Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

افزایش 600 کیلوگرمی عملکرد ارقام گندم

ایانا-کشاورزی: ارقام گندمی که این سازمان آزاد کرده، به طور متوسط توانسته 600 کیلوگرم در هکتار افزایش عملکرد داشته باشد.

افزایش 600 کیلوگرمی عملکرد ارقام گندم

 

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در باره دستاوردهای کسب شده حوزه کشاورزی سال 97 گفت: «بخشی از دستاوردهای کسب شده در سال 97 مربوط به ارقام تولید شده گندم، جو و برنج است. تولید این ارقام می‌تواند اثرگذاری زیادی در جهت افزایش بهره‌وری به ویژه در حوزه تولید داشته باشد. از دیگر بخش‌های دستاوردهای کسب شده در سال 97 می‌توان به فناوری‌هایی اشاره کرد که کیفیت محصولات کشاورزی به ویژه باغبانی را بالا برده. برای نمونه دستگاهی ساخته شده که می‌تواند بر روی خط تولیدِ فناوری انار قرار بگیرد و انارهایی که آلوده به کِرم گلوگاه هستند و مشکل دارند، جداسازی کند.»

به گزارش ایانا، کاظم خاوازی، در حاشیه مراسم  معرفی و تجلیل از محققان برتر و نمونه ملی بخش کشاورزی و رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی کشور در جمع خبرنگاران افزود: «بخش قابل ملاحظه‌ای از دستاوردها، متعلق به کیت‌هایی است که در بخش فناوری ساخته شده. کیت‌هایی که می‌شود بسیاری از بیماری‌های تاثیرگذار در تولیدات را شناسایی کرد. همچنین از دیگر تکنولوژی‌هایی که بسیار مثمر ثمر بوده و هم اکنون بومی‌سازی در آن اتفاق افتاده، مربوط به دانشی است که در دست شرکت‌های خارجی قرار داشته و اکنون این دانش در دست ماست. از این رو با استفاده از چنین دانشی انواع بذور زراعی را می‌شود پوشش دهی کرد و این پوشش‌دهی می‌تواند به استقرار گیاهچه‌ها و گیاه در مزرعه بسیار کمک کند و نیز افزایش تولید را به همراه داشته باشد. همچنین لازم به تاکید است که ده‌ها دستاورد دیگر در سال 97 کسب شده که ماشین کاشت، داشت و برداشت زعفران نیز از گزینه‌های مهم آن است. در حال حاضر تولیدکنندگان زیادی تحت نظارت کارشناسان سازمان این ماشین را تولید و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.»

او با اشاره به کاهش وابستگی ایران به کشورهای همسایه به واسطه چنین دستاوردهایی، ادامه داد: «در ابتدا باید به وابستگی ایران به کشورهای همسایه اشاره کرد. هم اکنون بیش از 90 درصد ارقامی که در حوزه گندم به چشم می‌خورد، ارقامی است که توسط موسسه تحقیقاتی اصلاح بذر و موسسه تحقیقات دیم کشور تولید می‌شود  و  در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. بعد از مساله وابستگی و مسائل امنیتی حاکم بر کشور موضوعی دیگری که بسیار مهم بوده و تاثرگذاری دارد مربوط به اهمیت این دستاوردها بر تولید خواهد بود. برای نمونه ارقام گندمی که این سازمان آزاد کرده، به طور متوسط توانسته 600 کیلوگرم در هکتار افزایش عملکرد داشته باشد. همچنین با تنوعی که در تمام ارقام زراعی به‌وجود آوردیم، توانستیم پشتوانه خوبی برای تولید ایجاد کنیم که این مساله گستره انتخاب را بالا می‌برد. »

او افزود: «همچنین ارقام جدید توانسته بهره‌وری آب را نیز افزایش دهد که چنین گزینه‌ای برای بخش کشاورزی بسیار اساسی خواهد بود. برای نمونه در رقم گندم رخشان تا کنون آمار زیر 12 تن در هکتار گزارش نشده که به جرات می‌توان گفت این عدد بسیار بزرگ است و خیلی از کشورها ارقام گندم با این کیفیت و کمیت را ندارند.»

خاوازی در زمینه توجه نکردن  به هشدارهای کارشناسان به ویژه در حوزه سدسازی و مساله زاینده رود، گفت: «تحقیقاتی که در سازمان تحقیقات رخ می‌دهد بخشی از آن قابل تبدیل به فناوری ملموس است. از این رو باید بخشی از دانش تولید شده در این سازمان باید مورد توجه مسئولان و سیاستگذاران قرار گیرد. برای نمونه موضوع آبخوان‌داری از نمونه‌هایی است که پژوهشگران مدتها قبل به آن اشاره کردند. چرا که این طرح می‌تواند حلال معضل آب کشور را باشد. اگر به تحقیقات توجه می‌شد شاید بخش قابل ملاحظه‌ای از مشکلات آب را هم اکنون نداشتیم و با طرح‌هایی مانند آبخوان‌داری می‌توانستیم چنین بحرانی را کنترل کنیم. باید به جای سد‌سازی به آبخوان‌داری توجه می‌شد که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد.»

او افزود: «در حال حاضر در برنامه ششم و همچنین وزارت جهاد کشاورزی توجه جدی به حوزه آبخوان‌داری شده و تلاش می‌شود گذشته خیلی جدی جبران شود.»

خاوازی در راستای تحقیقات انجام شده برای خوراک دام، ادامه داد: «در موسسه علوم تحقیقات دامی کار ویژه و مهمی انجام شده. پروژه‌ای که به وسیله آن توانسته‌ایم سرشاخه‌های نیشکری که در خوزستان وجود دارد و از آنها استفاده نمی‌شود را با یک فرمول ویژه تبدیل به خوراک دام کنیم.  فاز اول این پروژه با همکاری شرکت جهادنصر راه‌اندازی شده و واحدهای بزرگی در حال طراحی است که این واحدها در نهایت می‌تواند بخش قابل ملاحظه‌ای از خورام دام کشور را با ضایعات نیشکر جبران کند.»

او ‌افزاید: «البته نیاز است در این راه شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی نیز وارد شوند که پیش‌بینی می‌شود چیزی حدود یک میلیون تن خوراک دام را در سال سازمان‌دهی کرد.»

خاوازی با اشاره به شایعه مجوز گزفتن پنبه تراریخته از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ادامه داد: «پنبه تراریخته تا کنون هیچ مجوز تولیدی از سازمان  تحقیقات و ترویج کشاورزی نگرفته. این سازمان منتظر نظر وزارت بهداشت است که اگر این وزارت مجوز مصارف خوراکی پنبه را دهد آن وقت این رقم می‌تواند برای کمیته بررسی فرستاده شود. البته باید تحقیقات و بررسی کامل بر روی آن صورت بگیرد.»

او اشاره کرد که «پژوهشگران حوزه کشاورزی، می‌توانند با ارائه طرح‌های خود به این سازمان از کمک‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در اجرایی شدن پروژه خود بهره ببرند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید