Iranian Agriculture News Agency

صدور دستورالعمل‌های جدید آب ظرف 20 روز آینده/ شمارش معکوس کم‌آبی در شالیزارهای مازندران

در حالی که ایران چند سالی است به دوره خشکسالی وارد شده است، استان‌های شمالی نیز از این امر مستثنی نبوده و وارد مرحله‌ای شده‌اند که در گاهی موارد به‌عنوان اقدام اضطراری، حفر چاه پیشنهاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) در این باره می‌گوید: در حال حاضر ذخیره آبی در برخی نواحی استان مناسب است، اما ذخیره سد شهیدرجائی نیمی از آب سال گذشته را دربر دارد و در این راستا پیش‌بینی می‌شود که مشکلاتی برای اراضی پایین‌دست حوزه آن به‌وجود آید.

دلاور حیدرپور می‌افزاید: اگر باران ببارد، اندکی از مشکلات مرتفع می‌شود، اما از آنجا که ذخیره این سد کم است، برای آب کشاورزی و شرب مردم دچار مشکل خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه هوا هنوز گرم نشده است، خاطرنشان می‌کند: در روزهای آینده که میزان گرما و تبخیر آب بالا می‌رود، باید برای سیراب کردن اراضی کشاورزی ازجمله اراضی برنج، چاره‌جویی شود.

حیدرپور ادامه می‌دهد: سطح اراضی که برای آنها مشکل کم‌آبی پیش‌بینی شده، حدود شش‌هزار هکتار است که امیدواریم با اقدامات اضطراری همچون حفر چاه بتوانیم در مواقع لزوم از آب آنها بهره‌برداری کنیم.

وی تصریح می‌کند: استرس‌های تنش آبی در اراضی کشاورزی دیده می‌شود، اما هنوز مشکل حاد نشده است.

صدور دستورالعمل‌های جدید آب ظرف 20 روز آینده

با وجود آنکه تعداد چاه‌های غیرمجاز در کشور بسیار زیاد است، به‌گونه‌ای که موجبات فرونشست دشت‌ها را به‌وجود آورده و ممنوعیت‌هایی را باعث شده است، هنوز شاهد آن هستیم که حفر چاه در مناطق کشاورزی اتفاق می‌افتد.

نظر مدیرکل دفتر نظام‌های حفاظت و بهره‌برداری آبفای وزارت نیرو درباره حفر چاه در استان‌های مشکل‌دار را جویا شدیم.

جواد میبدی معتقد است: در استان‌های شمالی همچون گیلان و مازندران حفر چاه در مواقع اضطراری ممنوع نیست، زیرا سطح آب با بارندگی بالا می‌آید و چاه‌ها می‌توانند دوباره خود را بازسازی کنند.

وی یادآور می‌شود: در استان‌هایی چون کرمان که سطح فرونشست آب بسیار پایین است، حفر چاه خلاف محسوب می‌شود و نباید انجام شود.

مدیرکل دفتر نظام‌های حفاظت و بهره‌برداری آبفای وزارت نیرو درباره پروژه‌های وزارت نیرو درباره کنتوردار کردن و تعیین میزان استفاده چاه‌های کشاورزی به‌صورت هوشمند تأکید می‌کند: پروژه 15 گانه‌ای در شورای عالی آب به تصویب رسیده که امسال زمان آغاز آن است و از آنجا که اعتبارات مورد نیاز آن تخصیص یافته است، از 20 روز آینده شاهد آن هستیم که دستورالعمل‌های جدیدی صادر شود.

میبدی به کشاورزان پیشنهاد می‌کند که در فصل حاضر به اندازه پروانه خود نسبت به برداشت آب‌های زیرزمینی اقدام کنند تا بهره‌وری اتفاق افتاده و سطح آب‌ها از این حد پایین‌تر نرود.

وی می‌گوید: راندمان تولید باید به‌گونه‌ای افزایش یابد که با میزان آب کمتر بتوانیم حداکثر تولید را داشته باشیم.

ورود ایران به سال‌های خشک، مقدمه‌ای برای پیش‌بینی‌هایی است که کارشناسان آب انجام داده‌اند و جنگی با موضوع آب در آینده‌ای نه‌چندان دور متصور کرده‌اند که امید است هرچه سریع‌تر اقدامات وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در راستای بهینه کردن مصرف آب و کاهش سطح محصولات پرآب‌بری همچون هندوانه مثمرثمر واقع شود و اراضی شالیزاری تنها در استان‌های شمالی جمع شود، نه آنکه با وجود توصیه‌های وزارت جهاد کشاورزی، امسال با تمام قدرت برنج در استان‌های غیرشمالی کشت شد!/

گزارش: مژگان ستار

A-940317-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید