Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور فنی مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کردستان

سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کردستان به سامانه‌ آبیاری مجهز می‌شود

مدیر امور فنی مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: این سازمان در نظر دارد با همکاری بهره‌برداران و پرداخت تسهیلات بلاعوض سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این استان را به سامانه‌های نوین آبیاری مجهر کند.

سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کردستان به سامانه‌ آبیاری مجهز می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فیروز احمدی اظهار کرد: این میزان زمین شامل یک هزار و ۹۰۰ هکتار به سامانه بارانی، ۳۰۰ هکتار قطره‌ای و یک هزار و ۳۰۰ هکتار هم کم فشار مجهز خواهند شد.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح‌ها ۴۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار لازم است، افزود: دولت در نظر دارد به منظور افزایش بهره‌وری استفاده از آب و راندمان تولید در مزراع و باغات برای اجرای این طرح‌ها تسهیلات یارانه‌ای بلاعوض تخصیص دهد.

احمدی اضافه کرد: ۱۳۶ میلیون ریال از ۱۶۰ میلیون ریال اعتبار مورد نیاز هر هکتار آبیاری بارانی، ۱۹۵ میلیون ریال از ۲۳۵ میلیون ریال اعتبار مورد نیاز هر هکتار آبیاری قطره‌ای و ۸۵ میلیون ریال از ۱۰۰ میلیون ریال اعتبار مورد نیاز هر هکتار آبیاری کم فشار به صورت بلاعوض تامین می‌شود.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ نیز با درخواست متقاضیان در ۲ هزار و ۵۳۶ هکتار از اراضی آبی استان شامل ۵۲ درصد بارانی، ۴۰ درصد کم فشار و هشت درصد موضعی با مبلغ ۱۹۸ میلیارد ریال از اعتبارات دولتی به صورت بلاعوض اجرا شد.

مدیر امور فنی مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در این استان از سال ۱۳۷۲ شروع شده و تاکنون ۵۶ هزار و ۱۲۰ هکتار از اراضی آبی استان به روش‌های نوین آبیاری تجهیز شده است.

وی تاکید کرد: تاکنون آبیاری بارانی در ۴۸ هزار و ۷۵۰ هکتار، آبیاری موضعی (قطره‌ای و نوار تیپ) در چهار هزار و ۸۰۰ هکتار و آبیاری کم فشار در  ۲ هزار و ۵۷۰ هکتار انجام شده است.

مدیر امور فنی مهندسی آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: حدود ۴۳ درصد از اراضی آبی این استان به روش‌های نوین آبیاری تجهیز شده که از میانگین ۳۵ درصد کشوری هشت درصد بالاتر است.

وی یادآور شد: اعتبارات طرح مذکور در ابتدا از طریق تسهیلات کم بهره و از سال ۱۳۸۷ به بعد به صورت حداکثر تا ۸۵ درصد، استفاده از اعتبارات بلاعوض دولتی اجرا شده‌اند.

احمدی گفت: جهت استفاده و بهره‌مندی از تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده، هر کشاورزی که دارای مجوز آب از شرکت آب منطقه ای کردستان و مالکیت زمین باشد می‌تواند با مراجعه به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و ثبت نام در سامانه، نسبت به تکمیل پرونده و تهیه دفترچه مطالعاتی اقدام کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید