Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان خبر داد:

رهاسازی بچه ماهی تثبیت کننده آب زریوار

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان از رهاسازی بچه ماهی در منابع آب غیرشرب استان از آواخر آبان ماه امسال خبر داد.

رهاسازی بچه ماهی تثبیت کننده آب زریوار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، حمید حسین‌پور مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان، گفت: رهاسازی بچه ماهی در منابع آب غیرشرب استان از آواخر آبان ماه امسال شروع شده است.

وی با بیان اینکه در نخستین مرحله ۳۳۰ هزار قطعه بچه ماهی در دریاچه زریبار رهاسازی شد، عنوان کرد: در رهاسازی بچه ماهی از گونه‌هایی استفاده می‌شود که تثبیت کننده آب بوده و از رسوب در دریاچه‌ها و منابع آبی جلوگیری می‌کنند و منافع زیادی برای محیط زیست دارند.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان به رهاسازی  ۶۵۵ هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی غیرشرب استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: براساس برآورد انجام شده امسال  ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن ماهی از مزارع پرورش ماهی و منابع آبی تولید خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه سال گذشته تنها 120 تن ماهی از زریوار برداشت شد، گفت: بیشترین مراکز تولید ماهی استان مربوط به شهرستان‌های کامیاران، سقز، سروآباد و سنندج است.

وی خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون شرکت مهندسین مشاور آساراب که از شرکت‌های توانمند و فعال حوزه آب در کشور است در حوزه رهاسازی بچه ماهی در زریبار مریوان فعالیت دارد و براساس دیدگاه کارشناسان گونه‌هایی که ضرری نداشته باشد در این دریاچه رهاسازی می‌شود.

کار مطالعاتی دریاچه زریوار انجام شده است

حسین‌پور افزود: سال‌های ۷۳ و ۸۳ کار مطالعاتی دریاچه زریوار انجام شده و طی این سال‌ها نیز براساس همین کار مطالعاتی گونه‌های کپورماهی مناسب با هماهنگی و مجوز و  نظارت مداوم دامپزشکی و محیط زیست رهاسازی شده است.

جای خالی گونه‌های بومی در زریوار

 مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآوری کرد: رهاسازی بچه‌ ماهی گونه‌های بومی زریوار را به خطر می‌اندازد، در کار مطالعاتی سال۷۳ ماهی بومی وجود داشت، اما در تحقیقات سال ۸۳، تنها دو گونه ماهی بومی باقی مانده بود.

حسین‌پور افزود: گونه‌های بومی ماهی در جاهای سنگلاخی تخم‌ریزی می‌کنند و وقتی چنین مکانی از آنها گرفته شود به تدریج از بین می‌روند مهم‌ترین دلیل حذف ماهیان بومی ایجاد سد در محدوده تالاب زریبار توسط شرکت آب منطقه‌ای استان است.

مهم‌ترین دلیل حذف ماهیان بومی ایجاد سد در محدوده تالاب زریوار است

وی خاطرنشان کرد: درخواست شده تا صیادان تا جایی که می‌توانند  اردک ماهی‌ موجود در تالاب را صید کنند تا از جمعیت آنها کم شود.

وی گفت: با توجه به مطالعات انجام شده توسط مهندسین مشاور، رهاسازی ماهی از برخی گونه‌های کپور ماهیان در تالاب زریوار نه تنها مشکلی ندارد، بلکه موجب کنترل بیولوژیکی گیاهان آبزی میکروسکوپی(پلانکتون‌ها) و ماکروفیت‌ها( گیاهان آبزی ) خواهد شد.

 مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: تولید و برداشت گوشت با ارزش ماهی از تالاب موجب کاهش رسوبات دریاچه خواهد شد.

رهاسازی بچه های بلای جان گونه ها نادر ماهیان بومی

محمدرضا باغبانی، مستندساز و از فعالان محیط زیست کردستان دیدگاه متفاوتی نسبت به رهاسازی بچه ماهی در تالاب زریوار دارد و می‌گوید: شبح مرگ بر سیمای تالاب زریبار چنگ انداخته و گلوی زریبار را سال‌هاست فشار می‌دهد.

وی افزود: ورود فاضلاب و پساب انسانی و حیوانی روستاهای اقماری، خانه باغ‌ها، هتل‌ها، مهمانسراهای دستگاه‌های دولتی و آب‌های روان به درون تالاب از مولفه‌های نابودی زریبار است و رهاسازی غیرکارشناسی بچه ماهی در بستر زریبار و انقراض گونه‌های نادر ماهیان بومی به شدت این تالاب را تهدید می‌کند.

احیای گونه‌های بومی در زریوار

شهاب محمدی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان برخلاف آنچه صیادان زریوار می‌گویند، اظهار کرد: اردک ماهی، مهاجم و معضلی برای اکوسیستم زریبار است و رهاسازی اردک ماهی بدون اخذ مجوز زیست محیطی انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول؛ بالابودن قیمت اردک‌ماهی نسبت به سایر ماهیان موجود و منفعت اقتصادی این موضوع برای برخی‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل رهاسازی این گونه ماهی در تالاب زریوار است.

وی به برنامه‌های محیط زیست استان در راستای مقابله با این موضوع هم اشاره کرد و گفت: درصددیم با برنامه‌ای عملی و با همکاری اساتید دانشگاه بهترین و موثرترین راه را برای حذف و کنترل این گونه غیربومی تهیه و در دریاچه اجرایی کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید