زمینه مستعد کشاورزی شده است.»

او با اشاره به پیشرفت‎های کشور در صنعت شیلات اعلام کرد: «در سال‌های اخیر در صنعت شیلات و پرورش ماهی و میگو در استان‌های هرمزگان و بوشهر طرح‌های بزرگی اجرایی شده است. در چابهار حداقل میزان تولید آبزیان در دو الی سه گذشته به بیش از دو برابر رسیده. اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر به سرمایه‌گذاری‌ در بخش کشاورزی کمک کرده است. وزارت جهاد کشاورزی با بهبود وضعیت بروکراسی موجود و تسهیل در روند گرفتن مجوز امکان سرمایه‌گذاری هر چه بیش‌تر در این صنعت را فراهم کرده است.»

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در ارتباط  با روند رو به رشد صنایع تکمیلی و تبدیلی گفت: «حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش صنایع فرآوری، بسته بندی و سورتینگ از اقدامات مهمی است که طی سال‌های اخیر شاهد انجام آن بوده‌ایم. در مناطقی که امکان ایجاد این صنایع وجود داشته، به رشد این صنایع کمک شده است. باید این واقعیت را بپذیریم که در مورد توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خیلی ضعیف بوده‌ و هستیم، اما نقش وزارت جهاد کشاورزی در دوره فعلی به خاطر حمایتی که از سرمایه‌گذار شده، پررنگ جلوه کرده است. در سال‌های اخیر طرح‌های بسیاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی به بهره‌برداری رسیده و در سفرهای متعدد وزیر جهاد کشاورزی بسیاری از این طرح‌ها افتتاح شده و بسیاری نیز در حال رسیدن به مرحله بهره‌برداری است.»

او یکی از مهم ترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در این سال‌ها را احداث باغات در اراضی شیبدار دانست و گفت: «احداث باغات در اراضی شیبدار اقدام مهمی بوده است که توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و به خاطر عملکرد بالا و استفاده مطلوب از اراضی شیبدار اهدای  تسهیلات به این بخش انجام شده و به علاوه حمایت‎های بسیاری از این بخش صورت گرفته است.»

ملک‌زاده در باره تامین میوه بازار شب عید در سال‌های گذشته، گفت: «این وظیفه در این سال‌ها برعهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و تامین میوه شب عید در این سال‌ها نسبت به زمانی که این وظیفه بر عهده این وزارتخانه نبود، خیلی بهتر شده است. در این مورد اقدامات بسیار خوبی انجام شده  و این محصولات در مواقع لزوم به راحتی در اختیار مردم قرار گرفته است.»

رئیس نظام صنفی کشاورزی در مورد تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی گفت: «در این سال‌ها تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست و اقدامات خوبی در این زمینه انجام گرفته است. برای تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی تسهیلات خوبی به افراد ارائه شده است. وزارت جهاد کشاورزی هم خرید محصولات  داخلی و هم  واردات ماشین‌آلات به‌روز را حمایت کرده است. در برخی مناطق هنوز کشاورزان از کامیون‌ها و ماشین‎آلاتی استفاده می‌کنند  که متعلق به 30 سال پیش است. در برخی اراضی میزان ضایعات و ریزش محصولات به 35 درصد می‌رسد. علت این است که از لحاظ  فنی مشکل وجود دارد و ماشین‌آلات به روز برای جلوگیری از ریزش محصولات، مورد استفاده قرار نمی‎گیرد. در نتیجه محصول کشاورز از بین می‌رود. تصمیم و سیاست وزارت جهاد کشاورزی در جهت خارج کردن ماشین‌آلات فرسوده و کهنه و به کارگیری ماشین‌آلات جدید با تکنولوژی روز است.»

ملک زاده ادامه داد: «در حال حاضر از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید استفاده می‌کنیم که میزان ضایعات را به حداقل رسانده است. مشکلی که در تامین ماشین‎آ‎لات به روز وجود دارد، بالا بودن قیمت ارز است. بالا بودن نرخ ارز باعث شده هزینه این ماشین‌آلات برای سرمایه‌گذار داخلی خیلی زیاد تمام ‌شود. دولت نمی‌تواند کل تجهیزات را حمایت کند، چرا که  در توانش نیست. جهاد کشاورزی اعلام کرده است که هر کس توانایی خرید ماشین‎آلات نو را دارد، دولت می‌تواند با دادن تسهیلات از آن‌ها حمایت کند.»

او در ارتباط با بحث تعیین قیمت خرید تضمینی توضیح داد: «مشکلات ایجاد شده در این زمینه از سمت وزارت جهاد کشاورزی به وجود نیامده است، بلکه سایر سازمان‌ها نیز در به وجود آمدن مشکلات این چنینی دخیل هستند. مثلا سازمان برنامه و بودجه در بحث خرید تضمینی موظف است که قیمت را تایید کند. همچنین این سازمان در مورد امهال وام‎ها، مصوبه هیئت دولت را رعایت نمی‎کند و بخشنامه‎ای که می‌دهد مغایر مصوبه دولت است. علاوه ‌بر این  در ارتباط با تعیین قیمت خرید تضمینی این شورای اقتصاد است که قیمت را تعیین می‎کند. طبق قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی که در سال 91 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در سال 92 ابلاغ شده و از سال 93 وزرات جهاد کشاورزی اختیارات بخش را به عهده گرفته است. این قانون به صراحت  اختیارات تصمیم گیری بخش کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی داده است. مخصوصا در زمینه ایجاد زنجیره تولید تامین و ارزش این قانون اختیارات لازم را به این وزارتخانه داده است، ولی متاسفانه در کنار این قانون امکانات موردنیاز، زیرساخت‎ها و اعتبارات لازم به وزارت جهادکشاورزی داده نمی‌شود. با این حال انتظار دارند وزارت جهاد کشاورزی با دست خالی در این زمان  بسیار کم از پس تمامی مشکلات موجود که ریشه‌ درزمان بسیاری دارند بر‌آید.»

او ادامه داد: «علت مشکلات موجود در بخش کشاورزی به زمانی مربوط می‌شود که کشاورزی از شکل سنتی خارج شده و به حالت مدرن درآمده است، کشور ما در این بخش دچار عقب‌ماندگی شده و مربوط به دولت‎های اخیر نیست. این مشکل در کشاروزی قبل از انقلاب نیز وجود داشته. نکته دوم این است که بسیاری از مسائل و مشکلات این بخش باید به طور کلی از طرف دولت حل شود و تصمیم گیری مختص این وزارتخانه نیست. در این شرایط و با توجه به مشکلات چندین و چند ساله نمی‌توان از حجتی انتظار معجزه داشت، اما در کل عملکرد او در این سال‌ها خوب بوده است.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید