Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی:

موج دوم توسعه کسب و کار گل و گیاه در سال آینده

ایانا-کشاورزی: در هشت ماهه گذشته رشدی برابر با 102 درصد از نظر ارزشی و نیز رشد 73 درصدی از نظر وزنی در حوزه صادرات اتفاق افتاده.

موج دوم توسعه کسب و کار گل و گیاه در سال آینده

صادرات گل در هشت ماهه نخست سال جاری از رقم بالایی برخوردار بوده. بر این اساس بسیاری معتقدند فعالیت در این بخش می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد و تولیدات گل و گیاه و گل شاخه بریده، می‌تواند درآمدهای غیر نفتی را افزایش دهد. چرا که ایران دارای ظرفیت بالایی در این زمینه است.

در این باره غلامرضا تقوی، مدیر کل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت باغداری وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «صادرات گل و گیاه و نیز گل شاخه بریده در سال جاری از رونق خوبی برخوردار بوده. به‌طوری که صادرات آن در نیمه نخست امسال، تراز تجاری مثبتی را به خود اختصاص داده. از این رو اگر اوضاع وخیم اقتصادی در چند ماهه اخیر، تاثیرات بدی بر روی سایر بخش‌های صادراتی کشور گذاشته، اما خوشبختانه نتوانسته صادرات در این حوزه را تحت تاثیر منفی قرار دهد.»

او با اشاره به اینکه هفت هزار هکتار سطح زیر کشت گل‌های زینتی، گلخانه‌ای و فضای باز است، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر نزدیک به چهار میلیارد شاخه گل و گلدان در کشور تولید می‌شود. تعداد بهره‌بردارانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند در اقصی نقاط کشور 15هزار نفر است. این تعداد در حالی به عنوان بهره‌بردار محسوب شده‌اند که میزان اشتغال در این حوزه چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم به 120 هزار نفر می‌رسد.»

مدیر کل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی معاونت باغداری یادآوری می‌کند: «در سال جاری چیزی حدود 23 میلیون دلار صادرات و رقمی برابر با 14 میلیون دلار واردات داشتیم. همچنین در هشت ماهه گذشته رشدی برابر با 102 درصد از نظر ارزشی و نیز رشد 73 درصدی از نظر وزنی در حوزه صادرات اتفاق افتاده. با توجه به کیفیت بالای گل و گیاه در کشور، امید می‌رود در آینده نه چندان دور با اکتشاف بازارهای جدید جهانی و اتصال بازارهای خودجوشی که خارج از حوزه کشورهای خلیج فارس قرار دارند، ظرفیت‌های تازه‌ای در زمینه صادرات گل و گیاه به وجود بیاید.»

او با یادآوری موانعی مانند پیمان سپاری ارزی که برای صادرکنندگان به وجود آمده بود، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر برای رفع موانعی که در پیش‌روی صادرات کشور قرار دارد، تلاش‌های لازم صورت می‌گیرد. همچنین در حوزه واردات نیز با راه‌اندازی بسیاری از واحدهای تولیدی که توان تولید بسیاری از اقلام وارداتی گل و گیاه و اندام‌هایی که در گذشته وارد می‌شدند را دارند، موجب می‌شود روزبه‌روز صرفه اقتصادی در حوزه گل و گیاه بیشتر نمایان شود. پیش بینی می‌شود که در سال آینده، با همین شرایط اگر به جلو حرکت کنیم، موج دوم توسعه کسب و کار گل و گیاه در گلخانه و فضای باز به وجود خواهد آمد.»

تقوی می‌گوید: «چیزی حدود 650 میلیون نفر جمعیت در خارج از کشور متقاضی گل و گیاه ایران هستند. از این رو  به واسطه 20 همسایه که در منطقهCIS  و حوزه خلیج فارس داریم، جذب بازارهای جهانی آسان‌تر خواهد شد. اگرچه این روزها بیشتر ظرفیت تولیدات گل و گیاه به کشورهای منطقه CIS  و حوزه خلیج فارس است، اما اگر بتوانیم همین 650 میلیون نفر را تغذیه کنیم، می‌توانیم واحدهای راه‌اندازی شده جدید را نیز برای توسعه گل و گیاه حمایت کنیم. همچنین ایران ظرفیت این را دارد که به مرکزی برای جمع‌آوری گل و گیاه زینتی تبدیل شود. چرا که در برخی از کشورهای تولید کننده همسایه امکان فروش به خارج وجود ندارد.»

او معتقد است برندهای بسیار خوبی در حوزه گل وگیاه در ایران به وجود آمده. از این رو چهار پایانه فعال در جهت صادرات وجود دارد که چهارمین پایانه در تهران و یکی از پایانه‌های بزرگ کشور است. این پایانه ظرفیتی برابر با 600میلیون شاخه در روز دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید