Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران:

اخراج 4 هزار واحد دامی مازاد بر ظرفیت چرا از مراتع لار

ایانا-کشاورزی: ظرفیت چرای دام منطقه 81 هزار واحد دامی است که با توجه به اهمیت منطقه از لحاظ پوشش گیاهی، تعلیف دام و پرورش زنبور عسل و همچنین وجود سد لار به عنوان یکی از تأمین کنندگان آب شرب شهر تهران بر حساسیت منطقه افزوده است که بر همین اساس ضرورت ایجاب می‌کند تا از ورود دام مازاد بر ظرفیت در این مراتع به شدت جلوگیری به عمل آید.

اخراج 4 هزار واحد دامی مازاد بر ظرفیت چرا از مراتع لار

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: در راستای اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام تا کنون 4 هزار واحد دامی مازاد بر ظرفیت چرا از مراتع حوزه سد لار اخراج شده‌اند.

به گزارش ایانا؛ سیدعلی عظیمی افزود: این پروژه با هدف حفظ پوشش گیاهی، منابع پایه (آب و خاک) و تجدید حیات گیاهان مرتعی از تاریخ پانزدهم خرداد ماه سال جاری به مرحله اجرا درآمده و تا پانزدهم شهریور ماه نیز ادامه خواهد داشت و در این مدت اکیپ‌های کنترل دام در طول شبانه روز منطقه را تحت کنترل و پایش قرار داده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفین طبق قانون برخورد خواهد شد.

او با بیان اینکه مراتع حوزه سد لار با مساحتی بالغ بر 73 هزار هکتار از لحاظ استراتژیکی و اکولوژیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تصریح کرد: این مراتع ییلاقی یکی از قدیمی‌ترین مراتعی است که دامداران همه ساله و در فصل تابستان احشام خود را از شهرهای مختلف استان تهران و دیگر شهرستان‌های همجوار به این منطقه کوچ می‌دهند که با توجه به ظرفیت‌های موجود، این مراتع نقش بسزائی در اقتصاد و معیشت بهره‌برداران ایفا می‌کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با اشاره به اینکه این منطقه دارای 62 سامان عرفی است اظهار داشت: برای 20 سامان عرفی منطقه طرح مرتعداری در سطح 30284 هکتار تهیه شده که 15 فقره در سطح 20970 هکتار با عقد قرارداد به مجریان طرح‌ها واگذار شده است.

این مقام مسئول یکی از مشکلات اساسی مراتع حوزه سد لار را وجود دام بیش از ظرفیت دانست و خاطر نشان کرد: ظرفیت چرای دام منطقه 81 هزار واحد دامی است که با توجه به اهمیت منطقه از لحاظ پوشش گیاهی، تعلیف دام و پرورش زنبور عسل و همچنین وجود سد لار به عنوان یکی از تأمین کنندگان آب شرب شهر تهران بر حساسیت منطقه افزوده است که بر همین اساس ضرورت ایجاب می‌کند تا از ورود دام مازاد بر ظرفیت در این مراتع به شدت جلوگیری به عمل آید.

عظیمی به چالش‌های پیش روی اجرای دقیق پروژه مدیریت چرا و کنترل دام اشاره کرد و در همین ارتباط بیان داشت: با توجه به اینکه کنترل دام در منطقه اقدامی حاکمیتی به شمار می‌آید اما به دلیل عدم تخصیص اعتبارات و وجود نیروی حفاظتی کافی و همچنین برخی مشکلات معیشتی بهره‌برداران و وضعیت توپوگرافی سامان‌های عرفی و... عملا تاکنون به طور کامل ساماندهی دامداران و ظرفیت‌سازی در منطقه فراهم نشده است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم و همراهی و همیاری مسئولان و دستگاه های ذی ربط این مهم تحقق یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید