Iranian Agriculture News Agency

​برداشت گندم توسط ۸۲ هزار بهره بردار کردستانی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت:در سال زراعی جاری، ۸۲ هزار بهره بردار محصول گندم استان کردستان را برداشت می‌کنند.

​برداشت گندم توسط ۸۲ هزار بهره بردار کردستانی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد صالح احمدی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت:در سال زراعی جاری، ۵۹۰ هزار و ۴۵۰ هکتار از اراضی استان به کشت گندم اختصاص دارد که از این میزان ۵۸۸ هزار هکتار دیم و ۳۲ هزار هکتار اراضی آبی است.

 او پیش بینی تولید گندم در استان را یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۶۰۲ تن ذکر کرد و افزود: ۸۲ هزار بهره بردار در استان کار برداشت گندم را انجام می‌دهند.

احمدی با اشاره به اینکه برداشت محصول گندم از اول تیر تا اواخر شهریور ادامه دارد، گفت:برداشت و خرید گندم تاکنون در سه شهرستان استان شامل سقز، کامیاران و بیجار آغاز شده است.

او با بیان اینکه حدود ۹۴ درصد از اراضی زیرکشت گندم کردستان به کشت دیم این محصول اختصاص دارد،گفت: عملکرد برداشت گندم به طور متوسط در هر هکتار اراضی دیم شامل یک هزار و ۴۰۰ کیلوگرم و در مزارع آبی پنج هزار کیلوگرم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری برای جلوگیری از سو استفاده دلالان از وضعیت بازار و تحقق حقوق بهره برداران، ۵۰ درصد بهای گندم خریداری شده را در سریع‌ترین زمان ممکن به حساب گندمکاران واریز می‌کند.

احمدی گفت:نرخ پایه خرید تضمینی گندم درسال زراعی ۹۹-۹۸ با چهار درصد افت مفید و یک درصد غیرمفید هرکیلوگرم ۲۵ هزار ریال تعیین شده است.  

او تاکید کرد: : امسال بهره‌برداران این استان با استفاده از یک هزار و ۸۸۵ دستگاه کمباین شامل یک هزار و ۳۸۵ دستگاه کمباین بومی و ۵۰۰ دستگاه کمباین مهاجرمحصول غلات خود را از مزارع برداشت می‌کنند.

خرید تضمینی گندم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان کردستان

جمال صالحی نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با اشاره به اینکه برداشت و خرید گندم از سطح مزارع استان آغاز شده است،گفت:۹۰ مرکز در استان گندم مازاد برنیاز کشاورزان را خریداری می‌کنند که از این تعداد ۶۸ مرکز تعاون روستایی و مابقی سیلو‌های بخش دولتی و خصوصی و کارخانجات آردسازی است.

او با بیان اینکه نرخ پایه خرید تضمینی گندم با افت چهار درصد مفید و یک درصد غیر مفید، هر کیلوگرم دو هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است، یادآور شد: قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن که یک هزا ر و ۷۰۰ تومان بود ۴۷ درصد رشد داشته است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: فرآیند خرید گندم در مراکز خرید و سیلو‌ها با رعایت همه موارد بهداشتی همچون استفاده از ماسک و موادضدعفونی انجام می‌شود و ساعت کار هم در این مراکز از هشت صبح تا ۲۰ شب تعیین شده که با پیشنهاد فرمانداران در ایام پیک خرید قابل تغییر و افزایش است.

استان کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کشاورزان کردستانی هم اکنون علاوه بر گندم، محصولاتی مانند جو و کلزا را از مزارع خود برداشت می‌کنند

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید