Iranian Agriculture News Agency

تأکید خانه کشاورز بر تولیدات دارای توجیه قیمت بین‌المللی آب

ایران باید به سمت تولید محصولاتی برود که به لحاظ قیمت بین‌المللی آب، توجیه اقتصادی داشته باشد.

قائم‌مقام خانه کشاورز امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با اعلام این خبر گفت: ارزش بین‌المللی آب یک دلار تا یک دلار و 20 سنت بابت هر مترمکعب آب بوده، در حالی که ارزش صادرات محصولات کشاورزی ما به نسبت هر مترمکعب آب مصرفی 20 سنت است.

عنایت‌ا... بیابانی درباره کشت محصولات استراتژیک که آب‌بر هستند، افزود: مجبوریم درباره بخشی از محصولات استراتژیک مانند گندم، نیازهای ضروری کشور را تأمین کنیم، اما این تأمین نیاز باید با سیاست‌های تحقیقات‌محور، همراه شود.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از بذر و ارقام مناسب، کود و نحوه آبیاری مناسب، می توان بهره‌وری محصولاتی مانند گندم آبی را بالا برد و به سمت مصرف بهینه آب حرکت کرد.

بیابانی با بیان اینکه ساختار کشت یکی از آرزوهای ملی است، ادامه داد: خانه کشاورز با کارشناسی‌هایی که انجام داده است، در این راستا تلاش می‌کند و در بسیاری از مناطق که محصولات آب‌بر مانند هندوانه کشت می‌شده، با اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی کشاورزان، این محصولات دیگر زیر کشت نمی‌رود.

وی تصریح کرد: ارزش بین‌المللی آب نباید تاراج شود و به هر قیمتی محصولات آب‌بر نباید زیر کشت برود.

قائم‌مقام خانه کشاورز در پاسخ به پرسشی درباره نقش تشکل‌ها به‌عنوان یکی از اعضای هیئت امنای مرکز ملی مطالعات راهبردی و کشاورزی اتاق ایران یادآور شد: اکنون دولت به این تفکر رسیده است که بدون پشتوانه مردم نمی‌تواند جلو برود، به‌ویژه که در بخش کشاورزی 95 درصد فعالیت‌ها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

بیابانی تأکید کرد: اتاق بازرگانی که اتاق فکر اقتصادی محسوب می‌شود، هیئت امنای مرکز ملی مطالعات راهبردی و کشاورزی را که متشکل از نمایندگانی از بخش‌های دولتی، تحقیقاتی و تشکل‌ها است، انتخاب کرده و موضوع بحران آب و اشتغال را از اولویت‌های کار خود قرار داده است.

وی اظهار داشت: خانه کشاورز نیز به‌عنوان یکی از اعضای هیئت امنای این مرکز در زمینه بهینه‌سازی فعالیت‌های کشاورزی به‌منظور صرفه‌جویی آب و دیگر مسائل بخش کشاورزی، همکاری و تجربیات خود را در اختیار این مرکز قرار خواهد داد.

بیابانی همچنین گفت: خانه کشاورز تصمیماتی که در مرکز ملی مطالعات راهبردی و کشاورزی اتاق ایران اتخاذ می‌شود را به اطلاع کشاورزان می‌رساند و اگر تصمیمی به نفع کشاورزان نباشد، با آن مخالفت می‌کند./

خبرنگار: فرحناز هاشمی

A-931003-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید