Iranian Agriculture News Agency

معاون صید شیلات، درباره شناورهای خارجی توضیح داد؛

صید فانوس‌ماهیان در دریای عمان، نه خلیج فارس!

در پی صحبت‌های وزیر امور خارجه درباره قرارداد چینی‌ها برای صید در دریای عمان، معاون صید سازمان شیلات ایران این موضوع را تکذیب کرد.

صید فانوس‌ماهیان در دریای عمان، نه خلیج فارس!

به گزارش ایانا، شاهپور کاکولکی معاون صید سازمان شیلات در نشست خبری امروز خود که در سازمان شیلات و با حضور صیادان جنوبی برگزار شد گفت:  91 فروند شناور فعال فانوس‌ماهی وجود دارد و دو هزار نفر در این کشتی‌ها مشغول به کار هستند که تنها 300 نفر از آن‌ها تبعه سایر کشورها ازجمله چین، تایلند، اندونزی و هند هستند.

او با تأکید بر اینکه صید فانوس‌ماهی در خلیج فارس انجام نمی‌شود، افزود: سیستم‌های ماهواره‌ای نصب‌شده در کشتی‌های فانوس‌ماهی حرکت این کشتی‌ها را به‌صورت 24 ساعته مانیتورینگ و رصد می‌کند.

کاکولکی با تأکید بر اینکه این کشتی‌ها در 57 تا 58.5 درجه مقیاس جغرافیایی حضور دارند، بیان کرد: این کشتی‌ها تنها در دریای عمان و در عمق 200 متر بعد از نوار ساحلی اجازه صید دارند.

او با بیان اینکه 300 نفر از کارکنان این کشتی‌ها که خارجی هستند و طی چهار تا پنج سال آینده در کشتی‌های فانوس‌ماهی حضور نخواهند داشت، تأکید کرد: حضور این افراد برای آموزش صیادان و متخصصان ایرانی در کشتی‌های فانوس‌ماهی است.

کاهش واردات پودر ماهی با صید فانوس‌ماهی‌ها

معاون صید سازمان شیلات ایران عنوان کرد: میزان صید کل شناورهای فعال فانوس‌ماهی که 91 فروند است، برابر با 27 هزار تن بوده است.

کاکولکی با بیان اینکه از مجموع صید کشتی‌های فانوس‌ماهی، 17 هزار تن را صید فانوس‌ماهی، هشت هزار تن را یال‌اسبی و دو هزار تن را سایر ماهیان تجاری تشکیل داده است، ادامه داد: ماهی یال‌اسبی به خارج از کشور صادر می‌شود و فانوس‌ماهی صیدشده نیز برای تبدیل به پودر ماهی به کارخانه‌ها فرستاده می‌شود.

او با بیان اینکه همین مسئله سبب شده تا میزان واردات پودر ماهی کاهش یابد، تصریح کرد: سیاست صید سیاست پایداری است و سعی بر آن بوده تا میزان برداشت کمتر از 300 هزار تن  توسط کشتی های فانوس ماهی ها باشد.

مطابق آمار منتشر شده، میانگین صید کشتی‌های فانوس‌ماهی از صید ماهیان تجاری در جانبی حدود 107 تن بوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید