Iranian Agriculture News Agency

شکسته شدن رکورد تولید گندم در مازندران/ ورود هیئت تجاری مانگیستائوی قزاقستان در دو هفته آینده

امسال با افزایش 106 درصدی خرید، استان مازندران رکورد تولید گندم را شکست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از اجرایی شدن تفاهم‌نامه کشاورزی میان این استان و مانگیستائوی قزاقستان تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: بخش خصوصی این کشور تا 15 روز آینده برای انعقاد تفاهم‌نامه با بخش خصوصی کشورمان وارد ایران می‌شود که امیدواریم دستاوردهای خوبی را دربر داشته باشد.

دلاور حیدرپور افزود: بر اساس تفاهم‌نامه کلی منعقدشده، 50 درصد نیاز این کشور از طریق تولیدات مرغ، ماهی، گل و میوه کشورمان تأمین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل نزدیکی استان مازندران به قزاقستان، از بعد مسافت پیش‌بینی می‌شود که علاقه‌مندی‌های زیادی برای صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم.

حیدرپور ادامه داد: جمهوری قزاقستان تفاهم‌نامه‌های گمرکی با کشورهای روسیه، بلاروس و قرقیزستان دارد که بدین‌ترتیب عوارض گمرکی برای صادرات محصولات فوق در این بخش حذف می‌شود.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که بازار مناسبی در این کشور به‌وجود آید و فرصت خوبی است تا توانمندی‌های ایران در این بخش رونمایی شود.

برداشت 15 درصد از اراضی شالیکاری مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران درباره وضعیت برداشت برنج یادآور شد: در این استان ارقام شیرودی، فجر و خزر از وضعیت مناسب کیفی و کمی برخوردارند و تاکنون 15 درصد برداشت برنج انجام شده است.

حیدرپور تأکید کرد: با وجود آنکه سیل و بارندگی در استان مازندران وجود داشت، اندکی زحمت کشاورزان را در زمان برداشت زیاد کرد، اما در عوض روزهای آفتابی و گرم شدن هوا باعث شد که تولید مناسب و کیفی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: میزان آفات و بیماری‌ها نیز در بخش برنج مشکل خاصی را ایجاد نکرده است.

حیدرپور همچنین گفت: وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای مرداد تا پایان آذرماه سال جاری صدور مجوز برای واردات برنج را ممنوع کرده است که پیش‌بینی می‌شود امسال بازار برنج مناسب‌تر از سال‌های گذشته باشد.

وی در ادامه افزود: حدود 20 هزار هکتار از اراضی برنج‌کاری استان مازندران تحت استرس آبی قرار داشت که با بارندگی اخیر، این نگرانی برطرف شد و امسال پیش‌بینی می‌شود که وضعیت برداشت شلتوک به یک میلیون و 300 هزار تن برسد.

حیدرپور خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت برنج در استان مازندران 211 هزار هکتار است و تولیدات سال جاری کیفی خواهد بود، زیرا آفت خاصی نداشتیم، بنابراین لزومی به سم‌پاشی نبود.

وی ادامه داد: با وجود آنکه پیش‌بینی می‌شد کم‌آبی مشکلاتی را به‌وجود آورد، اما وضعیت رو به بهبود بوده و بدین‌ترتیب در بسیاری از مناطق شمالی، نشاء برنج برای کشت رتون دوباره انجام شده است.

پیش‌بینی تولید 160 هزار تن گندم در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران از شکسته شدن رکورد خرید گندم در استان مازندران خبر داد و تصریح کرد: امسال 106 درصد نسبت به سال گذشته خرید گندم افزایش داشت.

حیدرپور یادآور شد: در سال جاری 157 هزار تن گندم به‌صورت تضمینی از کشاورزان استان مازندران خریداری شده است، در حالی که در سال گذشته رقم برداشت 76 هزار تن بود.

وی از ادامه برداشت محصول گندم خبر داد و تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود برداشت گندم در استان مازندران به 160 هزار تن برسد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-940511-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید