Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی :

کشاورزان بدون بیمه نگران نباشند

تنها یک سوم باغات و اراضی کشاورزی در سرمای فروردین ماه بیمه بودند

ایانا-کشاورزی: طبق جلساتی که در زمینه بررسی خسارات وارده به باغداران و کشاورزان برگزار شد، تصمیماتی اتخاذ شد تا در دستور کار دولت قرار بگیرد. از جمله این تصمیمات می‌توان به بحث بخشودگی وام‌های کشاورزان خسارت‌دیده اشاره کرد. همچنین موضوع پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان و باغداران خسارت دیده مساله دیگری بود که در حال پیگیری است تا به تصویب دولت برسد.

 کشاورزان بدون بیمه نگران نباشند

خبرها حاکی از آن است که تنها 30 درصد باغداران و کشاورزان در کشور محصولات خود را در برابر سرمازدگی بیمه‌ کرده‌اند. فروردین سال جاری از جمله بهارهایی بود که با سرمای دیررس خود به باغداران کشور خسارات بسیاری وارد کرد. سرمایی که به گفته کارشناسان مربوطه نه تنها محصولات بلکه به سرشاخه درختان، تنه و پوست نیز آسیب رساند.

گزارش‌­های نهایی دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی میگوید، این سرما به باغات و کشاورزان 25 استان کشور خسارت زد و در این شرایط تنها یک سوم باغداران و کشاورزان بیمه بودند و پس از این آسیب قابل توجه می‌توانند از بیمه سرمازدگی استفاده کرده و خسارتی که دیدهاند را تا حدودی پوشش دهند.

دو سوم کشاورزان و باغداران کشور، بیمه نیستند و در این روزها که سرما انتظار یک ساله­‌شان برای به بار نشستن باغات را به ناامیدی تبدیل کرده، نگاهی به برنامه‌­های حمایتی دولت دارند تا بتوانند بخشی از هزینه­‌های زندگی­‌شان را تامین کنند. در این‌باره محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرگزاری ایانا» می‌گوید: «سرمای دیررس بهاری امسال سطح وسیعی از باغات کشور را زده و بسیاری از محصولات باغی در برخی از استان‌ها از بین رفته است. با توجه به شرایط پیش‌آمده متاسفانه فقط 30 درصد باغداران و کشاورزان محصولات خود را در برابر سرما زدگی بیمه کرده‌اند. صندوق بیمه کشاورزی تنها در قبال این 30 درصد مسئول است و بلافاصله بعد از سرمازدگی در استان‌های مختلف، ارزیابی خسارت را انجام داده. این صندوق تلاش دارد تا بر اساس منابعی که در دست دارد  خسارت‌ها را هر چه سریع‌تر پرداخت کند. »

او با اشاره به اینکه سعی شده تا برای کشاورزان و باغدارانی که بیمه ندارند و خسارت دیده‌اند نیز تمهیداتی اندیشیده شود ادامه می‌دهد: «طبق جلساتی که در زمینه بررسی خسارات وارده به باغداران و کشاورزان برگزار شد، تصمیماتی اتخاذ شد تا در دستور کار دولت قرار بگیرد. از جمله این تصمیمات می‌توان به بحث بخشودگی وام‌های کشاورزان خسارت‌دیده اشاره کرد. همچنین موضوع پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان و باغداران خسارت دیده مساله دیگری بود که در حال پیگیری است تا به تصویب دولت برسد. پشتیبانی از صندوق بیمه کشاورزی نیز از سایر گزینه‌های پیشنهاد داده شده در این زمینه است که با توجه به آن می‌توان در پرداخت غرامت‌ها به خسارت دیدگان سرعت بخشید.»

بر اساس گفته‌های مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، سعی شده تا با حمایت‌های دولتی کاری برای باغداران و کشاورزان بیمه نشده و خسارت دیده انجام داد. اما آنچه در این بین جای سوال دارد زمان اجرایی شدن تصمیمات لازمه است. چرا که قطعا با انجام دادن دیر هنگام برنامه‌های در نظر گرفته شده معیشت کشاورزان و باغداران به مخاطره خواهد افتاد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید