Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن حشره شناسی ایران:

«سرخرطومی» ، آزولا را مهار کرد

ایانا-کشاورزی: سال گذشته گزارشی از موسسه تحقیقات برنج کشور به موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی مبنی بر وجود دشمن طبیعی این علف هرز رسید، این دشمن طبیعی، سرخرطومی نام دارد

«سرخرطومی» ، آزولا را مهار کرد

سال ۱۳۶۰ برای تقویت خاک وارد ایران شد که خیلی زود به جای تقویت مزارع برنج به تهدیدی جدی برای اراضی زراعی، برکه‌ها و به خصوص مرداب انزلی تبدیل شد. بلایی که هر روز همچون فرشی سطح روی آب را می‌پوشاند و مانع رسیدن نور و هوا به آب می‌شد. تلاش‌هایی برای ریشه‌کن کردن این بلای گیاهی انجام شد اما نتیجه چندانی نداشت. چند باری دوست‌داران محیط زیست، بخش‌هایی از تالاب انزلی را از این مهاجم غیربومی پاکسازی کردند، اما این گیاه به سرعت دوباره رشد کرد و تلاش‌ها را بی‌نتیجه گذاشت. حالا خبرهای جدیدی از مهار این گیاه غیربومی مهاجم شنیده می‌شود، جلال شیرازی دبیر انجمن حشره شناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا خبر داد که «سرخرطومی»، آزولا را مهار کرده است.

او با بیان اینکه این علف هرز در دهه 60 به منظور تغذیه خاک و علوفه وارد کشور شد، گفت: به دلیل قدرت تهاجم بالا به سرعت از آبریزهای شمالی کشور و نهایتا به شالیزارهای استان گیلان و مازندران تسری پیدا کرد.

این حشره‌ شناس با بیان اینکه این علف هرز از آن زمان تاکنون به صورت شیمیایی و مکانیکی کنترل می‌شده است، افزود: پس از ورود این سرخس آبزی به مرداب انزلی، مخاطرات زیست محیطی زیادی متوجه این آبگیر بسیار حائز اهمیت از نظر زیست محیطی شد.

او با تاکید بر اینکه سال گذشته گزارشی از موسسه تحقیقات برنج کشور به موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی مبنی بر وجود دشمن طبیعی این علف هرز رسید، افزود: این دشمن طبیعی، سرخرطومی نام دارد که می‌توانستیم دو دهه قبل آن را به صورت کلاسیک وارد کشور کنیم.

دبیر انجمن حشره شناسی ایران با بیان اینکه تاکنون مشخص نشده است این موجود چگونه وارد کشور شده است، ادامه داد: نزدیکترین کشور به ایران که این حشره در آن وجود دارد هند است و قابلیت ورود خودکار به کشور را نداشته است، اما اکنون به کشور وارد شده است.

 

پدیدآورنده: ساناز بردبار حقیقی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید