Iranian Agriculture News Agency

دبیرکل خانه کشاورز خواستار تدوین برنامه ششم با محوریت آب شد

برای توسعه بخش کشاورزی باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که مصرف آب با توجه به شدت تبخیر و تعرق و بهره‌وری بیشتر انجام شود.

دبیرکل خانه کشاورز خواستار تدوین برنامه ششم با محوریت آب شد
دبیرکل خانه کشاورز خواستار تدوین برنامه ششم با محوریت آب شد

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، دبیرکل خانه کشاورز در نشست شورای مرکزی خانه کشاورز اظهار امیدواری کرد بارندگی‌های اخیر رضایت کشاورزان و مدیران وزارت نیرو را جلب و سال زراعی - باغی خوبی داشته باشیم.

عیسی کلانتری با اشاره به فضای خوب ایجادشده پس از سرانجام خوش برجام گفت: امیدواریم کشاورزان نیز بتوانند برای رونق بخش کشاورزی از سرمایه‌های آزادشده و امتیازات رفع تحریم‌ها در جهت استفاده از فناوری‌های نو در بذر، کود، سم و... بهره‌مند شوند.

وی با اعلام اینکه بخش کشاورزی به دلیل حداقل وابستگی نسبی خارجی و ارزی، خسارات را از تحریم‌ها تحمل کرده است، اما به‌شدت نیازمند ورود تکنولوژی‌های نو است، افزود: کشاورزان ما نباید از نتیجه تحقیقات غنی کشورهای توسعه‌یافته که ما به‌راحتی قادر به دستیابی به آنها نیستیم، محروم شوند.

دبیرکل خانه کشاورز با انتقاد از اینکه مشاهده می‌کنیم برای توسعه بخش کشاورزی طوری برنامه‌ریزی و جدیت به خرج می‌دهند که تصور می‌شود ما روی منابع عظیم آب نشسته‌ایم، با اعلام اینکه بر اساس بررسی‌های میدانی در بعضی از دشت‌های کشور تاکنون تا 50 درصد بیش از نیاز گیاه آب رها کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: با عدم رعایت قوانین تبخیر و تعرق در مصرف آب در این دشت‌ها، محصول کاهش داشته است.

کلانتری از دست‌اندرکاران دولتی خواست مصرف آب با توجه به شدت تبخیر و تعرق و بهره‌وری بیشتر در دستور کار قرار گیرد تا طی یک برنامه 20 ساله وضع ذخایر آبی کشور از حالت بحران خارج شده و از همین رهگذر شاهد رونق بخش کشاورزی علمی باشیم.

وی اظهار داشت: کشاورزان تا زمانی که این برنامه‌ها کارشناسی بوده و بر اساس قوانین و مقررات مصوب اجرا شود، همکاری صمیمانه خواهند داشت، اما از برخوردهای مناسب سازمان‌های آب منطقه‌ای گله کرد.

سپس اعضای شورای ملی خانه کشاورز به بررسی پیشنهادات مدیران شرکت تولیدی و بسته‌بندی محصولات کشاورزی "مانی" درباره چگونگی قطع دست واسطه‌ها برای عرضه مستقیم تولیدات خود پرداختند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید