Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان

بهره برداران کردستان سال گذشته9 محصول را بیش از سهمه خود تولید کردند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بهره برداران این استان در سال گذشته 9 محصول استراتژیک را بیش از سهمیه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای سهم آفرینی در امنیت غذایی تولید کرده اند.

بهره برداران کردستان سال گذشته9 محصول را بیش از سهمه خود تولید کردند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد فرید سپری در جلسه ویدئو کنفرانس وزیر و معاونین با مدیران دستگاههای وابسته و پیوسته و کلیه رؤسای سازمان های جهادکشاورزی کشور در خصوص ارائه گزارش استان ها در تحقق برنامه های ابلاغی و تحلیل شرایط پیش رو در بخش کشاورزی با بیان این که این محصولات شامل گندم، دانه‌های روغنی، گوشت قرمز، شیر، گوشت سفید، تخم مرغ، بذر، نهادهای اصلاح شده و گیاهان دارویی است اظهار کرد: در بین این محصولات گیاهان دارویی با 202 درصد تحقق، گندم با 120 درصد و شیر با 115 درصد تحقق بیشترین میزان را دارند.

وی اضافه کرد:  استان کردستان در راستای اجرای برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی موفق عمل کرده و درحوزه زراعت غیر از کلزا که باتوجه به شرایط خاص مناطق سردسیر و غرب کشور در سال زراعی گذشته، همه برنامه های ابلاغی وزارت خانه به صورت 100 درصد اجرایی شده است.

وی گفت : در راستای تولید گندم استان که با آب سبز تولید شده و کمترین هزینه برای منابع آبی را دارد  پیش بینی می شود 10درصد از کل گندم کشور توسط استان کردستان خریداری شود.

وی ضمن تقدیراز مسئولان وزارت کشاورزی برای تامین کود کشورتاکید کرد:  باتوجه به کاهش دما و سرمازدگی محدود در استان کردستان نیازمبرم به کود بیشتر برای ریکاوری مزارع این استان وجود دارد.

سپری یاداورشد: خرید گندم قبلا با مش الک 2در 2میلی متربوده که اکنون 1و 7 دهم میلیمتر در20میلی متر شده که برای مناطق دیم خیز  که پرشدن دانه در مراحل پایانی با تنش رطوبتی مواجه است  مشکل است،  باعت افزایش افت مفید حدود 4 درصدی میشود.

وی اظهار کرد: در زمینه دانه های روغنی پیشنهاد می شود با توجه به ظرفیتی که در مناطق دیم خیز وجود دارد از بذور پوشش دار کلزای دیم استفاده کرد که می تواند در کشت پاییزه انقلابی در افزایش تولید و سطح زیر کشت کلز ایجاد کند.

سپری در ادامه خاطرنشان کرد: در کشت چغندرقند ضمن اجرای برنامه ابلاغی به دلیل اینکه مناطق کشت این محصول بیشتر در حوضه دریاچه ارومیه قرار دارد نزدیک به 50هکتار از کشت نشائی استفاده شده است ودر هر هکتار 3500متر مکعب صرفه جویی آب را داشته ایم و این برنامه در حال توسعه  بوده و تلاش براین است در این راستا اقدامات ارزشمند تری اجرا شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به طرح پیشران 13هزارتنی تولید گوشت قرمز در کردستان که مصوب کشوری بوده گفت: با توجه به وجود دام مازاد در استان و بروز قاچاق دام به اقلیم کردستان عراق باید سروسامانی به این حوزه داده شود تا همزمان با حذف قاچاق دام، بازار آن را نیز کنترل نمائیم.

به گفته وی، نیاز است در راستای حمایت از تولید شیر استان خرید حمایتی این محصول به طور جدی در دستور کار قرار گیرد و بخصوص کاهش تعرفه های صادراتی و در نتیجه افزایش صادرات از اهم تصمیمات کارساز می تواند باشد.

سپری عنوان کرد: صادرات طیور برای ما بسیار مهم است اما باید بر روی افزایش سرانه مصرف طیور هم تمرکز نمائیم.

اجرایی شدن برنامه خود اتکایی بذر در کردستان

وی ادامه داد: در بحث بذر در استان اقدامات خوبی انجام شده به طوری که امروز ما بالغ بر 9رقم گندم دیم  و 6رقم گندم آبی در سطح مزارع کردستان کشت میسود و همچنین در بحث تولید بذر نخود و جو هم اقداماتی در دست انجام است به گونه ای برنامه خود اتکایی بذر در کردستان تا چند سال آینده کامل خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه این ویدئو کنفرانس از توسعه گلخانه در استان کردستان خبرداد و افزود: تا پایان سال 97  فقط 20 هکتار گلخانه احداث شده داشته ایم. در حالی که در سال 98 فقط61 هکتار  مجوز صادر شد که 45 هکتار به بانکهای عامل معرفی و بالغ بر 21 هکتار برای اخذ تسهیلات نهایی شده و در سال جاری 16هکتار به بهره برداری می رسد .

  وی همچنین به مقام برتر استان در استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در استان اشاره کرد و گفت:16هزار و 810 هکتار از شبکه های فرعی  شمال غرب و غرب کشور  در کردستان با بیش از ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داریم که به 160 میلیارد تومان اعتبار جهت اتمام اعتبار نیازدارد و بیش از 40میلیارد تومان سند بدهی پیمانکاران آماده پرداخت می باشد.

سپری اظهار کرد:در بحث تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون حدود از 200درصد  جذب تسهیلات داشته ایم و مقام اول کشور در ضریب مکانیزاسیون که  دو و سیزده صدم اسب بخار است را دارا می باشیم.

وی در پایان با تاکید براینکه توسعه باغات افزایش معیشت خانواده های روستایی را به همراه داشته است عنوان کرد: تا کنون طرح توسعه باغات به مساخت 1400هکتار تحقق یافته که به لحاظِ معیشت کمک فراوانی به باغداران کرده است.

وی در زمینه توسعه وفراوری توت فرنگی گفت: در حال حاضر حدود 3400هکتارباغات توت فرنگی با تولیدی بالغ بر 50هزارتن را داریم و این در حالی است که شرکت ژینانوش توان فراوری 8 هزار تن از این محصول را دارد.

سپری از رفع تداخل اراضی خبردادو گفت:25700هکتار رفع تداخل شده است.

وی همچنین در زمینه بیمه کشاورزی افزود: انگیزه و برنامه های جهشی خوبی در این راستا انجام شده است اما عدم آگاهی بهره برداران از این تغییرات و خدمات جدید  ایجاب میکند که به شیوه ای جامع تر اطلاع رسانی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید