Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان:

اهمیت آموزش و انتقال یافته‌های تحقیقاتی در تقویت ظرفیت های تولید کشاورزی استان کردستان

دومین جلسه جهش تولید در دیمزارهای استان" با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ،رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، ،معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی کردستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، مدیر تعاون روستایی و سایر اعضای کمیته اجرایی مشارکت شهرستانهای تابعه از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

اهمیت آموزش و انتقال یافته‌های تحقیقاتی در تقویت ظرفیت های تولید کشاورزی استان کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، سدری در دومین جلسه جهش تولید در دیمزارهای استان" که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ،رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، ،معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی کردستان، معاون بهبود تولیدات گیاهی استان کردستان، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی، مدیر تعاون روستایی و سایر اعضای کمیته اجرایی مشارکت شهرستانهای تابعه از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس در سالن جلسات این سازمان برگزار شد. اظهار کرد: خوشبختانه با فعالیت های پژوهشی خوبی که در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و در سطح موسسات تحقیقات کشاورزی کشور در زمینه تحقیقات "به زراعی" و "به نژادی" غلات دیم انجام شده، ما نسبت به سالهای گذشته، شاهد رشد قابل توجهی در تولید گندم استان هستیم. معرفی ارقام جدید و پرمحصول گندم دیم، نخود دیم، ماشک دیم و...، و برنامه های تحقیقاتی و ترویجی متنوع و متعدد در قالب "نظام نوین ترویج کشاورزی" برای انتقال موثر یافته های تحقیقاتی به عرصه تولید در سطح ۴۳ پهنه ترویجی در مراکز جهادکشاورزی استان، توسط محققان و مروجان، یکی از توفیقات عظیم در کشاورزی استان بوده است.

خوشبختانه در سال جاری، با ابلاغ برنامه "طرح ملی یاوران تولید" از سوی وزارت جهادکشاورزی و برنامه ریزی منسجم در استان، برای حضور تیم های تخصصی متشکل از محققان صاحبنظر، کارشناسان ترویج و سازمان جهادکشاورزی و با بهره گیری از تجارب موفق کشاورزان پیشرو استان در عرصه های تولیدی و شناسایی چالش های فنی تولید، مصصم هستیم که در راستای افزایش عملکرد و ارتقای کیفیت گندم، گام های عملی و موثرتری برداریم و این پروژه مهم را در مناطق دیم استان، به اهداف پیش بینی شده برسانیم. یقین داریم این مهم به دلیل همدلی بین مسئولین، تلاش شبانه روزی کارشناسان فنی سازمان، مروجان عرصه و پشتوانه علمی خوبی که در استان داریم، دست یافتنی است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان گفت : ما واقعاً، در راستای انتقال دانش فنی به کشاورزان، به هم افزایی بین سه رکن تحقیق، و آموزش و ترویج کشاورزی، نیاز داریم و این مهم، می طلبد که اعتبارات ملی و استانی بیشتری برای بحث تحقیق، آموزش و ترویج  کشاورزی اختصاص یابد.

وی تاکید کرد : طی سنوات گذشته با اجرای پروژه های تحقیقاتی بر روی تعیین مصرف بهینه کودهای شیمیایی و بیولوژیکی (باکتری های محرک های رشد گیاه)، خصوصاً "مصرف متعادل کود نیتروژنی" در گندم دیم، نتایج بسیار خوبی، بدست آمده است. به طور نمونه یک تن افزایش عملکرد دانه گندم دیم در هکتار، به دلیل مصرف  بهینه کود نیتروژنی بر اساس آزمایش خاک، یکی از یافته های تحقیقاتی قابل ترویج است که اگر این یافته کاربردی را بتوانیم با آموزش بهنگام و بهره گیری از شیوه های نوین ترویجی، به سطح پانصد و چهل هزار هکتار از اراضی تحت کشت گندم دیم استان، انتقال دهیم، می توانیم شاهد افزایش قابل توجهی در تولید گندم  استان باشیم که در حقیقت نه تنها نیاز استان و کشور را به گندم مرتفع می سازیم، بلکه با این یافته، به معیشت کشاورزان استان، نیز کمک شایانی می کنیم.

 ظرفیت خوب تولید دانش فنی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیع استان و وجود دهها یافته تحقیقاتی کاربردی، ضرورت انتقال به موقع این دانش را به کشاورزان استان، صدچندان، می سازد.

 وی یادآور شد : در صورت تخصیص اعتبار پژوهشی مناسب استانی به مرکز و اجرای پروژه های تحقیقاتی و تولید یافته های کاربردی جدیدتر، می توانیم به افزایش تولید و پایداری تولید محصولات کشاورزی استان، بیشتر و موثرتر، کمک کنیم. 

وی خاطرنشان کرد :  کشاورزان و  تولیدکنندگان گندم دیمی که در پاییز، به هر دلیل موفق به مصرف بموقع کود فسفره نشده اند، توصیه کرد، در فصل بهار با مصرف کودهای فسفر محلول در آب آبیاری، کود نیتروژنی و ریزمغذی ها در "مرحله پنجه دهی گندم" در دو مرحله محلولپاشی؛ یکی همزمان با مبارزه با سن و دیگری به هنگام مبارزه با علف هرز، می توان عملکرد و کیفیت گندم تولیدی را بهبود بخشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید