Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلات:

صرفه‌جویی ارزی با تولید داخلی اسید آلژنیک

ایانا-کشاورزی: توجه داشته باشید که در شرایط کنونی که با توجه به نوسان قیمت دلار قیمت هر کیلو آلژینات سدیم وارداتی حدود 90 هزار تومان است که بیشتر هم مصرف صنعتی دارد. البته بخشی از این ماده که مصرف خوراکی دارد که بسیار گران است و از کشورهایی اروپایی مانند نروژ وارد می‌شود که قیمت هر کیلوی آن حدود 500 تا 600 هزار تومان است.

صرفه‌جویی ارزی با تولید داخلی اسید آلژنیک

اسید آلژنیک در واقع ماده اصلی آلژینات سدیم است. این ماده در بسیاری از صنایع کاربرد اساسی به عنوان یک تثبیت کننده دارد. مانند صنایع غذایی که از این ماده به عنوان یک امولسی‌فایر در ساخت محصولاتی مانند بستنی یا نان و.... کاربرد دارد.

محمود حافظیه رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در مورد تولید اسید آلژنیک و ماده اصلی آن یعنی آلژینات سدیم از جلبک قهوه‌ای سارگاسوم در داخل کشور گفت: سارگاسوم (Sargassum) یک نوع جلبک قهوه‌ای است که در سواحل جنوبی کشور به خصوص در استان اسیستان و بلوچستان به وفور یافت می‌شود. با توجه به شرایط تصمیم بر آن شد که از جلبک‌ها به استفاده بهینه و در خور توجه شود.

او اضافه کرد: پس از آنالیزهای آزمایشگا‌هی این نتیجه به دست آمد که جلبک گفته شده حاوی مقادر قابل قبولی از آلژین است، بنابراین این امکان وجود داشت که جلبک‌ها اسید آلژنیک استخراج کرد.

حافظیه در مورد اهمیت تولید این محصول در داخل کشور توضیح داد: اسید آلژنیک در واقع ماده اصلی آلژینات سدیم است. این ماده در بسیاری از صنایع کاربرد اساسی به عنوان یک تثبیت کننده دارد. مانند صنایع غذایی که از این ماده به عنوان یک امولسی‌فایر در ساخت محصولاتی مانند بستنی یا نان و.... کاربرد دارد.

او اضافه کرد: کاربرد دیگر آلژینات سدیم در صنایع نساجی برای تقویت دوام و استحکام پارچه (آهار پارچه)، مصارف پزشکی مانند استفاده‌های دارویی برای پوشش کپسول و...، مصارف دندانپزشکی برای قالب‌گیری و... است. با توجه به تعدد کاربردهای این ماده، قدم‌های نخست برای تولید داخلی این ماده برداشته شده است.

رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلات در مورد میزان واردات آلژینات سدیم و قیمت آن در داخل کشور گفت: بر اساس آخرین آمار گمرک و وزارت صنعت و معدن و تجارت که در سال 94، واردات آلژینات سدیم  حدود 600 تن بوده است. البته این ماده به عنوان امولسی‌فایر ثبت و وارد شده اما از آنجایی که این ماده کاربردهای متفاوت و متعددی دارد ممکن است با نام‌های دیگر نیز وارد شده باشد بنابراین به طور قطع میزان واردات آلژینات سدیم بیش از این مقدار است.

حافظیه با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات آلژینات از چین بوده است، توضیح داد: توجه داشته باشید که در شرایط کنونی که با توجه به نوسان قیمت دلار قیمت هر کیلو آلژینات سدیم وارداتی حدود 90 هزار تومان است که بیشتر هم مصرف صنعتی دارد. البته بخشی از این ماده که مصرف خوراکی دارد که بسیار گران است و از کشورهایی اروپایی مانند نروژ وارد می‌شود که قیمت هر کیلوی آن حدود 500 تا 600 هزار تومان است.

او اضافه کرد: در حال حاضر فرآوری و تولید اسید آلژنیک در سیستان و بلوچستان در مقیاس کوچک و متوسط در حال انجام است. این فرایند یک روند خیلی ساده و ابتدایی است که از جمع‌آوری جلبک در سواحل شروع شده، سپس شسته و پخته می‌شود، پس از خشک شدن پودر شده و رنگ‌بری می‌شود. طی این مراحل از هر هزار کیلو جلبک تر، حدود 40 کلیو آلژینات خشک حاصل می‌شود.

رئیس بخش آبزی‌پروری موسسه تحقیقات علوم شیلات در مورد سرمایه‌گذاری در این طرح و قیمت تمام شده این کالا گفت: هنوز قیمت نهایی و تمام شده هر کیلو آلژینات به دست نیامده است. در حال حاضر یکی دو شرکت دانش بنیان وجود دارد که قصد سرمایه‌گذاری در این مورد را دارند اما به دلیل وجود نداشتن قیمت تمام شده  این کار هنوز انجام نشده است.

او در مورد کمک‌های موسسه علوم تحقیقات به این طرح و پیشرفت‌های آن گفت: موسسه علوم تحقیقات شیلات کشور سعی کرده در فرایند به دست آوردن قیمت تمام شده این محصولات تحقیقاتی نیز انجام دهد. این تحقیقات با در نظر گرفتن شرایط بخش خصوصی و بدون استفاده از امکانات بخش دلتی انجام شده تا پروژه برای بخش خصوصی قیمت واقعی داشته و صرفه اقتصادی داشته باشد.

او اضافه کرد: به طور قطع بخش خصوصی و سرمایه‌گذار برای این طرح مطالعات اقتصادی و همچنین تحلیل بازار را دارد. اما به هر حال با توجه به هزینه‌ها و افزایش قیمت دلار و نوسان‌های آن، یه طور قطع قیمت بسیار پایین‌تر بوده و آماده استخراج است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید