Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

88.3 میلیارد تومان خسارت خشکسالی به گندم کاران کردستان پرداخت شد

تا اکنون ۹۲ درصد برنامه ابلاغی کشت گندم در کردستان محقق شده است

سپری گفت: تا اکنون و طی دو مرحله 88 میلیارد و 300 میلیون تومان خسارت خشک سالی بیمه محصولات کشاورزی به گندم کاران استان کردستان پرداخت شده است.

88.3 میلیارد تومان خسارت خشکسالی به گندم کاران کردستان پرداخت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد فرید سپری در جلسه اجرای کشت قراردادی محصول گندم در استان اظهار کرد: در سال جاری با توجه به خسارت های شدید بخش کشاورزی استان ناشی از خشکسالی، خوشبختانه با پیگیری استاندار و حمایت های قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور مبالغ قابل توجه ای به گندم کاران استان پرداخت شده است.

وی افزود: در مرحله اول حدود 9.5 میلیارد تومان پرداخت و در مرحله دوم سال جاری هم 78.8 میلیارد تومان به حساب گندم کاران استان واریز شد.

وی خاطر نشان کرد: از طریق وزارت خانه پیگیر پرداخت تمام خسارت ناشی از خشکسالی هستیم که امیدواریم  به زودی کلیه خسارت های گندمکاران استان که بیش از 4 هزار بهره بردار را شامل می شود پرداخت شود.

سپری تصریح کرد: کشاورزی قرارداری فرصتی در کشاورزی است که با کمک تشکل ها تمام شرایط لازم برای کشت انواع محصولات کشاورزی به منظور پایداری در تولید و افزایش بهره وری فراهم شود و بیشترین سود عاید کشاورزان شود.

وی با بیان اینکه، کشاورزی قراردادی می تواند جایگزین خیلی خوبی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی باشد، گفت: کشاورزی قراردادی قابلیت اجرا برای تمامی محصولات کشاورزی از محصولات استراتژیک مثل گندم و جو گرفته، تا گیاهان جالیزی و غده‌ای را شامل می شود.

سپری تاکید کرد: در کشاورزی قرارداری کارشناسان بخش کشاورزی با تمام توان در کنار کشاورزان و مجریان خواهند بود و در تمام مراحل از آموزش کاشت تا برداشت و فروش محصول پای کار خواهند بود.

وی با بیان اینکه بیشترین گندم دیم کشور در کردستان تولید می شود افزود: 88 درصد اراضی گندم استان به صورت دیم کشت می شود و به همین جهت تغذیه گیاهی و استفاده از کودهای شیمیایی برای تولید باکیفیت و بیشتر محصول گندم لازم و ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، با بیان اینکه استفاده از کودهای فسفره و پتاسه از سرمازدگی گندم در فصل زمستان جلوگیری می کند افزود: ناملایمات جوی در کردستان عامل دیگری است که تغذیه مناسب مزارع را در اولویت کاری کشاورزان قرارداده است و باید این مهم در کشاورزی قراردادی برای تولید باکیفیت و کمیت بیشتر لحاظ شود.

وی با بیان اینکه در کشاورزی قرارداری کشت گندم، کارخانجات آرد سازی استان به عنوان مجری با کشاورزان قرارداد خواهند بست تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی و بنیاد گندم کاران استان هم در کنار کارشناسان جهاد کشاورزی به جد از این طرح حمایت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاظر در کردستان بیش از 9 رقم گندم دیم کشت می شود تصریح کرد: برای تولید گندم با کیفیت باید از ارقام مناسب و بذور گواهی شده استفاده کنیم و تغذیه صحیح و مبارزه با آفات و بیماری ها باید به خوبی در در تمام مراحل رشد گندم انجام شود.

سپری از مدیران و کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی در سطح استان خواست؛ کشاورزان گندمکار و متقاضی کشاورزی قراردادی به انجمن صنفی کارخانجات آردسازی استان جهت عقد قرارداد و اجرای کشاورزی قراردادی محصول گندم معرفی شوند.

وی با بیان اینکه، کود به اندازه کافی در استان موجود است گفت: در حال حاضر 4 هزار و 150 تن کود اوره در انبارهای استان ذخیره سازی شده و حدود 920 تن دیگر هم به زودی وارد استان خواهد شد.

وی اضافه کرد: 2 هزارو 400 تن کود فسفاته و 3 هزارو 500 تن کود پتاسه هم در انبارهای استان موجود بوده و آماده تحویل به کشاورزان استان است.

تا اکنون 92 درصد برنامه ابلاغی کشت گندم در کردستان محقق شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اذعان کرد: در سال زراعی جاری 582 هزار هکتار برنامه ابلاغی کشت گندم برای استان بوده که تا اکنون 32 هزار هکتار گندم آبی و 550 هزار هکتار گندم دیم و در مجموع 533 هزار هکتار  گندم در کردستان کشت شده که 92 درصد برنامه الاغی بوده است.

سپری با بیان اینکه در چند روز گذشته بارندگی های به موقع و موثری برای سبز شدن گندم داشته ایم تاکید کرد: 40 هزارو 914 هکتار هم برنامه ابلاغی کشت جو در استان داشته ایم که تا کنون 4400 هکتار جو آبی و 21 هزار هکتار جو دیم با پیشرفت فیزیکی 62 درصد در اراضی استان کشت شده است.

وی خاطرنشان کرد: 3500 هکتار هم برنامه ابلاغی کشت کلزا داشته ایم که تا اکنون با پیشرفت فیزیکی 40 درصد حدود یک هزارو 410 هکتار کشت شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید