Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

توسعه کشت گیاهان دارویی / 530 هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در جلسه وبیناری طرح جهش تولید در دیمزارها از افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان خبر داد.

توسعه کشت گیاهان دارویی / 530 هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی است

به گزارش خبرنگار ایانا در  کردستان، پیمان اسکندری با اشاره به اهمیت کشت گیاهان دارویی بیان کرد: گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی، بزرگ‌ترین ثروت ملی را برای هر کشوری به‌عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی به ارمغان می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: از محل اعتبارات مدیریت باغبانی برای احداث مزارع الگویی و خرید بذر سیاه‌دانه، زیره سبز و خاکشیر اعتباراتی تخصیص داده‌ایم که در سطح 530 هکتار از اراضی استان کشت گیاهان دارویی انجام شده است.

اسکندری به لزوم اهمیت آموزش‌های ترویجی چه درزمینهٔ کشت گیاهان دارویی و چه در حوزه جهش تولید در دیمزارهای استان اشاره کرد و افزود: کلاس‌های آموزشی ترویجی در سطح استان چه به‌صورت کمی و چه کیفی، افزایش آماری قابل‌توجهی داشته که این مسئله در حوزه‌های مختلف کشاورزی، افزایش بار اطلاعاتی کشاورزان و افزایش برداشت محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت است  و توانسته ارتباط بین  کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی را تقویت کند.

وی توضیح داد: رسالت واقعی ترویج مبنی بر آموزش صحیح، سازگاری و انطباق با نیازها، علایق و خواسته‌های مخاطبان با بهره‌وری و بازخورد علمی مناسب و همچنین کیفیت بالا و خوب آموزش به کشاورزان که جمعیت چشمگیری را به خود اختصاص داده‌اند به‌عنوان یک اصل مهم در توسعه کشاورزی و روستایی مطرح است.

کارگاه‌های آموزشی روز مزرعه، کشت انتظاری، کشاورزی حفاظتی و استفاده بهینه از بذرکارهای کشت مستقیم از کارگاه‌های آموزشی بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به آن اشاره کرد و گفت: این کارگاه‌ها در سطح  شهرستان‌های استان با حضور جمعیت حداکثری کشاورزان برگزارشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به پلتفرم 50 هکتاری کشت مستقیم محصولات تناوبی در شهر  موچش کامیاران اشاره کرد و افزود:  این پلتفرم قابلیت نمایش در سطح ملی را در خوددار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از هماهنگی‌های درون استانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بانک ملی  و سایر نهادهای اجرایی استان با سازمان جهاد کشاورزی تقدیر کرد و یادآور شد: خوشبختانه استاندار کردستان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از طرح جهش تولید در دیمزارهای استان بسیار استقبال کرده‌اند و تلاش همکاران و کشاورزان استان به‌منظور افزایش تولید و دستیابی به خودکفایی در حوزه تولید محصولات دیم را ستوده‌اند.

طالبی رئیس  ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از این ستاد به‌عنوان پشتیبان طرح جهش تولید در دیمزارها نام برد و افزود: همکاری و تعامل تنگاتنگ دو مجموعه سازمان جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام  توانسته موفقیت‌های خوبی درزمینهٔ تولید دیمزارهای استان حاصل کند.

طالبی نیز به اهمیت برگزاری کلاس‌های ترویجی آموزشی در بخش دیمزارهای استان اشاره کرد و گفت: امسال بالغ‌بر دو هزار و 433 کلاس آموزشی در سراسر استان کردستان برگزارشده است که این آمار نشان از صعود اقتصادی استان در بخش آموزش‌های کشاورزی دارد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خاطرنشان کرد: 991 کارشناس از طریق بخش خصوصی جذب‌شده‌اند که یاریگر کشاورزان باشند و  با حضور مداوم در مزارع، بازدیدهای روزانه را ثبت و گزارش می‌کنند.

طالبی ضمن اشاره به بیمه محصولات کشاورزی گفت: بیمه کشاورزی یکی از بیمه‌نامه‌های مهم برای کشاورزان است که می‌تواند بخش زیادی از دغدغه‌های کشاورزان را برطرف کند و از کشاورزان خواست این مهم را به جدیت در دستور کار خود قرار دهند.

مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی که در این جلسه وبیناری حضور داشت از استان کردستان تقدیر کرد و ادامه داد: به همت مدیریت کارآمد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان و همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و همکاری‌های خوب کشاورزان استان کردستان، توانسته یکی از استان‌های موفق کشور در حوزه جهش تولید در دیمزارهای کشور باشد.

مهاجر بیان کرد: استان کردستان درزمینهٔ کشت گیاهان دارویی این ظرفیت را دارد که سطح زیر کشت خود را به دو هزار هکتار برساند و سایت‌های الگویی کشوری ایجاد کند.

 

خبرنگار: مهدی فتحی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید