Iranian Agriculture News Agency

تولید 100 هزار تن نخود در کرمانشاه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه از تولید 100 هزار تنی نخود دراستان کرمانشاه خبر داد.

تولید 100 هزار تن نخود در کرمانشاه

فرهاد شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در ربطه با وضعیت نخود در این استان توضیح داد: تولید نخود در استان کرمانشاه رتبه نخست کشور را دارد و سطح زیر کشت نخود بیش از 150 هزار هکتار ثبت شده است. امسال با توجه به شرایط مناسب جوی، در دو مرحله کشت نخود بهاره داشتیم و پیش‌بینی می‌شود 100 هزار تن برداشت نخود داشته باشیم.

وی افزود: در چند سال اخیر به جای استفاده بیشتر از آب سبز برای نخود پاییزه، کشت نخود را از بهاره به پاییزه منتقل کردیم و نزدیک به 50 هزار هکتار از نخود استان کرمانشاه کشت پاییزه است.

شریفی ادامه داد: در کرمانشاه کشت نخود در دو مرحله، یک مرحله در پاییز و یک مرحله در اواخر اسفند و اوایل فروردین کشت انجام می‌شود.

شریفی در خصوص نحوه کشت نخود توضیح داد: غالبا کشت نخود در استان کرمانشاه به روش دیم است و کمتر از 1000 هکتار به روش آبی کشت می‌شود. نخود از نظر مصرف آب در دسته محصولات کم آب‌بر قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی بیان کرد: بخشی از نخود تولید شده در استان کرمانشاه برای منطقه بیونیج است که در کشور شناخته شده است. برخی از نخودها نیز مثل هاشم و منصور اصلاح شده هستند و از نظر بازار پسندی در سطح پایین‌تری از بیونیج قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول ادامه داد: بنابراین حجم زیادی از نخود مصرف داخلی دارد و مقداری از این نخود هم به کشورهایی مثل افغانستان صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: وضعیت نخود دیم از گندم دیم بهتر است و از نظر اقتصای نیز هزینه کمتری برای کشاورز دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، اولین جشنواره و همایش ملی نخود به میزبانی کرمانشاه در روزهای دوم و سوم خرداد برگزار خواهد شد. در این رویداد به صفر تا صد محصول نخود از کاشت، داشت و برداشت تا فرآوری، صنایع تبدیلی، ادوات و تجهیزات مربوطه، بسته‌بندی، افزایش راندمان تولید، تولید محصول دانه درشت، بذرهای جدید و ... پرداخته می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید