Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خبر داد:

بهره‌برداری از 183 طرح کشاورزی در استان تهران/ تدوین طرح کشاورزی خانگی

در ایام دهه فجر سال جاری 183 طرح کشاورزی در استان تهران با سرمایه‌گذاری معادل 146 میلیارد و 400 میلیون ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نشست خبری که به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: حدود 207 هزار هکتار اراضی کشاورزی در این استان وجود دارد که 15 درصد مساحت استان و سه درصد مساحت اراضی کشور را شامل می‌شود.

سیدمحمد موسوی افزود: 55 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان وجود دارد که پنج میلیون و 20 هزار تن محصول کشاورزی را تولید می‌کنند که بدین ترتیب شش درصد تولید محصولات کشاورزی کشور توسط استان تهران تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 16 هزار واحد تولیدی و حدود 55 درصد از واحدهای صنعتی و نیمه‌صنعتی بخش کشاورزی در استان تهران وجود دارد.

موسوی ادامه داد: تقریباً 67 درصد نیاز شیر استان توسط دامداران تهرانی تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود 30.4 درصد گوشت مرغ مصرفی، 74.2 درصد نیاز تخم‌مرغ و 15.7 درصد سیب‌زمینی مورد نیاز تهرانی‌ها در استان تولید می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شد: در ایام دهه فجر 183 پروژه کشاورزی در زیربخش‌های آب و خاک، امور عشایر، بهبود تولیدات دامی و گیاهی، تعاون روستایی، ترویج، دامپزشکی، منابع طبیعی و آبخیزداری و صنایع کشاورزی به بهره‌برداری می‌رسد.

موسوی تأکید کرد: تعداد پروژه‌های قابل افتتاح امسال نسبت به سال گذشته از نظر تعداد 48 درصد و از نظر حجم سرمایه‌گذاری در مقایسه با سال گذشته از رشد 104 درصدی برخوردار است.

وی اظهار داشت: این تعداد طرح برای سه‌هزار و 69 نفر اشتغال مستقیم و برای شش‌هزار و 110 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

اختصاص اعتبار برای طرح‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین گفت: برای طرح‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی حدود 232 میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار در سال گذشته از طریق بانک کشاورزی و صندوق توسعه سرمایه‌گذاری بخش با کارمزد هفت درصد در اختیار قرار گرفت و برای سال جاری نیز حدود 87 میلیارد و 600 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 13 درصد اختصاص یافت.

موسوی در ادامه افزود: حدود 319 میلیارد و 900 میلیون تومان نیز تسهیلات بانکی طی سال‌های 90 و 91 در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تا امروز 791 طرح کشاورزی با تسهیلاتی معادل 124 میلیارد و 400 میلیون تومان منجر به انعقاد قرارداد شده و 654 طرح به مبلغ 95 میلیارد و 200 میلیون تومان منجر به پرداخت تسهیلات شده است.

افزایش 36 هزار تنی محصولات کشاورزی استان تهران

این مقام مسئول ادامه داد: طرح‌های انجام‌شده در بخش کشاورزی باعث افزایش تولید 36 هزار تنی در بخش شده است.

موسوی تصریح کرد: تولید گوشت قرمز به هشت‌هزار و 748 تن، شیر 21 هزار و 465 تن، ماهی زینتی 800 هزار قطعه، تخم‌مرغ یک میلیون و 688 تن، مرغ یک میلیون و 446 تن، ماهی 635 تن، صیفی‌جات یک میلیون و 838 تن و گل‌های شاخه‌بریده به 6.9 میلیون تن رسیده است.

وی یادآور شد: طرح خوداتکایی گوشت قرمز که از ماه‌های گذشته در کشور اجرایی شده است، توانسته با افزایش واحدهای پرواربندی میزان تولید گوشت کشور را افزایش دهد.

موسوی تأکید کرد: با اجرای این طرح، به‌طور متوسط میزان تولید گوشت قرمز در کشور به 400 تن در روز خواهد رسید.

وی اظهار داشت: قبل از اجرای این طرح، روزانه 200 تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شد که با فعال کردن واحدهای نیمه‌فعال به چنین افزایشی دست پیدا کردیم.

افزایش تعداد واحدهای دامداری به یک میلیون و 760 هزار رأس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران همچنین گفت: تا سال آینده در برنامه داریم که تعداد واحدهای دامداری را به یک میلیون و 760 هزار رأس برسانیم.

موسوی در ادامه افزود: از اواسط تابستان امسال تاکنون، 314 واحد تولیدی نیمه‌فعال و غیرفعال، فعال شدند و 31 هزار و 685 رأس پرواربندی انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: 363 میلیارد ریال تسهیلات به مجریان طرح‌ها داده شده است.

موسوی از تدوین طرح کشاورزی خانگی خبر داد و یادآور شد: 551 خانوار بهره‌بردار در این بخش وجود دارد که در برنامه داریم با استفاده از طرح کشاورزی خانگی ظرفیت‌های لازم را برای تولید، سلامت روانی خانواده و کمک به بهبود محیط زیست فراهم آوریم.

وی تصریح کرد: تولید محصولات کشاورزی می‌تواند به تولید اکسیژن کمک کند و با افزایش تولیدات خانگی توأم باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال جاری همچنین با اقدامات انجام‌شده در راستای گازسوز کردن واحدهای تولیدی، 36 میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف نفت گاز به‌وجود آمد که بدین ترتیب این امر باعث شد هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند.

موسوی درباره صادرات 9 ماهه محصولات کشاورزی تولیدشده در استان تهران تأکید کرد: میزان صادرات 54 هزار و 202 تن و به ارزش 187 میلیون و 644 هزار دلار است که از نظر وزنی از رشد 17.6 درصدی و از نظر ارزشی از رشد 11.8 درصدی نسبت به مدت مشابه گذشته برخوردار است./

خبرنگار: مژگان ستار

A-911114-05

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید