Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کنفرانس بین‌المللی محیط زیست آبزی‌پروری دریای خزر در باکو

کمک به جلوگیری از کاهش ذخایر آبزیان مورد بررسی قرار گرفت

ایانا-کشاورزی: بکارگیری راهکارهایی برای افزایش ماهیان خاویاری از طریق روش‌های مصنوعی، استفاده از فناوری‌های پیشرفته در پرورش خاویار، وضعیت ذخایر ژنیتیکی در جهان و حفظ آن، صید غیرمجاز ماهی و شناسایی مشکلات موجود در این زمینه و مدیریت و حفاظت ذخایر آبزیان، حفاظت از ذخایر خاویاری خزر، بکارگیری تجارب کشورهای مختلف و جلب تجارب و کمک‌های فائو در این زمینه از محورهای مطرح در این کنفرانس یکروزه بود.

کمک به جلوگیری از کاهش ذخایر آبزیان مورد بررسی قرار گرفت

این کنفرانس در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست جمهوری آذربایجان برگزار شد و متخصصانی از ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و چند کشور دیگر حضور داشتند.

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری صداوسیما از باکو؛ کنفرانس بین‌المللی محیط زیست با محوریت اکوسیستم‌های آبزی پروری دریای خزر با حضور ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

این کنفرانس در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست جمهوری آذربایجان برگزار شد و متخصصانی از ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، انگلیس، ترکیه و نمایندگانی از سازمانهای بین المللی مانند فائو حضور داشتند. یافتن راهکارهایی برای مقابله با صید غیرمجاز ماهیان خزر و بررسی اولویت‌ها و فرصت‌های آبزی پروری باهدف افزایش ماهیان پهنه آبی دریای خزر و جلوگیری از انقراض گونه‌های ماهیان این دریا از عمده اهداف برگزاری این نشست بود.

بکارگیری راهکارهایی برای افزایش ماهیان خاویاری از طریق روش‌های مصنوعی، استفاده از فناوری‌های پیشرفته در پرورش خاویار، وضعیت ذخایر ژنیتیکی در جهان و حفظ آن، صید غیرمجاز ماهی و شناسایی مشکلات موجود در این زمینه و مدیریت و حفاظت ذخایر آبزیان، حفاظت از ذخایر خاویاری خزر، بکارگیری تجارب کشورهای مختلف و جلب تجارب و کمک‌های فائو در این زمینه از محورهای مطرح در این کنفرانس یکروزه بود که حاضران بر جلوگیری از کاهش آبزیان دریای خزر بر بکارگیری راهکارهای موثر تاکید کردند.

محمد پور کاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران در این نشست، گزارشی از وضعیت آبزیان و مدیریت کشورمان در این بخش در حوزه خزر ارائه کرد.

او گفت: مهمترین بحث این اجلاس، چگونه کمک کردن به جلوگیری از کاهش ذخایر آبزیان خزر بود و اینکه چه تدابیری بکار بگیریم تا از این کاهش جلوگیری کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران حفظ ذخایر آبی و بهره برداری پایدار از آن در کنار توسعه آبزی پروری پایدار برای ایجاد شغل و تامین پروتین و همچنین حرکت در مسیر مبارزه با صید غیرمجاز را از عمده موارد این نشست اعلام کرد و گفت: اجرایی کردن مصوبات کمیسیون‌های منابع زنده دریای خزر می‌تواند این دریا را از وضعیت کنونی نجات دهد.

او با اعلام اینکه گزارش کشورهای حاشیه خزر در این نشست متفاوت بود گفت خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران وضعیت مطلوب‌تری در این زمینه داشته است و به عنوان مثال ذخایر کیلکا اکنون در سایر کشورها همچون روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان طبق گزارش های موجود کاهش پیدا کرده است اما در ایران شاهد افزایش آن هستیم.

او، مدیریت بهینه، کاهش تعداد شناورهای صیادی، افزایش سرمایه گذاری ایران برای خرید جواز صید شناورهای صیادی و همچنین تحقیقات موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در زمینه برآورد ذخایر را از عمده عوامل موفقیت کشورمان در این زمینه اعلام کرد و گفت: با وجود ورود شانه دار به دریای خزر، جمهوری اسلامی ایران بالای 20 هزارتن کیلکا صید می کند.

محمد پور کاظمی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات ایران، افزود: علاوه بر 5 گونه خاویاری گونه‌هایی همچون ماهی آزاد و ماهی ماش هم در معرض انقراض قرار دارند و لازم است با ایجاد بانک ژن و جلب مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی از طریق آبزی پروری از این انقراض جلوگیری شود.

مهمان آخوند اف رئیس موسسه تحقیقات شیلات جمهوری آذربایجان نیز در این نشست هدف از این کنفرانس را تاکید بر وضعیت ناخوشایند خزر از نظر زیست محیطی اعلام کرد و گفت: با حضور متخصصان برجسته از کشورهای مختلف از جمله ایران عزممان را بر بازسازی و حفظ ذخایر آبزی این دریا جزم می‌کنیم و در این زمینه نیازمند همکاری‌ها و انتقال تجارب کشورهای حاشیه خزر هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید