Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در بازدید از ایانا:

9 هزار هکتار اراضی کشور به شهرک کشاورزی تبدیل شده

ایانا-کشاورزی: تاکنون حدود 125 شهرک در حوزه‌های مختلف اعم از گلخانه‌ای، شیلات‌، دام و طیور تحویل شده است. اراضی این شهرک‌ها بیش از 9 هزار هکتار است. خوشبختانه طی شش ماه گذشته واگذاری شهرک‌های کشاورزی از 600هکتار به 1200هکتار رسیده است.

9 هزار هکتار اراضی کشور به شهرک کشاورزی تبدیل شده

در جهانی که معیار و وزن قدرت دولت‌ها با حجم صنایع و تجارت آنها سنجیده می‌شود‌، صنایع کوچک و متوسط نقش مهمی را در توسعه اقتصادی‌، اجتماعی‌، اشتغال پایدار، رشد صادرات و متغیرهای مختلف توسعه ایفا می‌کنند .

در این میان، بخش کشاورزی در کشور با توجه به مزیت‌های نسبی که دارد، امکان دستیابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی را حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشور فراهم می‌کند و می‌تواند اشتغال پایدار ایجاد کرده و سهم قابل توجهی از صادرات غیرنفتی کشور را به نام خود کنند. این مهم تنها با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده و اصولی قابل دسترسی است.

بر این اساس، شرکت شهرک‌های کشاورزی  نیز در راستای توسعه صنعتی پایدار و ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری، اشتغال و توسعه زیرساخت‌ها چند سالی است که فعالیت خود را با  تکیه بر نیروی انسانی متخصص و کارآمد، امکانات مناسبی از زیرساخت‌های صنعتی در اقصی نقاط  کشور فراهم کرده که نتیجه آن جذب سرمایه‌گذاران متعدد از جمله سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در استان‌های مختلف است.

علی‌اشرف منصوری در بازدید از خبرگزاری ایانا، هدف از راه‌اندازی شهرک‌های کشاورزی را توجه بیشتر به مقوله تولید اعلام کرد و گفت: مسائل تجاری و درآمدی در شهرک‌های کشاورزی مدنظر نیست.

آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگویی است که با رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در جریان بازدید از خبرگزاری ایانا انجام شد.

***

- این شرکت با چه هدفی تشکیل شده یا به قولی قرار است چه اهدافی را دنبال کند؟

هدف وزارت جهاد کشاورزی‌، معاونت باغبانی و شرکت شهرک‌های کشاورزی این است که بخش عمده‌ای از کشت‌های آزاد را به فضاهای گلخانه‌ای منتقل کنیم و در نهایت میزان بهره‌وری منابع آب و  خاک را افزایش دهیم.

میزان مصرف آب در واحدهای گلخانه‌ای کمتر از یک دهم فضای آزاد است و این مساله توجه و نگرش حوزه جهاد کشاورزی و دولت را به توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای ویژه کرده و این امر یکی از برنامه‌های مهم اقتصاد مقاومتی است.

در نهایت با چهار نگرش بهره‌وری آب، خاک، اشتغال و تولید‌ و افزایش تجارت، توسعه واحدهای گلخانه‌ای را دنبال می‌کنیم.

- تاکنون چند شهرک کشاورزی ساخته شده و مساحت این شهرک‌ها چقدر است؟

تاکنون حدود 125 شهرک در حوزه‌های مختلف اعم از گلخانه‌ای، شیلات‌، دام و طیور تحویل شده است.  اراضی این شهرک‌ها بیش از 9 هزار هکتار است و با توجه به اینکه  شهرک‌های کشاورزی چند سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده و عملکرد خوبی را در این حوزه داشته است. خوشبختانه طی شش ماه گذشته واگذاری شهرک‌های کشاورزی از 600هکتار به 1200هکتار رسیده است. این عدد نشان از پیشرفت مناسب و رشد دوبرابری شش ماهه نسبت به سال قبل است.

- تعداد واحدهای گلخانه‌ای، دامی و شیلاتی به تفکیک چند واحد است؟

125 واحد در کل کشور تحویل داده شده است. این شهرک‌ها برخی کامل و برخی دیگر در دست تکمیل است. از این تعداد، حدود 110 گلخانه، 9 واحد دامپروری و مابقی شیلات است.

- بیشترین شهرک‌های کشاورزی در کدام استان‌ها قرار دارند؟

از نظر هکتاری یا کیفیت فعالیت در برخی استان‌ها پایین است. استان‌هایی که تولید در آن‌ها شروع شده استان همدان، اردبیل، کرمانشاه و آذربایجان غربی است.

- چه تمهیداتی برای حضور سرمایه‌گذاران در این شهرک‌ها پیش‌بینی شده است؟

اقدامات و تمهیدات مناسبی در راستای تسهیل‌گری فرآیند واگذاری‌ها، صدور مجوزها، پرداخت تسهیلات و... در شهرک‌های کشاورزی صورت پذیرفته که این مساله زمینه حضور سرمایه‌گذاران را بیش از گذشته فراهم کرده است.

البته ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی و اعطای اختیارات به شرکت شهرک‌های کشاورزی از جمله صدور پروانه تأسیس‌ و بهره‌‌برداری شهرک‌های کشاورزی و کوتاه کردن زمان صدور مجوزها گام مثبتی در جهت تسهیل در امور سرمایه‌گذاران  طی 3 ماه گذشته بوده است. همچنین در قبال مطالعات و صدور مجوز وجهی از سرمایه‌گذاران دریافت نمی‌شود و امید می‌رود با کاهش بروکراسی مربوط به این حوزه، شاهد فعالیت بیشتر سرمایه‌گذاران در عرصه‌های اقتصادی شهرک‌های کشاورزی باشیم.

- آیا حضور متقاضیان حقوقی برای واگذاری  شهرک‌های کشاورزی امکان‌پذیر است؟

بله‌، در این خصوص علاوه بر واگذاری به افراد حقیقی‌، واگذاری شهرک‌های کشاورزی به افراد حقوقی نیز امکان‌پذیر شده و محدودیتی در این زمینه قائل نیستیم.

- وضعیت تسهیلات بانکی که در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، چگونه است؟

خطوط اعتباری مختلفی برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران در شهرک‌های کشاورزی در نظر گرفته شده که کارکردشان متفاوت است؛ تمرکز فعالیت‌های فعلی شرکت‌های کشاورزی در شرایط فعلی در حوزه گلخانه‌ها و آبزی‌پروری است.

یکی از خطوط اعتباری پیشنهاد شده، صندوق توسعه ملی است که با سود 14.5 درصد بدون محدودیت آماده پرداخت به متقاضیان است. البته در بعضی استان‌ها این سود 11 درصد است. همچنین استفاده از تسهیلات روستایی با سود 6 درصد که برای مناطق مرزی و محروم چهار درصد لحاظ شده و سقف پرداخت تسهیلات در این خط اعتباری حداکثر تا 15 میلیارد تومان به ازای هر متقاضی است. یکی دیگر از منابع تسهیلاتی پیش‌بینی شده برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است.

میزان تسهیلات برای احداث واحدهای گلخانه‌ای نیز بستگی به میزان سرمایه‌گذاری‌، نوع تولید و سازه مورد نظر دارد .

- واگذاری شهرک‌ها چگونه خواهد بود؟

در واگذاری‌ها اعلام شد که هدف از راه‌اندازی شهرک‌های کشاورزی توجه بیشتر به مقوله تولید است. مسائل تجاری و درآمدی در شهرک‌های کشاورزی مدنظر نیست. به همین دلیل قیمت عرصه‌های واگذارشده به تناسب هزینه‌هایی که برای زیرساخت صورت گرفته در نقاط مختلف کشور متفاوت است و برای قیمت گذاری نیز از کارشناسان رسمی دادگستری استفاده کرده ایم و قیمت‌ها به‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذار با  آسایش خاطر بتواند حضور داشته باشد.

- وضعیت اختصاص اراضی بزرگ مالکان کشاورزی برای گلخانه‌ها چگونه است؟

در حال حاضر برای 37 شهرک خصوصی مجوز صادر کرده‌ایم و بیشترین شهرک‌های خصوص مربوط به استان فارس است. سعی ما بر این است که بروکراسی صدور مجوز برای بخش های خصوصی با رعایت مقررات مربوطه کوتاه کنیم.

برای کشاورزانی که بزرگ ‌مالک هستند و مایل‌اند در اراضی خود شهرک گلخانه‌ای خصوصی داشته باشند، امکاناتی از جمله صدور مجوز، انجام مطالعات و پرداخت تسهیلات بانکی فراهم شده است. البته حداقل سطح برای یک شهرک گلخانه‌ای پنج هکتار است و باید عرصه به اندازه‌ای باشد که بتوان هم گلخانه و زنجیره را داخل شهرک همراه یکدیگر داشته باشیم.

در بخش دیگری نیز همراهی و مشارکت با بخش خصوصی با ایجاد زمینه زیرساخت‌ها انجام می‌دهیم به گونه‌ای که زمین توسط شهرک‌های کشاورزی و زیرساخت از بخش خصوصی و یا برعکس صورت خواهد پذیرفت که دستورالعملش ابلاغ  شده است.

در شهرک‌های گلخانه‌ای از تجهیزات داخلی استفاده می‌شود؟

تلاش و تاکید ما بر آن است که در ایجاد زیرساخت‌ها و اجرای سازه‌های گلخانه‌ای از تجهیزات و منابع داخلی کشور استفاده شود و این موضوع به کلیه استان‌ها ابلاغ شده است. اما در موارد نادر که ناگزیر باشیم و نمونه داخلی وجود نداشته باشد از تجربیات و تجهیزات خارجی استفاده خواهیم کرد که در آن موارد هم تاکید بر انتقال تکنولوژی بصورت همزمان داریم.

- آیا به اهداف برنامه 1404 که 40 درصگد تولیدات گلخانه‌ای در شهرک‌های کشاورزی است‌، خواهیم رسید؟

طرحی توسط این شرکت تهیه شده که در آن در صورت حمایت دولت طی سه سال متعهد می‌شویم که 10 هزار هکتار زیرساخت گلخانه در سطح کشور آماده کنیم. برای این کار حدود 370 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی درخواست منابع کرده‌ایم و در حال رایزنی و پیگیری برای رسیدن به نتیجه هستیم.

این مساله می‌تواند سطح کشت واحدهای گلخانه‌ای را دو برابر کند و از 13 هزار هکتار به 26 هزار هکتار برساند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید