Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

۴۴۷ هزار هکتار از اراضی دیم کردستان مستعد آبی هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: مهمترین مساله در توسعه استان تخصیص آب است و ۴۴۷ هزار هکتار از اراضی دیم مستعد آبی کردن هستند.

۴۴۷ هزار هکتار از اراضی دیم کردستان مستعد آبی هستند

به گزارش خبرنگار ایانا استان کردستان، محمد فرید سپری در جلسه شورای کشاورزی شهرستان بیجار اظهار کرد: بخش کشاورزی در شرایط تحریم به اقتصاد کشور کمک ویژه ای کرده است و بالغ بر ۹۵ درصد تولیدات سفره ما دست رنج کشاورزان است.

وی افزود: رشد اقتصادی سال گذشته در کشاورزی ۸/۸ درصد بوده است و این در حالی است که رشد سایر بخش‌ها یا بسیار کمتر و حتی منفی بوده‌است.

سپری خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی نه تنها در شهرستان بیجار و استان کردستان بلکه در تمام کشور نجات دهنده بوده است.

سپری تاکید کرد: مهمترین مساله در توسعه استان تخصیص آب است و ۴۴۷ هزار هکتار در استان مستعد آبی کردن است و با پیگیری‌های متعدد از آب‌های جاری ۱۰۰ هزار هکتار تخصیص گرفته شد و هم اکنون طرح توسعه ۵۰ هزار هکتار باغات در استان در حال اجراست.

وی اعلام کرد: کشور سالانه به یک میلیون تن گوشت قرمز نیاز دارد که حدود ۸۵ درصد آن در داخل تولید می‌شود و مابقی از خارج وارد کشور می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده باید در طول پنج سال میزان تولید گوشت قرمز در کردستان به ۱۳ هزار تن برسد.

سپری در ادامه سخنان خود به روند توزیع کود در استان اشاره کرد و گفت: ۸۷ درصد کود اوره موردنیاز استان تأمین شده است و روند جذب کود در شهرستان بیجار مثبت بوده و بر اساس مطالعات انجام شده دیم زارهای ما نیاز چندانی به کود پتاسه ندارند.

وی اعلام کرد: ۱۰ درصد اعتبارات در نظر گرفته شده به طرح کشاورز کارت به استان کردستان اختصاص یافته است و ۱۹۶ میلیارد تومان تسهیلات از این محل برای استان تخصیص گرفته‌ایم و کشاورزان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

سپری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ضریب کاشت مکانیزه گندم در استان به ۱۰۰ درصد نزدیک شده است، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا دو سال دیگر حدود ۴۰ هزار تن بذر در ۹ رقم در استان تولید خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون ظرفیت یک میلیون و ۸۹۰ هزارتن ذخیره سازی محصولات کشاورزی در استان را داریم و ظرفیت سیلویی استان به بیش از ۷۰۰ هزار تن رسیده است اما کارخانجات آرد استان زیر ۴۵ درصد فعالیت می‌کنند که باید با رایزنی مجوزهای لازم برای افزایش این ظرفیت‌ها را بگیریم.

سپری اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیمزارهای استان با محصولاتی همچون گندم، جو، علوفه دیم و دانه روغنی را اجرایی خواهیم کرد و در این مسیر تکنیک دیم بسیار مهم است و می‌توانیم در حوزه گیاهان دارویی نیز از این تکنیک استفاده کنیم.

وی اعلام کرد: میزان مصرف سم در استان کردستان کمتر از میزان مصرف کشوری است و کشت گیاهان دارویی در استان یک اولویت است و باید در شهرستان بیجار توجه ویژه‌ای به این مسئله شود.

سپری افزود: در شهرستان بیجار در راستای مصوبه بند خ هیئت وزیران برای یک هزار و ۴۷۸ کشاورز امهال صورت گرفته که این رقم در سطح کل استان ۹ هزار و ۸۴۹ نفر بوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید