Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان به ایانا خبر داد:

آغاز و تغییر الگوی کشت 15 هزار هکتاری گندم در استان گیلان/ گیلان هم به ذخیره‌کنندگان مرکبات پیوست

15 هزار هکتار از اراضی گندم استان گیلان از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست که طی برنامه‌ای چندساله، با محصولاتی چون کلزا، سویا و علوفه جایگزین خواهد شد.

آغاز و تغییر الگوی کشت 15 هزار هکتاری گندم در استان گیلان/ گیلان هم به ذخیره‌کنندگان مرکبات پیوست
آغاز و تغییر الگوی کشت 15 هزار هکتاری گندم در استان گیلان/ گیلان هم به ذخیره‌کنندگان مرکبات پیوست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: از آنجا که کشت گندم در استان صرفه اقتصادی ندارد، به‌دنبال تغییر الگوی کشت هستیم.

علیرضا شعبان‌نژاد افزود: سطح زیر کشت محصول گندم حدود 15 هزار هکتار است که از سال گذشته جایگزینی علوفه و دانه‌های روغنی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه منافع اقتصادی کشاورزان حفظ شود، در برنامه داریم که طی چند سال آینده الگوی کشت را تغییر دهیم، به‌گونه‌ای که به جای گندم، محصولات دیگری همچون سویا، کلزا یا علوفه کشت کنیم.

شعبان‌نژاد از برنامه ذخیره‌سازی مرکبات در استان گیلان خبر داد و تصریح کرد: برای نخستین‌بار، استان گیلان نیز به جمع ذخیره‌کنندگان مرکبات شب عید پیوسته است، به‌گونه‌ای که امسال پیش‌بینی می‌شود حدود 150 هزار تن پرتقال در استان تولید شود که قابلیت ذخیره‌سازی 600 تن آن برای ایام عید فراهم است.

وی ادامه داد: انبارها و سایر بخش‌های استان همکاری‌های لازم را دارند تا بتوانند برای سایر استان‌ها نیز ذخیره‌سازی کنند و در این راستا اعلام آمادگی کرده‌ایم.

آغاز ذخیره‌سازی مرکبات استان گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان یادآور شد: بخشی از مرکبات تولیدشده جزو ارقام محلی هستند و در بازار توسط تولیدکنندگان خرید و فروش می‌شود و بخش دیگر نیز برای ذخیره‌سازی ایام عید در نظر گرفته شده است.

شعبان‌نژاد تأکید کرد: تولید کیوی نیز در استان امسال مناسب است، اما این محصول جزو کالاهای ذخیره‌سازی برای ایام عید نیست.

وی درباره اقدامات انجام‌شده سازمان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برای کاهش احتمالی دمای هوا در استان گیلان اظهار داشت: از هفته گذشته تاکنون 10 درجه کاهش دما را هم‌وطنان گیلانی تجربه کردند و از آنجا که محصول خاصی در زمین کشاورزان نیست، مشکل یخ‌زدگی و سایر موارد وجود ندارد.

شعبان‌نژاد همچنین گفت: مرکبات و کیوی در حال برداشت است و تا زمانی که سرمای هوا افزایش پیدا کند، این محصولات نیز به‌طور کامل جمع‌آوری می‌شود.

وی در ادامه افزود: برخی بهره‌برداران بخش کشاورزی نیز نسبت به کاشت سبزی و صیفی در اراضی خود اقدام کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در پایان خاطرنشان کرد: سرمای هوا از دو روز گذشته به همراه بارندگی در استان آغاز شده و تاکنون به زیر صفر درجه نرسیده است./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940914-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید