Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی باغداران:

صدور مازاد تولید سیب کشور به هند و روسیه

ایانا-کشاورزی: صادرات سیب به دلیل وجود تولید مازاد و ارزآوری آن به دو کشور روسیه و هند برنامه ریزی شده است.

صدور مازاد تولید سیب کشور به هند و روسیه

نائب رئیس اتحادیه ملی صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی ایران از ورود سیب تولیدی کشور در­ سال جاری به بازارهای جدید صادراتی از جمله هندوستان و­ روسیه و همچنین  ایجاد مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان این محصول خبر داده. در این باره، رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی باغداران ایران معتقد است که وجود مازاد تولید این محصول سبب می‌شود تا صادرکنندگان بتوانند با توجه به کاهش تولید در سال جاری آن را صادر کنند.

کمال یدالهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در خصوص صادرات سیب به کشورهای هند و روسیه گفت: با توجه به کاهش میزان تولید این محصول در سال جاری همچنان مازاد تولید در کشور وجود دارد.

او با بیان اینکه 30 درصد از میزان تولید این محصول در سال جاری به دلیل سرمای اوایل بهار کاهش یافته است، افزود: این موضوع سبب شد تا تولید میوه‌های سردرختی در شمال و غرب کشور کاهش یابد.

یدالهی با اشاره به تغیرات نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی گفت: این موضوع سبب شده تا تجار از کشورهای همجوار مانند عراق برای خرید میوه‌های ایرانی به دلیل قیمت پایین آن سفر کنند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی باغداران ایران با بیان اینکه صادرات سیب به دلیل وجود تولید مازاد و ارزآوری آن به دو کشور روسیه و هند برنامه ریزی شده است، افزود: البته کیفیت صادراتی به این دو کشور متفاوت است.

او با بیان اینکه سیب‌های ممتاز، سایز درشت و با کیفیت بالا به روسیه صادر می‌شود، گفت: تجار هندی به دنبال سیب‌های درجه 2 هستند.

یدالهی افزود: همچنین صادرکنندگان در این حوزه با مشکلاتی مانند سامانه‌ نیما روبه‌رو هستند که در این سامانه باید در زمان مشخص برگشت پول صورت گیرد .

او با بیان اینکه بازگشت پول به کشور نیز با مشکلاتی همراه شده است، افزود: با توجه به این مسایل، پیش بینی می‌شود قیمت این محصول در داخل کشور با توجه به مازاد تولید کاهش یابد.

او در پایان گفت: قیمت سیب در میادین و بازار با توجه به کیفیت محصول از 2500تومان تا 5500تومان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید