Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان گل و گیاه خبر داد:

آغاز به‌کار چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گل با کارناوال گل‌های بهاری

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه با حضور کشورهای آلمان، اسپانیا و هلند از دوشنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال جاری به مدت 10 روز با همراهی کاراناوال گل در تهران آغاز به‌کار خواهد کرد.

آغاز به‌کار چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گل با کارناوال گل‌های بهاری


مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان گل و گیاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران با حضور 200 شرکت داخلی و بیش از 10 شرکت خارجی از 20 اردیبهشت‌ماه سال جاری در بوستان گفت‌وگو آغاز به‌کار خواهد کرد.

غلامحسین سلطان‌محمدی افزود: در نمایشگاه سال جاری نمایندگانی از کشورهای اسپانیا، آلمان و هلند و کشورهای آسیای میانه برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه که از 20 تا 30 اردیبهشت‌ماه در بوستان گفت‌وگو دایر است، در سال جاری بنا دارد تا جدیدترین دستاوردهای علم و تکنولوزیکی خود را نیز در معرض دید علاقه‌مندان بگذارد.


کارناوال گل دوباره راه افتاد

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان گل و گیاه ادامه داد: کارناوال گل که طی سال‌های اخیر در مناسبت‌های مختلف به علت شرایط اقتصادی حاکم کمتر به راه افتاده بود با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و همچنین تبلیغ نمایشگاه و فرهنگ استفاده از گل طی روزهای نمایشگاه به راه خواهد افتاد.

سلطان‌محمدی تصریح کرد: در این کارناوال همچون سال‌های گذشته از ماشین‌های قدیمی و کالسکه برای حرکت کاروان گل استفاده خواهد شد و در خیابا‌ن‌های حوالی بوستان گفت‌وگو حرکت خواهد کرد.

وی یادآور شد: برپایی نمایشگاه گل و گیاه و حرکت کاروان گل در خیابان‌ها شور و اشتیاق مردم را دوچندان می‌کند، به‌طوری که گرفتن عکس و هیجان مردم در هنگام دیدن کارناوال گل‌های رنگارنگ بسیار دیدنی است.


توسعه صادرات گل سرعت می‌گیرد

مدیرعامل اتحادیه پرورش‌دهندگان گل و گیاه تأکید کرد: افزایش صادرات گل و گیاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف این نمایشگاه در دستور کار قرار دارد؛ لذا توسعه روایط تجاری به‌ویژه با حضور شرکت‌های خارجی قوت خواهد گرفت.

سلطان‌محمدی اظهار داشت: سالانه سه میلیارد شاخه گل و گیاه تولید می‌شود که از این میان فقط 200 میلیون آن صادر می‌شود که 100 میلیون شاخه گل و 100 میلیون گیاه آن، آپارتمانی هستند و ارزآوری این میزان برای کشور 200 میلیون دلار برآورد شده است.

وی همچنین گفت: استان تهران بزرگ‌ترین تولیدکننده گل و گیاه شاخه‌بریده است و استان مازندران بزرگ‌ترین تولیدکننده گل آپارتمانی در کشور محسوب می‌شود، اما از این قابلیت‌ها برای صادرات به‌درستی استفاده نمی‌شود.

سلطان‌محمدی درباره دلایل رشد نکردن صادرات گل و گیاه در ایران افزود: در ایران گلخانه‌ها به‌صورت سنتی کار می‌کنند و هنوز به تولید انبوه و صنعتی گل نرسیده‌ایم؛ بنابراین اغلب، میران گلی که در کشور تولید می‌شود، در ایران مصرف می‌شود. برای صادرات گل باید به تولید بیشتری برسیم تا بتوانیم آن را صادر کنیم. اکنون سطح زیر کشت گل در ایران هشت‌هزار هکتار است، اما به‌منظور توسعه صادرات باید این میزان به 20 هزار هکتار برسد.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که مانع رونق صادرات گل و گیاه در ایران است، این است که هزینه تمام‌شده برای تولید گل و گیاه در ایران بالا است؛ در حالی که برای اینکه بتوانیم جای گل ایرانی را در بازارهای جهانی باز کنیم نیاز داریم هزینه تولید گل را به قدری پایین بیاوریم که حدود 20 سنت از قیمت جهانی آن ارزان‌تر فروخته شود.

سلطان‌محمدی در پایان تصریح کرد: علاوه بر این، باید به بسته‌بندی محصولات نیز رسیدگی و همچنین بازاریابی شود تا ببینیم در کشورهای مختلف به چه انواعی از گل نیاز است تا تولید به آن سمت سوق داده شود./

F-950218-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید