Iranian Agriculture News Agency

ایانا بررسی کرد؛

عوامل تغییر قیمت رب گوجه فرنگی در بازار

ایانا-کشاورزی: قیمت هر قوطی رب گوجه فرنگی 800 گرمی در حالی این روزها از 18 تا حتی 21 هزار تومان در بازار به فروش می رسد که این محصول پرمصرف خانوار در فهرست نظارتی و تعیین قیمت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار ندارد

عوامل  تغییر قیمت رب گوجه فرنگی در بازار

قیمت گوجه‌‌فرنگی از اواسط شهریور ماه سیر صعودی در پیش گرفت و بنا بر آمارهای رسمی رکورد دار افزایش قیمت اقلام خوراکی در سه ماه اخیر بوده است. گزارش مرکز آمار از قیمت خوراکی‌ها در آبان ماه امسال حاکی از آن است که رب گوجه فرنگی با 244.4 درصد افزایش قیمت، پیشتاز گرانی بوده. برخی این افزایش قیمت در بازار رب گوجه فرنگی را ناشی از گرانی گوجه می دانند و برخی هم عوامل دیگری همچون افزایش هزینه قوطی‌های بسته‌بندی، هزینه‌‌های حمل و نقل ... و همچنین صادرات را در افزایش اخیر قیمت رب گوجه فرنگیموثر می دانند. اما آیا این افزایش قیمت سودی را نصیب کشاورزان می‌کند؟ گلایه کشاورزان حاکی از آن است که گوجه فرنگی با قیمتی بسیار پایین از کشاورزان خریداری می‌شود و سود حاصل از افزایش قیمت این محصول نصیب کسانی می شود که دستی در چرخه تولید ندارند.

گزارش های آماری نشان می دهد در سال‌های گذشته قیمت هر کیلو گوجه فرنگی خریداری شده از کشاورزان برای تهیه رب،  کمتر از 500 تومان و حتی در بسیاری از مناطق در حدود کیلویی 200 تومان بوده. این قیمت ارزان به گونه‌ای بود که قیمت خرید حمایتی گوجه فرنگی 370 تومان تعیین شد تا از کشاورزان حمایتی نسبی صورت بگیرد.

اما امسال حکایت خرید گوجه از کشاورزان با هر سال فرق داشت و قیمت گوجه سر زمین‌های کشاورزی هم گران تر خریداری شد آنطور که حسین شیرزاد رئیس سازمان تعاون روستایی کشور گفته است: «امسال گوجه فرنگی رب برای کارخانجات 950 تومان بوده و امروز به قیمت 965 تا 1165 تومان رسیده است.»

کامران منزوی مدیرعامل گروه مهرام در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا، درباره هزینه‌های تولید یک قوطی رب گوجه فرنگی توضیح داد:هزینه تولید رب گوجه فرنگی بدون محاسبه‌ بسته بندی آن برای قوطی‌های 800گرمی کیلویی 8 تا 10هزار تومان است، به این مبلغ هزینه‌های بسته بندی‌، سود کارخانه و سود فروشندگان نیز اضافه می‌شود.

او با اشاره به اینکه تولید یک قوطی رب گوجه فرنگی برای مصرف کننده نهایی با در نظر گرفتن سود تولیدکننده و فروشنده برابر با 21 هزار تومان است، گفت: در حال حاضر قیمت هر عدد قوطی 2500 تا 2800تومان، کارتن بسته بندی حدود 3 هزار تومان، 15 درصد سود کارخانه (هزینه های آب ، برق، گاز و کارگری و...)، همچنین 10 تا 12 درصد سود توزیع‌کنندگان و در نهایت 12تا 15 درصد سود خرده فروشان است و در نهایت 9 درصد ارزش افزوده را هم باید به آن اضافه کرد.

او افزود: هزینه قوطی 800گرمی بسته بندی سال گذشته 470تومان بوده که امسال حدود 2هزار تومان شده. همچنین قیمت خرید کارتن 12 عددی 930تومان بوده که به 2900تومان رسیده است.

مدیرعامل گروه مهرام با تاکید بر اینکه در حال حاضر به دلیل عدم صرفه اقتصادی تولید رب گوجه فرنگی در این مجموعه صورت نمی‌گیرد، افزود: در سال گذشته رب گوجه فرنگی را با قیمت 5500تومان تا 5700تومان تولید می‌کردیم.

قیمت هر قوطی رب گوجه فرنگی 800 گرمی در حالی این روزها از 18 تا حتی 21 هزار تومان در بازار به فروش می رسد که این محصول پرمصرف خانوار در فهرست نظارتی و تعیین قیمت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار ندارد و کارخانه‌های تولیدکننده، قیمت آن را بر طبق هزینه تمام شده آن تعیین می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید