Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

خسارت 40 درصدی به گندم خوزستان/ کیفیت گندم نانوایی کاهش نمی‌یابد

بارندگی و آب‌گرفتگی مزارع استان خوزستان  باعث شده است که به محصول تولیدی این استان حدود 40 درصد خسارت وارد شود، اما از کیفیت نانوایی گندم منطقه کاسته نخواهد شد.

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: بارندگی سیل‌آسای چند روز گذشته استان خوزستان که آب‌گرفتگی مزارع کشاورزی را در بر داشت، باعث شد که گندم‌های ایستاده، در حالت خوابیدگی قرار گیرند.

دلاور حیدرپور افزود: میزان بارندگی 190 میلی‌متر برآورد شد که علاوه بر محصول گندم به محصولات دیگری چون کلزا، گوجه‌فرنگی و بوته‌های انگور نیز خسارت وارد کرد.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان و مسئولان تعیین خسارت در حال برآورد هستند و تا چند روز آینده میزان کلی خسارت تعیین می‌شود.

حیدرپور ادامه داد: در حال حاضر 70 درصد گندم در مزارع استان خوزستان هنوز برداشت نشده است و پیش‌بینی می‌شود که حداقل 30 تا 40 درصد در زمان برداشت ریزش داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید تا زمان خشک شدن خوشه‌های گندم صبر کرد که امیدواریم آفتاب دو سه روز آینده این محصولات را آماده برداشت کند.

ریزش 40 درصدی گندم‌های آب‌گرفته با ورود کمباین به مزرعه

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: از آنجا که غلاف‌هایی دانه‌های گندم را نگه می‌دارد، در زمان حاضر این گلوم‌ها قدرت نگهداری خود را از دست داده است و با ورود کمباین به مزرعه بخشی از آن ریزش پیدا می‌کند.

حیدرپور با اعلام آنکه در کیفیت نانوایی گندم اثر نامطلوبی به‌وجود نیامده است، تأکید کرد: برای تهیه بذر از گندم امساله استان خوزستان مشکلاتی به‌وجود خواهد آمد، اما آرد نانوایی و کیفیت آن دچار خدشه نخواهد شد.

وی اظهار داشت: بخشی از گندم‌هایی که دپو شده بود تا به سیلوها هدایت شود نیز دچار خسارت شده است، اما خسارت گندم‌های برداشت‌نشده مزرعه بیشتر است.

حیدرپور همچنین گفت: استان خوزستان سالانه 1.5 میلیون تن گندم تولید می‌کند که امسال پیش‌بینی می‌شود 30 تا 40 درصد محصول این استان دچار خسارت شود.

وی در ادامه افزود: بخشی از مزارع گندم استان خوزستان تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی هستند که مشکلی از لحاظ جبران خسارت ندارند، اما بخش دیگر را باید از طریق ستاد حوادث غیرمترقبه پیگیری کرد تا کشاورزان ضرر نکنند.

مدیرکل دفتر محصولات استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های نهایی می‌توان مقدار خسارت واردشده بر محصول گندم و سایر محصولات منطقه را عنوان کرد./

خبرنگار: مژگان ستار

A-920217-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید