Iranian Agriculture News Agency

مسئول مکانیزاسیون زراعی مدیریت زراعت استان کرمان خبرداد:

تولید 5400 تن وش پنبه در استان کرمان

مجری کشت نشایی و مسئول مکانیزاسیون زراعی مدیریت زراعت استان کرمان از تولید پنج هزار و 400 تن وش پنبه در استان خبرداد.

تولید 5400 تن وش پنبه در استان کرمان

حمید وکیل‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: ما در کشت پنبه با چالش‌هایی مواجه هستیم، از جمله این چالش‌ها می‌توان به مشکل در خرید تضمینی پنبه، کمبود ساقه خردکن، کمبود خطی کار پنوماتیک پنبه برای کشت و همچنین نبود کمباین پنبه اشاره کرد.

وی گفت: هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان کرمان به کشت پنبه اختصاص دارد. از مشکلاتی که کاهش منابع آبی در کشت پنبه ایجاد می‌کند می‌توان به کاهش سطح زیر کشت و کاهش عملکرد در واحد سطح اشاره کرد.

مجری کشت نشایی و مسئول مکانیزاسیون زراعی مدیریت زراعت استان کرمان در پاسخ به اینکه چه ارقامی از پنبه در مزارع استان کشت می‌شود، توضیح داد: ارقام «خرداد»، «بابیلون»، «لیدر»، «مای» و «کاریزما» در استان کرمان کشت می‌شود.

وی ادامه داد: عملکرد در هر هکتار از مزارع استان سه تن وش و تولید کل مزارع پنج هزار و ۴۰۰ تن وش پنبه است.

وکیل‌زاده در رابطه با شیوع آفت عسلک پنبه در مزارع گفت: عسلک یکی از انواع مگس سفید است که از مهم‌ترین آفات در مزارع پنبه به حساب می‌آید. این آفت موجب ایجاد خسارت گسترده در مزارع می‌شود. تغذیه آفت از شیره گیاهی موجب ایجاد لکه‌های کلروتیک روی برگ‌ها خواهد شد. حشرات بالغ نور گریز بوده و در سطح پشتی برگ‌ها و در محل سایه‌بان گیاه فعالیت دارد.

وی ادامه داد: در مبارزه تلفیقی با آفت عسلک پنبه مواردی باید لحاظ شود، از جمله تله‌ها یا کارت‌های زرد رنگ باید استفاده شود، کنترل زراعی و بهداشت گیاهی، کشت زودهنگام پنبه، قطع آبیاری قبل از باز شدن غوزه‌های پنبه و کنترل بیولوژیکی با حشرات مفید و قارچ بوواریا، از دیگر اقداماتی است که می‌توان در مزارع پیگیری کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید