Iranian Agriculture News Agency

روغن زیتون جایگزینی برای کرم‌های ضدآفتاب/ سیاه شدن تارهای سفید مو با مصرف زیتون

روغن زیتون می‌تواند جایگزینی مناسب برای کرم‌های ضدآفتاب باشد به‌طوری‌که کمپرس پوست در موارد آفتاب‌زدگی، سرمازدگی، گزش مار، عقرب و حشرات با روغن زیتون سبب تسکین و التیام درد و سوزش می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، روغن زیتون سوزش و درد ناشی از سوختگی را تسکین داده و از بروز تاول جلوگیری می‌کند.

ماساژ پوست با روغن زیتون علاوه بر اینکه تعریق زیاد را کاهش داده، مژه و ابرو را نیز تقویت می‌کند و این در حالی است که ماساژ پوست سر با روغن زیتون علاوه بر تقویت پوست و مو و رفع شوره سر موهای سپید شده را نیز سیاه می‌کند.

پوست و برگ درخت زیتون دارای خواص تب‌بر است و مخلوط مساوی روغن زیتون و گلیسیرین نیز نقش مفیدی در معالجه پوست پای ترک خورده، درمان شوره سر و ریزش مو دارد.

مصرف مداوم زیتون سبب افزایش سیستم ایمنی بدن و کاهش روند پیری و همچنین استحکام مو و استخوان‌ها می‌شود.

مصرف زیتون افزایش جذب بسیاری از ویتامین‌های محلول در چربی، تحریک کیسه صفرا و ترشح صفرا که خود بر روی جذب و هضم انواع مواد غذایی اثر مفیدی دارد و همچنین افزایش رشد سلولی و سرعت بهبود انواع بیماری‌های متابولیسمی را سبب می‌شود.

در بارداری و شیردهی میوه و نیز روغن زیتون به دلیل داشتن اسیدهای چرب که برای تکامل جنین لازم است، بسیار توصیه می‌شود و همچنین بعضی از عوارض دوران بارداری مانند یبوست را برطرف می‌کند.

به‌طورکلی مصرف روغن زیتون در پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان روده، زخم معده، دیابت، عفونت‌های ادراری، التهابات و... نقش بسزایی دارد.

پیشگیری از انواع سرطان‌ها با مصرف زیتون

زیتون از بروز انواع سرطان‌ها به‌ویژه سرطان پستان و روده بزرگ و آزاد شدن رادیکال‌های بدن جلوگیری می‌کند.

اسید اولئیک موجود در روغن زیتون باعث افزایش سلامت انسان می‌شود و از کهنسالی زودرس جلوگیری می‌کند.

مصرف زیاد روغن‌های زیتون ناب و خالص که از نظر اکسیدان‌های فنولی مانند هیدروکسی تیروزول، تیروزول، لیگنان‌ها، اولئوروپین و اسکوالن غنی هستند، به‌طور چشمگیری از بروز سرطان‌های کولون، سینه، پوست و بیماری‌های کرونر قلب جلوگیری می‌کنند.

رابطه مصرف زیتون و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان

محققان اسپانیایی دریافتند که زیتون می‌تواند از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کند و سطح قند خون را پایین بیاورد.

تحقیقات این گروه از محققان نشان می‌دهد افرادی که به مدت دوسال از رژیم غذایی مدیترانه‌ای یعنی رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی‌ها به همراه زیتون و روغن زیتون استفاده کردند، از استخوان‌های قوی‌تری برخوردار بودند و احتمال ابتلای آنها به پوکی استخوان کاهش یافته است.

فواید زیتون و درمان ورم معده

روغن زیتون به جلوگیری از زخم معده و درمان این‌گونه زخم‌ها که به سبب وجود نوع خاصی از باکتری به وجود می‌آید، کمک می‌کند.

تحقیقات اولیه و آزمایشگاهی نشان می‌دهد ترکیبات آنتی‌اکسیدان موجود در روغن زیتون برای درمان آثار بیماری‌های ناشی از وجود این باکتری‌ها مفید واقع می‌شود.

به گفته محققان برخی دیگر از انواع محصولات مثل چای، سبز و شاتوت نیز حاوی مواد آنتی‌اکسیدان هستند و می‌توانند از فعالیت این باکتری‌ها و تکثیر آنها جلوگیری کنند.

روغن زیتون در بدن امگا3 می‌سازد

اسیداولئیک از روغن‌های ضروری در بدن است که به وفور در شیر مادر و زیتون وجود دارد و اسید‌اولئیک موجود در زیتون در بدن به اسیدلینولئیک تبدیل شده که این ماده در نهایت به امگا3 تبدیل می‌شود.

نقش حفاظتی زیتون از معده

روغن زیتون تنها روغنی است که توسط معده بسیار خوب تحمل می‌شود و در واقع روغن زیتون عملکرد محافظتی برای معده داشته و این ارگان را از زخم و التهاب محافظت می‌کند.

این روغن سبب افزایش ترشح صفرا و هورمون‌های لوزالمعده می‌شود و بهتر از هر دارویی از این دو عضو محافظت می‌کند در نتیجه می‌تواند از تشکیل سنگ‌های صفراوی نیز جلوگیری کند.

کاربردها و شرایط نگهداری روغن زیتون

روغن زیتون از میوه تازه و سالم زیتون با رعایت شرایط لازم ساخت، بدون هیچ‌گونه عمل‌آوری جز شستشو، جداسازی و صاف کردن به‌دست می‌آید.

در تولید روغن زیتون طبیعی بر خلاف سایر روغن‌های نباتی تصفیه‌شده از هیچ‌گونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

میزان اسیداولئیک (اسید چرب غیراشباع با یک باند دوگانه) در روغن زیتون بالا و در حدود 55 تا 83 درصد است.

روغن‌های حاوی اسیداولئیک بالا (در روغن‌های غیرهیدروژنه) در شرایط سرخ کردن مقاوم‌تر بوده و دیرتر فاسد می‌شوند.

اسیداولئیک در بدن باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد می‌شود.

به‌دلیل مصرف روغن زیتون در برنامه غذایی کشورهای مدیترانه‌ای شیوع بیماری‌های قلبی عروقی کمتر از سایر کشورها است.

مصرف مداوم روغن زیتون فشار خون را کنترل می‌کند.

ترکیبات پلی‌فنلی موجود در روغن زیتون علاوه بر ایجاد طعم و عطر مناسب، به‌دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود موجب حفظ کیفیت روغن در زمان نگهداری می‌شوند.

به‌طورکلی حرارت دادن روغن‌ها باعث کاهش کیفیت آنها می‌شوند که باید در حد امکان از مصرف اغذیه سرخ شده خودداری کرد.

از روغن زیتون می‌توان در روش‌های مختلف سرخ کردن شامل سرخ کردن در تابه و سرخ کردن عمیق استفاده کرد.

پیش از سرخ کردن هر نوع ماده غذایی باید آب اضافه آن گرفته شود چراکه وجود آب موجب هیدرولیز روغن و ایجاد اسدهای چرب آزاد و دود کردن روغن می‌شود.

روغن زیتون باید در شیشه‌های تیره و دور از آفتاب نگهداری شود.

برای اینکه روغن زیتون به مدت طولانی‌تری خواص ارزشمند خود را حفظ کند، بهتر است در ابتدا به تاریخ مصرف آن دقت کرده و از خرید روغنی که از تولید آن مدت زمان زیادی گذشته است، خودداری شود.

روغن خریداری شده باید در یک ظرف کاملاً در‌بسته در جای تاریک و خنک و ترجیحاً یخچال نگهداری شود و هرگز شیشه روغن نباید در کنار اجاق گاز که گرم‌ترین مکان آشپز‌خانه است، قرار گیرد چرا که گرما باعث افت کیفی شدید در روغن زیتون می‌شود.

اگر قرار است به مدت طولانی از روغن زیتون استفاده نشود بهتر است در یک ظرف نشکن در فریزر نگهداری شود چرا که قرار دادن روغن زیتون در یخچال و فریزر باعث کدر شدن آن می‌شود، اما این به معنی افت کیفیت روغن نیست.

اگر این روغن کدر مدتی در دمای محیط قرار گیرد، شفافیت سابق خود را به‌دست می‌آورد که با رعایت این اصول روغن زیتون در حدود دو تا سه سال خود را به‌خوبی حفظ می‌شود.

گفتنی است، تاریخ استفاده از روغن زیتون به هزاران سال پیش برمی‌گردد و هومر شاعر یونانی از این چربی به عنوان طلای مایع یاد می‌کند./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

A-920131-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید