Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تاکید کرد:

تحقق شعار سال در بخش کشاورزی کرمانشاه با تکیه بر تولیدات کشاورزی دانش بنیان و اشتغال آفرین

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: اقتصاد کشاورزی دانش بنیان راهکار افزایش درآمد سرانه بهره برداران بخش کشاورزی در استان است؛ تغییر اقلیم و خشکسالی ها نباید مانعی برای تولید پایدار باشد و توسعه کشاورزی کرمانشاه منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد.

تحقق شعار سال در بخش کشاورزی کرمانشاه با تکیه بر تولیدات کشاورزی دانش بنیان و اشتغال آفرین

به گزارش خبرنگار ایانا در ااستان کرمانشاه، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری بعنوان سال «تولید:دانش بنیان و اشتغال آفرینی »گفت: همواره شعارهای تدوین شده توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با توجه به شناخت و جهان بینی ایشان از وضع موجود چراغ راه توسعه و آبادانی کشور به حساب می آید و در این راستا بخش کشاورزی استان کرمانشاه نیز جهت تحقق شعار سال ،از ظرفیت های بی نظیری برای افزایش تولید مبتنی بر دانش روز و اشتغالزایی برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ،مهندس شهریار قاسمی در ادامه با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی استان کرمانشاه برای تحقق شعار سال گفت: در استان کرمانشاه ۷۵ درصد از اراضی زراعی به کشت دیم و ۲۵ درصد اراضی به کشت آبی اختصاص دارد و در حال حاضر مجموع تولیدات کشاورزی استان کرمانشاه بیش از ۴ میلیون ۷۷۵ هزار تن است و درآمد سرانه ناخالص بهره برداران بخش کشاورزی کرمانشاه، ماهیانه ۶ میلیون ۲۰۰ هزار تومان است و در این راستا مصمم هستیم با تدوین برنامه های مبتنی بر دانش روز ،تولیدات کشاورزی استان را جهت ارتقاء درآمد سرانه کشاورزان افزایش دهیم.

شهریار قاسمی در ادامه با اشاره به ضرورت عبور از کشاورزی سنتی و رفتن به سمت کشاورزی هدفمند و اقتصادی افزود: برای عبور از کشاورزی سنتی و عملی نمودن کشاورزی دانش بنیان ،می بایست سطح دانش کشاورزان کرمانشاه را ارتقاء دهیم و خوشبختانه این مهم قابل تحقق است ،چرا که ساختار سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از بدنه تحقیقاتی و کارشناسی قوی برخوردار است.

مهندس قاسمی سپس به برنامه های سازمان جهت انتقال دانش روز به عرصه کشاورزی کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در نظر داریم با انعقاد تفاهم نامه های جداگانه با پارک علم و فن آوری و دانشکده کشاورزی استان و استفاده بیشتر از محققین مراکز تحقیقاتی در بخش کشاورزی، از ظرفیت های مراجع علمی  جهت مجهز نمودن بخش کشاورزی استان به دانش روز بهره لازم را ببریم و اقتصاد کشاورزی دانش بنیان را در استان ترویج نماییم.

مهندس قاسمی سپس با تاکید بر جایگاه کشاورزی کرمانشاه در کشور خاطر نشان کرد: استان کرمانشاه بیش از ۴ درصد تولیدات کشاورزی کشور را تامین می نماید و عمده تولیدات استان در بخش زراعی است.

وی افزود : در استان کرمانشاه ۸۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی استان زراعی، ۱۰ درصد دامی و ۶ درصد باغی است و با برنامه ریزی منسجم و با تکیه بر دانش روز می توان افق بهتری را برای تولیدات کشاورزی کرمانشاه ترسیم نمود.

مهندس قاسمی آنگاه به پتانسیل های کشاورزی کرمانشاه بعنوان قطب کشاورزی کشور پرداخت و گفت : با توجه به تنوع اقلیمی ،بارش های مناسب،قابلیت کشت انواع محصولات،بدنه کارشناسی قوی و...قادر خواهیم بود، با تاکید بر حفظ محیط زیست و توجه به منابع آب و خاک ،بیشترین بهره وری را در عرصه های کشاورزی داشته باشیم و تولیدات استان را طی یک برنامه ده ساله به بیش از ۱۰ میلیون تن برسانیم.

وی در ادامه افزود : می بایست در برنامه ریزی های خود رویکرد ها را به گونه ای ترسیم نماییم که تغییر اقلیم ها و خشکسالی ها نتواند تولیدات کشاورزی کرمانشاه را دستخوش تغییر نماید،که قطعا این مهم تنها با تکیه بر دانش روز و کشاورزی دانش محور محقق می گردد.

مهندس قاسمی در ادامه با اشاره به تعداد بهره برداران مستقیم بخش کشاورزی استان گفت: در استان کرمانشاه ۱۶۲ هزار نفر بهره برادر مستقیم بخش کشاورزی وجود دارد و نزدیک به نیمی از جمعیت استان نیز بصورت غیر مستقیم از بخش کشاورزی ارتزاق می نمایند که این مهم بیانگر اهمیت بخش کشاورزی و چربش این بخش بر بخش صنعت در استان می باشد ،به گونه ای که هرگونه افزایش سرمایه گذاری و برنامه توسعه ای در بخش کشاورزی کرمانشاه با توجه به ماهیت آن یعنی سرمایه گذاری کمتر نسبت به صنعت ،بستر اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری بیشتری را در استان فراهم خواهد نمود.

مهندس قاسمی در پایان گفت: اقتصاد کشاورزی در استان با گسترش کشت های قراردادی،استفاده از دانش روز ،اختصاص تسهیلات کم بهره به کشاورزان،افزایش سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی،توسعه صنایع تبدیلی،جلوگیری از خام فروشی و افزایش ظرفیت های سردخانه ای در استان و علمی نمودن کشاورزی و...قابل تقویت است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید