Iranian Agriculture News Agency

برگزاری نشست خبری اصحاب رسانه با رئیس سازمان جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این نشست گفت: در هفته جهاد کشاورزی؛ ۶۷ طرح کشاورزی و دامپروری به بهره‌برداری می‌رسد که شامل ۴۰ طرح آب و خاک، هفت طرح تولیدات باغی و گلخانه‌ای، ۱۰ طرح تولیدات دامی، هفت طرح صنایع غذایی و سه طرح شیلاتی است.

 برگزاری نشست خبری اصحاب رسانه با رئیس سازمان جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، در سومین روز از هفته جهاد کشاورزی نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی، روسای ادارات تابعه، معاونین و مدیران سازمان در این سازمان برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این نشست گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ضمن بهره‌مندی هزار خانوار، زمینه اشتغال ۳۵۲ نفر نیز به‌صورت پایدار و ۵۷۶ نفر به‌صورت تثبیت اشتغال فراهم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان توضیح داد: با توجه به شرایط همدلی که در استان وجود دارد و محور قرار دادن بخش کشاورزی به‌عنوان پیشران استان اتفاقات خوبی را می‌توان رقم زد.

 وی بابیان اینکه در بخش کشاورزی با یک میلیارد می‌توان ۱۵ شغل پایدار و وابسته ایجاد کرد گفت: این در حالی است که با همین مبلغ می‌توان هشت شغل در خدمات و پنج شغل در صنعت ایجاد کرد.

بیگلری خاطرنشان کرد: اگر دنبال امنیت پایدار هستیم باید روستاها را حفظ کنیم و از کشاورزان حمایت کنیم.

 وی بابیان اینکه باید زنجیره تولید تا مصرف برای حمایت از بخش کشاورزی ایجاد شود، افزود: پراکنده بودن عوامل تولید با استفاده از شبکه تعاون روستایی می‌تواند تجمیع شوند تا بتوانیم به واحدهای کوچک نیز خدمات ارائه کنیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: شبکه تعاون روستایی قدم‌های خوبی برداشته ما نیز در آینده نزدیک بسیاری از فعالیت‌هایی که به‌عنوان تصدی انجام می‌دهیم را به شبکه تعاون روستایی واگذار خواهیم کرد.

 وی بابیان اینکه بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش‌ها اقدامات بسیار گسترده‌ای توسط تولیدکنندگان انجام داده است گفت: رشد اقتصادی بالای بخش کشاورزی در سطح استان در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی محسوس است.

 بیگلری به اشتغال بالا ۳۸.۵ درصد و صادرات بالای ۸۵ درصد در حوزه گمرکات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این رقم حاصل تلاش تولیدکنندگان باوجود همه مشکلات است.

وی با تأکید بر تأمین امنیت غذایی به‌عنوان یکی از وظایف سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: امنیت غذایی به‌مراتب فراتر از امنیت نظامی است زیرا می‌توان تسلیحات نظامی را وارد کرد اما کشوری می‌تواند ادعای استقلال کند که بتواند غذای موردنیازش را خودش تولید کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اضافه کرد: بخش کشاورزی دستاوردهای بسیار خوبی دارد لذا در کنار تلاش برای تأمین مواد غذایی باید از کشاورزی سنتی عبور کنیم و بادانش محور کردن به سمت کشاورزی مدرن پیش برویم.

وی بیان کرد: امنیت غذایی باید دانش‌محور، صنعتی و تجاری باشد و این مهم در دستور کار قرار دارد و با توجه به سیاست‌های کلان کشوری و استانی و باوجود فضای بسیار خوب موجود در استان کرمان ظرفیت کار وجود دارد.

 بیگلری گفت: علیرغم اینکه کرمان بهشت معادن کشور است اما بخش کشاورزی پیشران اقتصاد است و این مهم بر کسی پوشیده نیست.

وی به کمبود مرغ طی ماه گذشته در استان کرمان اشاره و بیان کرد: بخشی از این کمبود به دلیل مسائل کشوری چون کاهش جوجه ریزی بود که با همدلی و همراهی ارکان و صنعت مرغ و حمایت‌های استاندار و اهالی رسانه این مشکل برطرف شد.

وی ادامه داد: اکنون بازار مرغ تقریباً به تعادل رسیده و تولید نسبت به گذشته با تلاش تولیدکنندگان علیرغم وجود مشکلات و افزایش قیمت نهاده‌ها پیش می‌رود.

وی به تشکیل قرارگاه مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی ذیل پدافند غیرعامل در استان کرمان با فعالیت کمیته‌های اجرایی، پایش، اطلاع‌رسانی، پشتیبانی و تدارک و انتظامی اشاره کرد و افزود: با تشکیل این قرارگاه عملیات میدانی در شهرستان‌های شرقی، اندوهجرد و شهداد و جنوب استان آغاز شد.

وی به تشکیل قرارگاه عملیاتی مبارزه با مهاجمان زیستی در جنوب شرق کشور با تدابیر خوب اشاره و اضافه کرد: با تفاهم ایجادشده بین وزارت کشور، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی با حضور سه معاون وزیر و ۶ مدیرکل پدافند غیرعامل و جهاد کشاورزی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های جنوب شرق کشور این قرارگاه آغاز به کارکرد.

وی گفت: تشکیل قرارگاه عملیاتی مبارزه با مهاجمان زیستی در جنوب شرق کشور دستاوردهای بسیار خوبی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه و تعاون روستایی پاشنه آشیل ما است گفت: با دستگاهی کار کردن، برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تلاش می‌شود وضعیت موجود را ساماندهی کنیم و به تولید معنادار برسیم و عرضه مستقیم محصولات را از تولید به مصرف را داشته باشیم.

بیگلری به سیل هفته گذشته استان کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: سیل خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی، باغی و دامی وارد کرد که در حال برآورد خسارات هستیم.

وی افزود: کار کردن در بخش کشاورزی ریسک بسیار بالایی دارد لذا ضرورت دارد حاکمیت از این بخش با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت حمایت کند درحالی‌که در برنامه چهارم نرخ تسهیلات در بخش کشاورزی ۱۴ درصد بود اما اکنون نرخ تسهیلات در این بخش همسو با خدمات، بازرگانی و صنعت است اما علیرغم همه نامهربانی و سختی‌ها کشاورزان در جنوب و شمال کرمان تولید دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید