Iranian Agriculture News Agency

تنوع تولید گیاهان دارویی در استان کردستان بسیار بالا است

مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با کمک مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان باید روش‌هایی را به کار گرفت که استان کردستان قطب کشت و تولید این محصولات باشد.

تنوع تولید گیاهان دارویی در استان کردستان بسیار بالا است
به گزارش خبرنگار ایانا در کردستان، حسین زینلی در جلسه‌ای که به همین منظور در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان برگزار شد گفت: منابع طبیعی سهم بزرگی از اراضی تحت اختیار را در خود داراست و این نگاه ویژه مدیران را در این حوزه می‌طلبد که با حفظ منابع طبیعی و بدون آسیب به طبیعت گیاهان دارویی کشت‌، حفاظت‌، حمایت و برداشت شوند.

حسین زینلی خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم نیازهای بخش خصوصی را تامین کنیم موفق نخواهیم شد و به همین اساس رفع نیازهای بخش خصوصی از اولویت‌های کاری ما است.

وی به بخش احیا در منابع طبیعی اشاره کرد و توضیح داد: هم در زراعت و هم در بخش منابع طبیعی باید  به‌منظور حفظ اکوسیستم و استفاده از پتانسیل مرتع، جنگل و زراعت و موفقیت بخش خصوصی و تقویت کشور متحد شویم  چرا که اگر بخش خصوصی موفق باشد کشور توانمندی خواهیم داشت.

مشاور وزیرجهاد کشاورزی افزود: کردستان استانی است با پتانسیل بالا، مردمانی پاک، صادق و تلاشگر که از زمین روزی خود را تولید می‌کنند و بهره‌وری خوبی را به وجود آورده‌اند.

وی ادامه داد: کردستان دومین استانی است که در توسعه باغات در اراضی شیبدار اعتبارات خوبی را به آن اختصاص داده‌ایم.

مجری طرح گیاهان دارویی استان گفت: ما بر اساس تجربیات مختلف، بر محصولاتی که مردم همان استان علاقه به کشت آن دارند برنامه‌ریزی کرده و باید ویژه روی نیازهای آن کار کنیم.

وی افزود: کنگر، ریواس، موسیر گل محمدی و بسیاری از  گیاهان مختلف دارویی محصولاتی هستند که پذیرش خوبی در سایر کشورها دارند و ما باید تمام تلاشمان بر اساس حفظ بازارهای خارجی باشد.

وی خاطرنشان کرد: محصولی همچون زیره سیاه که در کشور کمتر کشت میشود نیازمند برنامه ریزی کشت حتی در استان کردستان است چرا که هم بازار پسند است و هم کردستان استعداد کشت این محصول را دارد.

مشاور وزیر به محصول موسیر اشاره کرد و گفت: امروز در بازدید از موچش شاهد کشت این محصول در متراژهای چند هکتاری بودیم که خوشحالیم مردم استان با توجه به استعداد کردستان در این حوزه کشت این محصول تمایل پیدا کرده‌اند.

حسین زینلی افزود: تولید و ارزآوری هر کدام یک مبحث جدا و منفک از هم هستند، در استان کردستان بهره‌وری و ارزش افزوده بالاترین عملکرد را دارد که می‌تواند صادرات را تقویت کند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه ضمن اشاره به این مطلب که گیاهان دارویی فقط گیاهان خودرو نیست، گفت: حتی توت فرنگی، گردو، هلو و بسیاری از محصولات دیگر می‌تواند در زمره‌ی گیاهان دارویی قرار گیرند.

مشاور وزیر افزود: فرآوری این محصولات به‌صورت ویژه اشتغال دو چندان ایجاد خواهد کرد که می‌توان با فرآوری‌های جدید محصولات جدیدتری از این گیاهان تولید کرد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: ما فرهنگ گیاهان دارویی ایران را به دنیا صادر خواهیم کرد و خوشبختانه دانش بومی استان کردستان اگر مورد توجه قرار گیرد تحول خوبی ایجاد خواهد کرد.

وی یادآور شد: دانش بومی در حوزه محصولات پیازی من جمله کنگر و محصولات اینگونه در استان کردستان دانش خوبی است و میتواند بصورت کشوری مورد استفاده قرار گیرد.

 

خبرنگار: مهدی فتحی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید