Iranian Agriculture News Agency

برداشت یک میلیون و 100 هزار تن خرما از نخیلات کشور

مدیر کل دفتر امور میوه های وزارت جهاد کشاورزی در نخستین همایش ملی مکانیزاسیون نخیلات در فراشبند گفت: ایران از نظر سطح زیر کشت خرما مقام اول و از نظر تولید مقام دوم را در دنیا دارد .

به گزارش ایانا :سیدرحمت الله پریچهر ادامه داد: هم اکنون 290 هزار هکتار از باغات کشور به نخیلات اختصاص دارد که از این میزان بالغ بر یک میلیون و 100 هزار تن خرما در 400 رقم برداشت می شود .

وی یادآور شد: در سال گذشته با وجود تحریم ها و فشار هایی که به وجود آمد بالغ بر 138 هزار تن انواع خرما از ایران به سایر کشور ها صادر گردیده است .

مدیرکل دفتر امور میوه های وزارت جهادکشاورزی ارزش کل صادرات محصولات باغی را در سال گذشته معادل 2.7 میلیارد دلار عنوان کرد و بیان داشت: محصول خرما سومین محصول باغی کشور پس از پسته و کشمش است که توانسته ارزآوری خوبی به همراه داشته باشد.

پریچهر در بخشی دیگر از سخنان خود به ضرورت مکانیزه شدن نخیلات اشاره کرد و گفت: وجود روش های عملیاتی سنتی و نامناسب در زنجیرة تولید در نخلستان ها سبب افزایش هزینه‏ها، کاهش کمیت و کیفیت خرما و بطور کلی عدم بهره‌وری مناسب از ظرفیت های کنونی تولید این محصول با ارزش می شود که این امر گرایش به ورود مکانیزاسیون در تولید خرما و بهبود صنعت تولید خرما و حفظ و ارتقای جایگاه آن در بازارهای داخلی وخارجی دو چندان می کند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بی شک ورود دستگاه های مکانیزه از جمله بالابر نخیلات در زمان برداشت محصول در باغات می تواند به کاهش هزینه های کارگری و کمتر شدن ریسک خطرات جانی، کوتاه تر شدن زمان های هرس، تکریب و برداشت در نخیلات، افزایش راندمان و در نهایت ارتقاء محصول برداشت شده کمک نماید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی فارس نیز در بخشی دیگر از این مراسم از تولید بیش از 12 درصد خرمای کشور در استان فارس خبر دادو گفت : سطح زیرکشت خرما در استان فارس بیش از 30 هزار هکتار و تولید سالانه آن بیش از 131 هزار تن است.

محمد حسن طلعتی خاطرنشان کرد: در 13 شهرستان خرما خیز استان حدود 100 رقم شناسائی شده است که چهار رقم به ترتیب شاهانی، زاهدی، کبکاب و پیارم دارای سطح زیر کشت عمده می باشند.

وی زمان شروع برداشت خرما را در سطح استان فارس اول مرداد و پایان آن را انتهای آبان‌ماه ذکر کرد و بیان داشت: معمولا در مردادماه فصل برداشت خرمای لارستان آغاز می‌شود و آبان‌ماه نوبت به خرمای شهرستان های کازرون و جهرم می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی فارس افزود: چنانچه میزان مصرف سرانه خرما 7 کیلوگرم در استان در نظر گرفته شود، میزان خرمای تولیدی مازاد بر مصرف استان که می تواند به استان های دیگر و خارج از کشور صادر گردد، بیش از 99500 تن می باشد.

طلعتی در ادامه بر ارزآوری و نقشی که صادرات خرما می تواند در اقتصاد بخش کشاورزی داشته باشد تاکید کرد و گفت: در سال گذشته 35 هزار تن خرما به ارزش 38.7 میلیون دلار از استان فارس صادر شد که در مقایسه با سال 90 رشد 25 درصدی در وزن و رشد 76 درصدی در ارزش دلاری صادرات را نشان می دهد .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورز ی فارس یادآور شد: هم اکنون در بیش از 50 درصد از نخلستان های استان فارس شیوه های نوین آبیاری در حال اجرا است و شرایط مکانیزه شدن در 40 درصد ازباغات نخل استان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی فارس در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه فرآوری خرما باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد ادامه داد: در حال حاضر 16 واحد صنعتی مرتبط با نگهداری، بسته بندی و فرآوری خرما تحت پوشش سازمان جهادکشاورزی فارس فعالیت می کنند که ظرفیت نگهداری و فرآوری خرمای این واحد ها 21100 تن می باشد .

وی خاطر نشان کرد این واحد ها که به طور عمده در شهرستان های کازرون، جهرم و قیر و کارزین و شیراز واقع شده اند با سرمایه گذاری 101682 میلیون ریال جهت 136 نفر اشتغالزایی کرده اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید