Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی:

واگذاری دانش فنی تولید ۱۹ رقم بذر جدید به بخش خصوصی

ایانا-کشاورزی: تاکنون دانش فنی تولید ۱۹ رقم بذر جدید غلات و حبوبات دیم به بخش خصوصی واگذار شده است.

واگذاری دانش فنی تولید ۱۹ رقم بذر جدید به بخش خصوصی

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تاکنون دانش فنی تولید ۱۹ رقم بذر جدید غلات و حبوبات دیم به بخش خصوصی واگذار شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، اسکندر زند در نشست بررسی برنامه "برون سپاری وظایف غیرحاکمیتی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور"، اظهار داشت: برنامه برون‌سپاری وظایف پژوهشی و فناوری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم تا افق ۱۴۰۴، با برنامه‌ریزی منسجم و زمان‌بندی شده و ارائه مدل در زمینه‌های تحقیقاتی موسسه، دارای اهمیت بسیاری است.

او در بیانات خود بر سیاست شفاف‌سازی و ارائه برنامه زمان‌بندی شده موسسه تحقیقات دیم درخصوص حمایت از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان ساخت: بعضی از برون‌سپاری‌ها در زمینه کشاورزی دیم در دست اقدام است و با توجه به سودآوری و جذابیت آن برای بخش خصوصی سعی در برون‌سپاری آن است.

او افزود: همچنین نظارت دولت در حوزه تولید باید موجب کاهش هزینه های تولید شود و این موضوع مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به این که فروش لاین‌های امید بخش برای بخش خصوصی دارای جذابیت فراوان است، گفت: تاکنون از میان ۵۴ رقم جدید بذر دیم که از سوی محققان موسسه تحقیقات کشاورز دیم برای کشت در دیم‌زارها معرفی شده، دانش فنی تولید ۱۹ رقم بذر جدید غلات و حبوبات دیم به بخش خصوصی واگذار شده است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در گزارش خود با اشاره به استقبال از برون‌سپاری وظایف غیرحاکمیتی موسسه بیان داشت: برون‌سپاری وظایف غیرحاکمیتی و حمایت از شکل‌گیری بخش غیردولتی متناظر، راهی برای توانمندسازی موسسه با توجه به محدودیت در منابع انسانی و امکانات است که این امر با عدم نگاه توسعه‌گری در ساختارها و امکانات توام خواهد بود.

گلکاری افزود: در سال‌های گذشته موسسه تحقیقات کشاورزی دیم در واگذاری ارقام دیم در کشور پیشرو بوده است همچنین تعاملات خوبی با بخش صنعت برای فعالیت‌های پژوهشی مشترک داشته و پیشنهادهای جدیدی برای فروش لاین امید بخش به بخش خصوصی داشته است.

او با تشریح خلاصه‌ای از اهداف، وظایف و ماموریت‌های موسسه و ایستگاه‌های تحقیقاتی وابسته، تعاملات بیرونی موسسه را شامل : ساماندهی اراضی دیم کشور (بخش اجرا، مروجان و بهره برداران) - طرح‌های PVS (بخش اجرا، مروجان و بهره برداران) - ۴ مورد تفاهم‌نامه با بخش صنعت همراه با تعریف پروژه - تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دانشگاه فردوسی (حبوبات)، دانشگاه تبریز (گندم ، کشاورزی دقیق) ، انرژی اتمی (اصلاح ارقام زراعی) - پروژه ایران - ایکاردا (تامین بذر، طراحی و اجرای پلات‌های نوآوری) - پروژه ایران - سمیت (برنامه به‌نژادی، کشاورزی حفاظتی) - برنامه گندم‌های زمستانه سمیت (IWWIP) ترکیه (۳ پروژه مشترک) و تاسیس ۲ شرکت دانش بنیان، برشمرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید