Iranian Agriculture News Agency

روایت پدر علم هیدروژئولوژی از کنترل بحران آب

آبیاری قطره‌ای هم با کنتور مدیریت شود

آبیاری قطره‌ای بدون هم منجر به بحران خواهد شد

ایانا- اقتصاد: اگر بتوانیم 15 الی 20 درصد برداشت آب از چاه‌ها را کاهش دهیم، مسئله‌ی بحران آب به مقدار زیادی قابل کنترل خواهد بود.

آبیاری قطره‌ای هم با کنتور مدیریت شود

پدر علم هیدروژئولوژی، هیچ راهکار و چاره‌ای را برای مقابله با بحران کم‌آبی موثر نمی‌داند، مگر کنترل و مدیریت مصرف آب. وجود نداشتن چاره‌ای جز این راهکار، آن‌چنان جدی است که  برای روی آوردن به چاره‌ای دیگر می‌توان به راهکارهای فانتزی چون شیرین کردن آب خلیج فارس و خزر فکر کرد!

به گفته‌ی پرفسورعزت الله رئیسی اردکانی تغییر الگوی کشت، کشت محصولات کشاورزی کم‌آب‌بر، کاهش سطح زیرآب، استفاده از گونه‌های مقاوم به کم‌آبی، کشت گلخانه‌ای و آبیاری قطره‌ای از راهکارهای موثر در کاهش برداشت آب است.

پدر علم هیدروژئولوژی، آبیاری قطره‌ای را به شرط عدم توسعه‌ی زمین و نصب کنتور مفید می‌داند و معتقد است: «اگر در آبیاری قطره‌ای کنتور نصب نشود؛ خود این روش آبیاری منجر به بحران خواهد شد.»

در ارتباط با روش‌هایی برای کنترل و کاهش برداشت آب به عقیده‌ی رئیسی هزینه‌بر بودن برخی روش‌ها و احتیاج داشتن به سرمایه‌گذاری‌های کلان باعث شده که این روش‌ها کمتر مورد نظر قرار گیرند. به علاوه کاهش درآمد زارع که به دنبال کاهش سطح زیرکشت و آب برداشتی اتفاق خواهد افتاد، یکی از دیگر علل محدودیت در انجام این روش‌هاست.

طبق تحقیقات پرفسور رئیسی اگر بتوانیم  15 الی 20 درصد برداشت آب از چاه‌ها را کاهش دهیم، مسئله‌ی بحران آب به مقدار زیادی قابل کنترل خواهد بود به طور مثال اگر اعلام کنیم کشاورزان امسال20 درصد از کشت خود را کمتر کنند، تنها 10 درصد از درآمد کشاورز کاهش می‌یابد، البته اگر کشاورز آب در دسترس کمتری داشته باشد بالطبع بهره‌وری و صرفه‌جویی‌اش بیشتر می‌شود، اما باید این نکته را هم قبول کرد که درآمد کشاورز کاهش می‌یابد و چون کشاورزی تنها راه کسب درآمد کشاورز است، به همین خاطر پذیریش این مسئله برای کشاورزان سخت خواهد بود، ولی وقتی این مسئله همگانی باشد و برای تمامی چاه‌ها اجرایی شود پذیرش این مسئله برای آنها راحت‌تر خواهد شد.

پرفسور رئیسی عقیده دارد نصب کنتور بر روی تمامی چاه‌ها مهم‌ترین راه حاکمیت بر منابع آبی است. اما درعملی کردن این مهم، مشکلاتی وجود دارد که باید ابتدا به حل آنها پرداخت، به‌طور مثال هنوز پس از گذشت 12 سال از مشکل پروانه چاه‌های غیرمجاز که در سال 85 بررسی صدور پروانه این چاه‌ها انجام گرفته بود تا امروز  تکلیف این چاه‌ها به طور دقیق مشخص نیست و تا وقتی هم که مسئله نصب کنتور بر این چاه‌ها حل نشود، نصب کنتور بر سایر چاه‌ها نیز فایده‌ای ندارد!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید