Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار:

آجیل و خشکبار امسال در بورس کالا عرضه می‌شوند

براى امسال قرار شد تا خرما و پسته و زعفران به بورس کالا عرضه شود که اکنون در حال ورود این محصولات به بورس کالا هستیم.

آجیل و خشکبار امسال در بورس کالا عرضه می‌شوند

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، از انجام اقداماتی برای عرضه آجیل و خشکبار در بورس کالا خبر داد. 

علیرضا ارزانى ممقانى، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا گفت: در صورتى که برخى از اقلام مانند پسته و خرما که با تولید انبوه همراه هستند به بورس کالا ورود پیدا کنند، در رشد بازار این کالا و واقعی شدن قیمت‌ها بسیار موثر خواهد بود.

او توضیح داد: تاکنون اقداماتی در خصوص عرضه آجیل و خشکبار به بورس کالا انجام شده اما زمانى که به مرحله عمل مى‌رسد به دلیل وضعیت اقتصادى موانعی بر سر راه قرار مى‌گیرد که باعث فراموشى اقدامات انجام شده براى عرضه این کالاها به بورس کالا مى‌شود.

ارزانى ممقانى گفت: تاکنون برخى از مشکلات موجود این اقدام را به حاشیه کشانده است، اما دو سال است که بحث و مذاکره در این خصوص انجام شده، امیدواریم به نتیجه مثبتى در این زمینه دست یابیم.

به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، براى امسال قرار شد تا خرما و پسته و زعفران به بورس کالا عرضه شود که اکنون در حال ورود این محصولات به بورس کالا هستیم.

عرضه و تقاضا؛ بهترین فرمول برای تنظیم بازار

او در ادامه به تبعات قیمت‌گذارى دستورى در هر بازاری اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذارى دستورى اشتباه‌ترین اقدامى است که می‌توان برای تنظیم یک بازار انجام داد؛ اگر قیمت‌گذارى خوب است پس به چه دلیل فقط در ایران انجام مى‌شود و سایر کشورها از این اقدام الگو‌بردارى نمى‌کنند؟ در کجاى دنیا دولت از نان مردم تا دلار مردم را قیمت‌گذارى مى‌کند؟ این اقدام هیچ نتیجه‌اى ندارد به جز وضعیتى که اکنون در کشور حاکم است.

ارزانى ممقانى با اشاره به اینکه دولت باید نقش نظارتی داشته و زمینه را برای کشف قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا فراهم کند که این تنها و کارآمدترین فرمول برای تنظیم بازار است، گفت: دولت تنها باید شرایط موجود در بازار را نظارت کند تا فروشندگان اقدام به گران فروشى و احتکار نکنند، زمانى که قیمت به صورت دستورى باشد به دلیل اینکه سود اندکى عاید تولیدکنندگان مى‌شود بنابراین دیگر انگیزه‌اى براى تولید وجود نخواهند داشت و بازار با کمبود کالا مواجه مى‌شود زیرا در صورت ایجاد قیمت‌گذارى دستورى بازار همانند وضعیت کنونى حاکم در بازار قفل خواهد شد.

او با بیان اینکه تصمیمات بى‌وقت و غیرکارشناسی باعث ایجاد ضربه به بازار و اقتصاد کشور مى‌شود، اظهار داشت: قیمت‌گذارى دستورى به طور حتم منجر به ایجاد رانت و فساد در بازار مى‌شود، همین قیمت‌گذارى دستورى باعث شده که عده‌اى پول بگیرند اما واردات را انجام ندهند.

ارزانى ممقانى خاطر نشان کرد: دولت به چه دلیل باید پول بدهد براى واردات تخمه آفتابگردان اما شاهد هیچ وارداتى هم نباشیم؟ زمانى که پول براى واردات تخمه پرداخت مى‌شود فردى که پول را دریافت کرده وارداتى را انجام نمى‌دهد و سود بى‌دلیلى را هم به دست مى‌آورد و داخل جیب خود مى‌گذارد در این میان تنها مردم هستند که ضرر مى‌کنند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با تاکید بر اینکه قیمت‌گذارى دستورى باعث نابودى تولید در کشور شده است، گفت: اقتصاد دستورى که در کشور رایج شده همه چیز را برهم زده و منجر به متضرر شدن مردم شده است.

او با اشاره به اینکه اگر قیمت‌گذارى دستورى حذف شود، دیگر احتکار هم در بازار صورت نمى‌گیرد، ادامه داد: در تمام موارد تکرار این اشتباه در حال انجام است و نمى‌دانیم که کشور به کجا کشیده مى‌شود؟ به جاى آنکه عرضه و تقاضا مسیر بازار را تعیین کند همه چشم به دهن دولت دوختند و پرسش اساسی این است که تا کجا اقتصاد دولتی ما می‌خواهد بدون حضور قدرتمند بخش خصوصی پیش رود؟

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید