Iranian Agriculture News Agency

کارگاه آموزشی تغذیه پسته در شهرستان شهربابک برگزار شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: با توجه نزدیکی زمان استفاده از روغن ولک و آغاز فصل رویش درختان پسته در این شهرستان و ضرورت اطلاع رسانی در این خصوص به کشاورزان، مرکز جهاد کشاورزی خبر و رباط با هماهنگی اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهربابک با دعوت از دیبر انجمن پسته اقدام به برگزاری کارگاه اموزشی کرده است.

کارگاه آموزشی تغذیه پسته در شهرستان شهربابک برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، وزیری سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: این کارگاه آموزشی با حضور تعدادی از بهره برداران و کارشناسان بصورت تئوری و عملی در یکی از باغات موتور پمپ مذکور برگزار شد.

مدرس این دوره آموزشی گفت: زمان مناسب هرس درختان را از 10 روز بعد خزان درختان تا 10 روز قبل از متورم شدن جوانه ها بیان کرد.

وی افزود: در روزهای یخبندان زمستانی عملیات سربرداری، شاخه بری و هرس باید متوقف شود  زیرا منجر به خشک شدن شاخه ها می گردد. همچنین به علت  وقوع دماهای بالا در تابستان به منظور افزایش تحمل درختان و جلوگیری از افتاب سوختگی شاخه  و میوه ها  عملیات هرس باید به نحوی صورت پذیرد که تاج درخت متراکم گردد تا راه نفوذ نور مستقیم خورشید به شاخه های میانی بسته شود .

مدرس کلاس با توجه به محاسبه ساعات سرمای تامین شده طی ماهای اخیر بر ضرورت استفاده از روغن ولک در رقم های اکبری و فندقی تاکید کردند و افزود از اواسط هفته اینده  تا 5 اسفند سال جاری بهترین زمان استفاده از روغن ولک می باشد . باغداران باید عملیات هرس را از چند روز قبل و تا 10  روز بعد از روغن پاشی متوقف کنند. ایشان   برای کاهش خسارت ناشی از استفاده روغن نامناسب و بی کیفیت در باغات به باغداران توصیه کردن روغن ولک  را  از فروشگاهای معتبر تهیه  و به روش اصولی استفاده کنند .

دبیر انجمن پسته خاطر نشان کرد: بهترین روش تغذیه پسته را، استفاده از کود های دامی پوسیده ،به همراه کودهای شیمیایی در عمق 50 سانتی متری برشمرد . وافزود: استفاده از کود دامی ( گاوی و گوسفندی )بصورت  تازه و نپوسیده در ماهای اخر سال به دلیل  تولید گرمای زیاد و مصرف ازت خاک ممنوع است؛ در این زمان بهترین نوع کود ،کود مرغی و کود های شیمیایی ازته است .  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید