Iranian Agriculture News Agency

صادرات هلو و شلیل به کشورهای حوزه خلیج فارس

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از صادرات محصولات باغی این استان به کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس خبر داد.

صادرات هلو و شلیل به کشورهای حوزه خلیج فارس

رحمان فیض قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سطح زیر کشت محصولات باغی در استان کرمانشاه 44 هزار هکتار است که از این سطح سالانه 340 هزار تن انواع محصولات باغی تولید و روانه بازار می‌شود.

وی افزود: بالاترین سطح زیر کشت محصولات باغی در استان با ۱۰ هزار هکتار به انگور اختصاص دارد. با توجه به تنوع اقلیم در استان و امکان کاشت انگور در گستره وسیعی از آن ارقام یاقوتی، بیدانه سفید و قرمز، پیکامی، عسکری، فلیم سیدلس، پرلت و... در استان وجود دارد که ارقام زودرس در مناطق گرم‌تر و ارقام میان‌رس و دیررس در مناطق سردتر کشت می‌شوند.

وی اضافه کرد: گردو پس از انگور بیشترین سطح باغات را با حدود ۹ هزار هکتار به خود اختصاص داده است که ارقام محلی، تویسرکان به صورت سنتی و در دهه گذشته ارقام ژنوتیپ‌های برتر داخلی «جمال»، «هارتلی»، «چندلر» و ... را شامل می‌شود. 

وی ادامه داد: در دو دهه گذشته توسعه باغات دیم یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان بوده است. در همین راستا حدود پنج هزار هکتار به توسعه بادام دیم اختصاص یافته است که بدون آبیاری و با استفاده از آب سبز و سامانه‌های آبگیر به تولید رسیده است.

وی افزود: ارقام دیر گل شاهرود ۱۲ و شاهرود هفت بیشترین قسمت باغات بادام استان را به خود اختصاص داده است. سیب از دیگر محصولات شاخصی است که در استان وجود دارد و سطح زیر کشت آن بیش از سه هزار هکتار است. علاوه بر ارقام پر محصول نظیر «گلدن دلیشز»، «رد»، «برابرن»، «گالا» و «دلبار» ارقام محلی سیب گلاب کرمانشاه و سیب گلاب صحنه نیز حائز اهمیت است که تابستانه بوده و از کیفیت منحصر به فردی برخوردار هستند.

وی افزود: عمده محصول باغی در مناطق گرمسیری، خرما است. با توجه به وجود سامانه گرمسیری؛ این مناطق در اولویت توسعه قرار دارد. ارقامی مثل زاهدی و «اشرسی»  به صورت سنتی کشت شده است که علاوه بر آن‌ها ارقام «مجول»، «پیارم» و «دیری» هم در دستور کار توسعه قرار دارد.

فیض قربانی گفت: کشت زیتون در استان کرمانشاه از سال 1377 آغاز شده است و در حال حاضر از وضعیت مطلوبی برخوردار است. عمده باغات زیتون در مناطق نیمه‌گرمسیر احداث شده است. از ارقام قابل کشت در استان می‌توان به زیتون زرد و روغنی اشاره کرد. همچنین ارقام «کنسروالیا»، «آمیگدال فولیا» و «مانزانیلا» نیز در گستره وسیعی کشت می‌شوند.

وی در خصوص صادرات افزود: محصول انجیر تولیدی استان شامل رقم «مجیفی» عمدتا به صورت نیمه خشک فرآوری شده و به عراق، حوزه خلیج فارس و بعضی از کشورهای اروپایی مثل فرانسه صادر می‌شود. خیلی از محصولات تولید استان نیز مانند سیب، شلیل و هلو به عراق صادر می‌شود.

فیض‌قربانی یادآور شد: عمده صادرات ما از مسیر کشور عراق است، گاهی با تعرفه‌هایی که از سمت دولت عراق گذاشته می‌شود، تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می‌کنند. 

وی ادامه داد: ما هنوز زیرساخت‌های لازم برای صادرات را نداریم. در نتیجه استانداردهای بین‌المللی صادرات ما را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید